Creatief Mislukken

  • Onderzoeksproject
Creatief Mislukken beeld.jpg

Het ervaren van ruimte om fouten te maken is belangrijk voor de creativiteitsontwikkeling van basisschoolleerlingen. Fouten durven maken geeft de ruimte om te onderzoeken, te experimenteren en risico’s te nemen. Het is de kunst mislukking te omarmen en te zien als een nieuw en origineel verhaal waarin soms iets geleerd wordt en soms ook helemaal niet.

Veel leerlingen vinden dit echter moeilijk; het onderwijssysteem verlangt van hen om mislukking te vermijden. De leerkracht kan hier verandering in brengen door een omgeving te creëren waarin het niet erg is als iets fout gaat. Het kan hierbij helpen om ervaringen te delen over situaties waarin iets mislukt. Daarom is het doel van dit project om een verhalenbundel te ontwikkelen met waargebeurde mislukverhalen. De bundel bevat verwerkingsopdrachten voor leerlingen. Zo kunnen ze een vervolg bedenken op een mislukverhaal,  hun eigen mislukverhaal schrijven of een succesverhaal ombuigen naar een mislukverhaal. Het doel van de bundel is om in de klas een gesprek op gang te brengen over dat niet alles goed hoeft te gaan. Soms komt er iets moois voort uit een mislukking, soms komt er niets goeds uit een mislukking en dat is niet erg.

 

Het onderzoek

De onderzoekers

Interessegebieden

  • Cultuur en Kunst
  • Onderwijs en Opvoeding