'Ik zit nu juist wel op mijn plek!'

  • Student aan het woord
Elyse

Voor Elyse was de keuze voor de opleiding Facility Management niet direct duidelijk. Door haar interesse in hospitality en economie begon ze haar zoektocht naar de juiste studie, die haar uiteindelijk naar Facility Management leidde.

Elyse haar passie lag bij dansen en haar back-up plan was de hogere hotelschool. Ze zat drie jaar lang op het vwo op een topsportschool, om vervolgens over te stappen naar de havo. ‘Ik heb bewust ervoor gekozen om naar de havo te gaan, om eerder naar hbo Dans te kunnen gaan.’ Ze verruilde Gouda voor Groningen om aan de dansacademie te studeren. Hier ontdekte ze dat ze uiteindelijk deze opleiding te praktisch vond en meer plezier haalde uit de theorielessen, dan uit het dansen zelf. 

Zoektocht

‘Ik ging op zoek naar een opleiding die naast een praktische ook een stevige theoretische basis had. Aangezien ik al gesetteld was op de Hanze en in Groningen vanwege mijn vorige opleiding, besloot ik ook hier mijn zoektocht verder te zetten.’ Ze zocht naar een opleiding waarbij het uiteindelijke beroep minder vaststond dan bij Dans. ‘Ik overwoog toegepaste psychologie en bedrijfskunde, maar vond deze opleidingen ook al te specialistisch. Facility Management was nieuw voor mij, maar sprak me aan vanwege de brede focus op aspecten als organiseren, hospitality en bedrijfskunde. Hierdoor kon ik mijn opties openhouden binnen een branche waar ik me thuis voel.’

Overgang

De overstap van vwo naar hbo Facility Management is volgens Elyse makkelijk, maar met voldoende uitdaging. Je moet volgens haar wel een vwo’er zijn die houdt van dingen doen, want het is niet zo theoretisch dat je de hele tijd in de boeken zit. Je moet dingen willen toepassen. Elyse: ‘Ik denk dat je naar de universiteit gaat om te leren om te weten. Je gaat naar het hbo om te leren toe te passen en te doen’. Ze vervolgt: ‘vanaf het eerste jaar pas je net opgedane nieuwe kennis direct toe in praktijkgerichte projecten. Je voelt meteen: oké ik ben nu echt begonnen. Door de projecten wordt concreter waarom je de studie doet. Je moet de projecten echt zien als de opleiding en de vakken vooral als ondersteuning daarvan. Wij hadden ook meteen een echte opdrachtgever en daardoor ga je een project ook minder als schoolopdracht zien, maar meer als echt werk. Je neemt het daardoor echt serieus, want naast je cijfer zitten er ook consequenties aan vast ten opzichte van de opdrachtgever’.  Wat betreft het doen van onderzoek op het hbo zegt ze het volgende: ‘ik vind het leuk dat ik onderzoek doe en dan er ook nog wat mee mag doen. Het is een volle cirkel voor mij, in plaats van steeds stoppen op het hoogtepunt’.

Vanuit de havo was er voor Elyse wel duidelijk een stijgende lijn te zien naar het hbo. Zo had ze op de havo het vak Management & Organisatie (M&O) gehad, maar ze had wel een vwo-denkniveau. Ze merkte dat ze daardoor de financiële vakken op de opleiding wat makkelijker oppakte dan sommige klasgenoten die een havo-achtergrond hadden.

Elyse’s advies

‘Denk ook wat verder naar voren, naar de toekomst en wat je met de studie zou willen. Maar weet dat een verkeerde studiekeuze maken soms gebeurt en dat is ook oké. Je bent misschien twee jaar ouder, maar dat maakt niet uit. Je bent jong en je moet nog hartstikke lang werken. Je studie gaat ook nooit 100 procent leuk zijn. Je moet voor jezelf weten wat je eruit wil halen en dan is een studie ook heel nuttig en met het oog daarop kom je makkelijker door de minder leuke delen van de studie heen. Daarnaast moet je ook nog leren wat je niet leuk vindt. Een verkeerde studiekeuze leert je dat uiteindelijk natuurlijk ook, als je daarna maar weet hoe je weer verder kunt. Ik ben nu bij poging twee en zit nu juist wel op mijn plek! Ik weet nog niet precies wat ik hiermee wil doen. Ik denk niet dat ik facilitair manager wil worden, maar wel iets in management en projectmatig werken. Dat leer je ook heel erg binnen de opleiding.’