‘Je leert de allernieuwste technieken en past die toe op relevante problemen’

• Student aan het woord
Student Martijn van der Werff

Vierdejaars student Martijn van der Werff koos voor Bio-informatica omdat hij bezig wilde zijn met nieuwe technieken en maatschappelijk relevante problemen.

‘Ik heb voor Bio-informatica gekozen nadat mijn eerste keuze, technische bedrijfskunde, toch niet helemaal iets voor mij bleek te zijn. Toen besloot ik meer de biologische kant op te kijken, en tijdens een open dag kwam ik aan de praat met een student Bio-informatica. Ik was geen uitblinker in biologie en had nog nooit iets geprogrammeerd, maar toch sprak de opleiding me heel erg aan omdat je veel leert over nieuwste technieken en die toepast op hele relevante problemen.

Omdat ik nog nooit iets met programmeren had gedaan, was ik wel blij dat de opleiding bij de basis begon. En het bouwde ook mooi op, van kleine opdrachtjes met losse regels code naar bijvoorbeeld een grote dataset met genen die je moet uitpluizen om de oorzaak van de ziekte te vinden. Het was wel handig dat ik wiskunde wel interessant vond, want dat kwam wel van pas bij het leren programmeren.

Ik vind het zelf ook fijn dat de opleiding heel open is. De klassen zijn niet te groot, en je leert je klasgenoten en de docenten goed kennen. De docenten staan ook altijd klaar om je te helpen. De lessen zijn een goede combinatie van theorie en praktijk, de projecten die je doet sluiten mooi aan bij wat je in de theorievakken leert.

De projecten waar je aan werkt zijn ook erg actueel, we gebruiken vaak de nieuwste technieken zoals machine learning om onze vragen op te lossen. Je moet voor deze opleiding denk ik ook wel leergierig zijn, want je leert continu heel veel nieuwe dingen. Ik vind het knap hoe de docenten alle ontwikkelingen in de lessen weten te verwerken, want het gaat heel snel in dit vakgebied. Maar dat zorgt er wel voor dat wij helemaal op de hoogte zijn als we afstuderen, en meteen aan de slag kunnen.

Ik zit nu in het vierde jaar, en denk dat ik hierna nog wil doorstuderen aan de Master Data Science for Life Science aan de Hanze. Maar ik ga ook nog stage lopen op het UMCG, waar ik ga kijken of ik met behulp van machine learning patronen in kankercellen kan vinden. Als het daar goed bevalt, kan ik ook altijd nog kijken of ik daar een baan kan krijgen.’