'Ik denk dat ik door deze master een betere juf ben geworden.'

• Alumnus aan het woord
arianne.jpg

'Ik heb voor de master Talentontwikkeling & Diversiteit gekozen omdat ik vond dat het tijd was voor iets nieuws. Ik wilde mijn eigen lesgeven een boost geven. Hier krijg ik energie van en dat straalt weer uit naar de leerlingen.'

Arianne de Hoop | Masterstudent in Talentontwikkeling & Diversiteit

'De master heeft mij vooral veel nieuwe inzichten gegeven. Zo handelde ik voorheen uit intuïtie. Door de master kan ik beter en onderbouwd handelen als het gewenste resultaat van een leerling uitblijft. Ook heb ik de kracht van verbinding ervaren. Verbinding met collega's, met ouders en met alle studenten en docenten van deze master. Door het uitwisselen van deze ervaringen, inzichten en twijfels ben ik gegroeid in mijn ontwikkeling.

De studie heeft me ook aan het denken gezet. Zo hebben het schrijven van een visie op onderwijs en een ambitieplan me geholpen om mijn zienswijze over leren aan te scherpen.

Daarnaast heb ik verschillende soorten onderzoek leren kennen. Zo kende ik de IMRaD-structuur nog niet. Door de master heb ik geleerd hoe je onderzoek moet doen en hoe je kan bepalen welk onderzoek geschikt is om je onderzoeksvraag te kunnen beantwoorden.

Ik ervaar de opleiding als best intensief. Zeker om het in twee jaar af te ronden naast mijn werk, gezin en sociale leven. Vooral de afstudeermodule heb ik als pittig ervaren, maar dat kwam ook door de Coronacrisis. Ik ben eerlijk gezegd wel even uitgekeken op mijn studeerkamertje. Die heb ik nu wel uit!

Bij de modules Interactie, Leeromgeving & Opbrengsten was er steeds een opbouw van intensiteit. Als je het lezen van de artikelen en het huiswerk bijhoudt, dan is het goed te doen. Ongeveer 10 uur per week besteedde ik hieraan. Beetje lezen, wat colleges, onderzoek bedenken. Tegen het einde van een module was het wel even bikkelen. Dan werkten we naar een deadline toe en dan was ik wel 20 uur per week voor de studie bezig. Eerlijkheidshalve moet ik hier wel bij vermelden dat ik niet van de zesjescultuur ben. Ik ben een streber. Als je tevreden bent met een zes, dan red je het ook wel in minder uren. Tip: vraag een lerarenbeurs aan en regel studieverlof!

Ik vind de opbouw van de modules prettig. Je leert bij elke module iets nieuws wat je weer kan gebruiken bij het afstuderen. Wat ik ook prettig vind is dat er maar twee tentamens waren. Ik snap dat er af en toe summatief getoetst moet worden, maar dit past eigenlijk niet bij het dynamische karakter van de studie.

Het praktijkgerichte van de studie spreekt mij het meeste aan. Ik heb het maken van de beroepsopdrachten dan ook het leukst gevonden. Door de onderzoeken uit te voeren in mijn eigen klas hebben de leerlingen zich belangrijk gevoeld. Zij werkten mee aan wetenschappelijk onderzoek. De cyclus: praktijk - artikelen lezen, nieuwe kennis ontwikkelen – terug naar de praktijk is mij goed bevallen. Steeds de koppeling kunnen maken naar eigen onderwijs maakt de studie persoonlijk interessant. Ik denk dat ik er een betere juf door ben geworden.

Ook aan het samen met een divers gezelschap weer in de schoolbanken zitten heb ik veel plezier beleefd. Ik keek er elke keer naar uit om die ene dag in de twee weken samen te zijn. De module Interactie hebben wij wel heel letterlijk genomen, want wat hebben wij veel gepraat, soms gehuild en vooral veel gelachen samen. Ik durf te wedden dat wij elkaar blijven zien in de toekomst.

Dus naast nieuwe inzichten heb ik ook nieuwe mensen leren kennen en daar ben ik heel blij mee!'

• Onderwijs en Opvoeding