'Ik heb voor de master Talentontwikkeling & Diversiteit gekozen, omdat ik een sterke interesse heb voor het creëren van leeromgevingen'

  • Alumnus aan het woord
Testimonial Douwe-jan 3.jpg

Douwe Jan van der Wal
Alumnus | Masterstudent in Talentontwikkeling & Diversiteit

Waarom heb je besloten om na de ALO de master T&D te volgen?

'Na de ALO heb ik eerst een jaar fulltime gewerkt, voornamelijk met als doel om zoveel mogelijk tijd te kunnen steken in de ontwikkeling van de Regionale Voetbal Academie (RVA). Tijdens dit jaar merkte ik dat ik nog heel sterk de behoefte had om verder te leren en om werken en studeren te kunnen combineren. Ik heb voor de master Talentontwikkeling & Diversiteit gekozen, omdat ik een sterke interesse heb voor het creëren van leeromgevingen. Zowel binnen de sport als binnen het onderwijs en het bedrijfsleven vind ik het heel erg interessant om mij bezig te houden met vragen als: "Hoe zorg je ervoor dat mensen/kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, wat zorgt ervoor dat zij gemotiveerd zijn/worden, hoe kun je hen helpen bij het creëren van een bepaalde mindset, welke vaardigheden hebben zij nodig om zich maximaal te kunnen ontwikkelen, hoe houd je optimaal rekening met de interesses en behoeften van mensen/kinderen etc." Ik heb voor deze master gekozen, omdat ik denk dat deze master mij kan helpen om antwoorden te vinden op deze vragen.' 

Wat doe je verder nog, naast het volgen van de master?

'Naast de master ben ik parttime werkzaam als projectcoördinator voor Stichting Move. Ook werk ik op dit moment twee dagen per week als gymdocent in het basisonderwijs op de St. Michaelschool. Daarnaast heb ik een eigen voetbalacademie en ben ik voorzitter van Stichting Jorn Feenstra Toernooi.'

Wat leer je binnen de master?

'De master is heel erg gericht op jouw gedrag- en jouw vaardigheden als leerkracht. Je leert hoe je interacties met leerlingen kunt ontlokken, hoe je een krachtige leeromgeving kunt creëren en hoe je opbrengsten van leerlingen in kaart kunt brengen. Deze thema's hebben allemaal als doel om talenten van leerlingen te ontwikkelen, waarbij ervan uit wordt gegaan dat ieder kind talent heeft en deze onder de juiste omstandigheden kan ontwikkelen. Je leert om met dergelijke thema's aan de slag te gaan door je goed te verdiepen in de theorie, om vanuit hier vervolgens de vertaalslag te maken naar de praktijk.' 

Hoe ervaar je de master?

'Ik ervaar de master als zeer positief. Dit komt ten eerste doordat de master erg praktijkgericht is. Ten tweede doordat de leerkrachten die de master geven veel kennis hebben en dit goed kunnen overbrengen. Wat mij daarbij ook erg aanspreekt is dat de docenten ook kritisch zijn op de manier waarop zij zelf hun lessen inrichten door zichzelf bijvoorbeeld tijdens de colleges te filmen. Ten derde vind ik het ook prettig dat er veel verschillende werkvormen worden aangeboden.' 

Voor wie is de master geschikt?

'De master is geschikt voor mensen die de ambitie hebben om een betere docent te worden en die nieuwsgierig zijn naar alle theorieën en concepten die hieraan ten grondslag kunnen liggen.'

Wat vind je het leukste aan de master?

'Het leukste aan de master vind ik de combinatie tussen theorie en praktijk. Zo vind ik het erg fijn dat je iedere week praktijkopdrachten krijgt. Je behandelt een thema door hier eerst zelfstandig literatuur over te lezen en om dit vervolgens tijdens de colleges te behandelen. Daarna ga je deze thema's toepassen in de praktijk, waarbij je een filmopname maakt waar je vervolgens weer feedback op krijgt (op basis van de literatuur) van je klasgenoten. Deze constante koppeling tussen de theorie en de praktijk helpt mij om door te ontwikkelen als leerkracht. Dat vind ik het leukste aan de master, je merkt dat je wekelijks vooruitgang boekt!'