Curious Hands: Moving Making to the Core of Education

• Onderzoeksproject
Foto van kinderhanden bij een tafel. Op de tafel liggen allerlei voorwerpen, zoals satéprikkers, piepschuim, kabels en een schroevendraaier.

We denken niet alleen met ons hoofd, maar ook met onze handen. Maken maakt handen slim en stimuleert wederom kennis- en persoonlijkheidsontwikkeling, sociale interactie en duurzaam denken. Maar hoe leer je eigenlijk om iets te maken? Curious Hands onderzoekt dat in de praktijk en ontwikkelt leermethodes die handen nieuwsgierig maken.

Om het maken naar de kern van het onderwijs te brengen, hebben we een gedetailleerd begrip nodig van hoe maken wordt geleerd. We doen op twee plekken onderzoek: (a) in de werkplaatsen van Academie Minerva, waarin studenten leren maken met verschillende materialen en technologieën, en (b) in de educatieve laboratoria (E-Labs) van vier middelbare scholen van Openbaar Onderwijs Groningen, waarin technologie, kunst en ambacht samenhangend worden onderwezen. In het project Curious Hands wordt basiskennis ontwikkeld over hoe leren maken precies werkt, en worden verschillende pedagogische formats voor een betere integratie van het maken in het voortgezet en hoger onderwijs ontwikkeld.

• Cultuur en Kunst
  • Gedrag en Maatschappij