• Datum

• Locatie

ENTRANCE

locatie

De ENTRANCE Award 2024 is een aanmoedigingsprijs voor pioniers die met hun lef en innovatie de energietransitie versnellen. Personen of organisaties uit heel Nederland kunnen de ENTRANCE Award winnen. Deze prestigieuze prijs, ter waarde van €100.000,-, wordt toegekend aan een organisatie, bedrijf of individu dat een buitengewone bijdrage levert aan de energietransitie door middel van innovatie.

De winnaar van de ENTRANCE Award 2024 wordt bekendgemaakt op het New Energy Forum, dat plaatsvindt op 20 juni 2024.

Prijzenpakket

De prijs is een initiatief van een breed scala aan partners die zich inzetten voor versnelde innovatie op het gebied van energie. Het prijzenpakket bestaat uit:

#1: €25.000,- cashprijs + een aanvullend steunpakket ter waarde van €75.000,-
#2: €10.000,- cashprijs
#3: €5.000,- cashprijs

Het steunpakket bestaat uit kennis, advies, of netwerkcontacten en wordt afgestemd op de wensen van de prijswinnaar.

Jury
Een deskundige jury, bestaande uit vooraanstaande professionals in de energiesector, zal zorgvuldig de genomineerden beoordelen en de winnaar selecteren. De juryleden van dit jaar zijn:

• Ruud Koornstra – Nationale Energiecommissaris
  • Jörg Gigler – Managing Director (TKI New Gas | Energy Innovation NL) bij Topsector Energie
  • Koen Kok – Hoogleraar Intelligent Energy Systems aan de Technische Universiteit Eindhoven
  • Dick Pouwels – Voorzitter van het College van Bestuur bij de Hanzehogeschool Groningen
  • Eelkje Oldenburger – Executive bij xWomen en Program director Fascinating WP4 valorisation by-products bij ISPT – Institute for Sustainable Process Technology
  • Marcel Koenis – Directeur strategie en innovatie bij ENTRANCE – Centre of Expertise Energy

Wie zal er winnen?Voorgaande winnaars van de ENTRANCE Award zijn BioBTX (2022) en New Born Rubber (2023). Dit jaar is het tijd om een nieuwe pionier in de schijnwerpers te zetten. Gaat jouw organisatie dit jaar met de award naar huis?

Partners & het steunpakket

BBENG
Als partner van de ENTRANCE AWARD is BBENG in de lead om samen met de prijswinnaars om tafel te gaan om diens groeiambitie(s) te vertalen naar praktische uitvoering. Het realiseren van innovatie en ondernemerschap. Daar is BBENG goed in en gaan ze onze winnaars bij helpen. Ze smeden uitvoerbare plannen, gericht op resultaat. Hierbij letten ze op financieringsmogelijkheden, groeikansen en geven ze toegang tot hun uitgebreide netwerk van partners.

Rabobank
Als partner van de ENTRANCE AWARD financiert de Rabobank de forse geldprijzen. De coöperatieve Rabobank is er van overtuigd dat we samen meer kunnen bereiken. De klimaatdoelstellingen en de noodzakelijke energietransitie in Nederland zijn een enorme klus om te klaren. Alleen als overheid, opleiders, banken en andere marktpartijen echt goed samenwerken zijn  de ambitieuze klimaatdoelen haalbaar. Rabobank initieert deze verbinding en legt al haar coöperatieve talenten in om dit voor elkaar te krijgen. De pioniers versnellen met hun lef en innovaties de energietransitie. Daarom verbindt Rabobank zich aan deze aanmoedigingsprijs.

Ekwadraat
Als partner van de ENTRANCE AWARD 2024 draagt Ekwadraat dit jaar opnieuw bij aan de aanmoedigingsprijs voor baanbrekers in de energietransitie. Ekwadraat heeft meer dan 20 jaar ervaring in duurzame energie. Ze delen graag hun kennis, ervaring, netwerk en faciliteiten met de winnaar van de ENTRANCE AWARD om hun duurzame ambities te realiseren. Concreet kunnen ze de prijswinnaar helpen met advies over technische en financiële haalbaarheid van duurzame energie installaties; subsidiescans en advisering (innovatie-, investerings- en exploitatiesubsidie); advies over vergunningen en omgevingsmanagement voor realisatie duurzame energie installaties; beschikbare ruimtes (werkplekken, vergaderruimtes en bijeenkomsten).

Strawberry Fields
Strawberry Fields is als Gronings bureau voor strategie en creatie een insider in de energietransitie. Ook dit jaar doen ze weer een bijdrage aan de ENTRANCE AWARD 2024 t.w.v. €100.000,-. Het bureau maakt voor de Top 3 genomineerden een promotievideo en de winnaar kan rekenen op strategisch communicatieadvies om hun complexe verhaal aan de buitenwereld te kunnen vertellen. Spoiler: het is niet complex.

New Energy Coalition en partners NV Nederlandse Gasunie, Shell, NOM en EBN
Door New Energy Coalition en partners NV Nederlandse Gasunie, Energy Beheer Nederland, NAM en Shell is voor 2024 opnieuw een bijdrage toegezegd aan de ENTRANCE AWARD 2024. Noord-Nederland is sterk in het positioneren van energietransitie op human capital, onderzoek en innovatie. Met de nationale ENTRANCE AWARD geeft de coalitie hier invulling aan.

GasTerra
GasTerra draagt als partner dit jaar opnieuw bij aan de ENTRANCE AWARD om aandacht te scheppen voor een belangrijke innovatie die bijdraagt aan de energietransitie. En nog belangrijker: de energietransitie krijgt daadwerkelijk een steun in de rug doordat een baanbrekende innovatie de kans krijgt zich verder te ontwikkelen.

• Aarde en Milieu
  • Economie en Bedrijf