‘Je krijgt tijdens de masteropleiding een stuk theoretische verdieping die je nodig hebt in de praktijk.’

  • Student aan het woord
Student Margreta Kuipers

Margreta Kuipers wilde zichzelf verder ontwikkelen en koos voor de master Advanced Nursing Practice om opgeleid te worden tot verpleegkundig specialist. De verbreding en verdieping die ze miste na haar opleiding HBO-Verpleegkunde vindt ze nu in deze master.

‘Na mijn diplomering in 2005 aan de opleiding HBO-V heb ik diverse scholingen en bijscholingen gedaan. Ik heb de breedte van het vak verpleegkunde gezien in het ziekenhuis, verpleeghuis en gehandicaptenzorg. Ook heb ik diverse functies bekleed binnen het verpleegkundig vak. Op een gegeven moment loop je tegen grenzen aan. Je voelt of weet als verpleegkundige dat er een medisch probleem is, maar dit kun je vaak niet oplossen. Daar heb je een arts of verpleegkundig specialist voor nodig. Soms waren dit laag-complexe problemen waarvan ik dacht, dit wil ik zelf op kunnen lossen.

Ik heb jarenlang overwogen om de masteropleiding Advanced Nursing Practice te doen, maar door andere routes die op mijn pad kwamen heb ik er in eerste instantie niet voor gekozen. In het ziekenhuis waar ik werkte waren er al wel verpleegkundig specialisten, maar die waren op dat moment voor mij niet echt in beeld. Later in het verpleeghuis werkte ik samen met een verpleegkundig specialist die ook het regiebehandelaarschap had. Deze ervaring maakte dat ik dacht, dat wil ik ook. Het werken in een verpleeghuis was echter nieuw voor mij en ik voelde me nog niet klaar voor deze stap. Een goede leerplek vond ik ook erg belangrijk. Waar wil ik verpleegkundig specialist zijn? Wil ik een specialist zijn of generalist? Dat zijn dingen waar ik wel over heb nagedacht en die ik goed heb overwogen voor ik uiteindelijk heb gekozen voor deze masteropleiding.   

Je krijgt tijdens de masteropleiding een stuk theoretische verdieping die je nodig hebt in de praktijk. Hetgeen wat je geleerd hebt, is vaak direct toepasbaar. Het eerste semester van de opleiding ging over hart en longen, de hierbij passende ziektebeelden en onderzoeken. Dit pas ik dagelijks toe in mijn werk. Daarnaast wordt er vanuit de opleiding aandacht besteed aan professioneel leiderschap, iets wat je ook dagelijks toepast in je werk. Daar zijn we niet altijd bewust van. Onderzoek doen is ook onderdeel van de opleiding en iets waar uitgebreid bij stil wordt gestaan. De docenten die betrokken zijn bij de opleiding zijn veelal praktijkgericht, maar ook betrokken bij nieuwe ontwikkelingen. Deze ontwikkelingen worden ook geïntegreerd in de opleiding. Kortom, een heel breed kader, maar zeker toepasbaar in de praktijk. Ik neem vanuit de opleiding allerlei theoretische invalshoeken mee, waarbij ik kijk wat het beste past bij mijn werkomgeving. Daarnaast kun je ook innovatie toepassen in de praktijk, op basis van bijvoorbeeld praktijkonderzoek.’