'De overgang van mbo naar hbo verliep nagenoeg vlekkeloos'

  • Student aan het woord
Portretfoto van student

Marciano Tardjopawiro is eerstejaars student van de opleiding Communicatie. Hij heeft voor deze opleiding gekozen omdat het goed aansloot op zijn vooropleiding Marketing & Communicatie op het mbo.

'Wat mij in het begin erg opviel, is dat de stof die ik op het MBO heb opgedaan veel terugkwam bij de studie Communicatie. Weliswaar meer theoretisch, maar dat was naar mijn mening te verwachten. 
De transitie van MBO naar HBO verliep nagenoeg vlekkeloos. Aan het begin van de studie was er een leuke introductieweek gepland waar je alvast kennis kon maken met je nieuwe klasgenoten en buddy’s. De buddy’s zijn studenten uit het tweede jaar die eerstejaars helpen en ondersteunen gedurende hun gehele eerste studiejaar. Naast je nieuwe klasgenoten en buddy’s heb je in het eerste jaar ook nog een mentor die jou op weg helpt. Dit is een SLB’er, ook wel een studieloopbaanbegeleider genoemd. Al met al genoeg ondersteuning, gezelligheid en plezier dus.' 

'De studie Communicatie heeft mij aangenaam verrast door onder andere de manier van werken, het medezeggenschap van de studenten en de interessante projecten waar je als groep of individu aan werkt. Het eerste jaar is opgedeeld in vier blokken met ieder een eigen thema:  

Blok 1 Event: beroepsoriëntatie 
In dit blok ga je samen met je projectgroep bedrijven bezoeken en ga je in gesprek met communicatieprofessionals uit het werkveld. Dit blok staat in het teken van een beter beeld krijgen van welke beroepen er in de toekomst mogelijk zijn. 

Blok 2 Online Branding 
Het tweede blok ga je in groepsverband bezig met de online branding van een echte opdrachtgever. Hier ga je gezamenlijk onderzoeken welke doelgroep(en) aangesproken moet(en) worden, welke content aansluit en middels welk sociale media platform je de content het beste kan verspreiden. 

Blok 3 Crisis & Reputatie 
In dit blok ga je samen met jouw projectroep verschillende negatieve/positieve online uitingen analyseren om daar vervolgens een passende oplossing voor te bieden. Je leert veel over crisiscommunicatie. 

Blok 4 Media & Ondernemerschap 
In het laatste blok werk je individueel aan je eigen ondernemingsidee. Dit idee werk je uit door middel van een ondernemingsplan en een daarbij horende promotiefilm over je product/dienst of over jezelf.' 

'Dit alles tezamen was in een notendop wat je van het eerste jaar van de opleiding Communicatie kan verwachten. Lijkt het je leuk om de theorie die je opdoet in de colleges toe te passen in de praktijk voor opdrachtgevers uit het werkveld? En ben je daarnaast een creatief en sociaal persoon die vooral energie haalt uit het ontwikkelen van verschillende uiteenlopende creatieve producten? Dan is deze opleiding de juiste keuze voor jou!'