'Deze master geeft mij verdieping en uitdaging in dat wat ik het liefste doe; lesgeven'

  • Alumnus aan het woord
Testimonial-Nynke-Ma-T&D.jpg

Nynke de Graaf | Alumnus | Masterstudent in Talentontwikkeling & Diversiteit

'Ik liep al een paar jaar rond met het idee een master te gaan volgen, maar had eigenlijk niet een helder idee welke master. Ik heb uiteindelijk gekozen voor een professionele master omdat specifiek de master Talentontwikkeling en Diversiteit mij aansprak. Andere masters, zoals Onderwijskunde of Educational Leadership, trokken mijn aandacht, maar boden niet echt de specifieke verdieping die ik zocht voor in mijn dagelijkse lespraktijk. Deze masters leiden ook op tot een andere functie en ik had voor mezelf helemaal nog niet scherp of ik dat wel wilde. Daarvoor geef ik met teveel plezier les. Een collega tipte mij over deze nieuwe master. Ik heb toen een proefcollege gevolgd en was eigenlijk direct om. Deze master maakt nieuwsgierig en past precies bij wat ik zocht. Verdieping en uitdaging in dat wat ik het liefste doe; lesgeven!

Achteraf ben ik heel blij dat ik deze keuze heb gemaakt. Ik vond het best een uitdaging, zou ik het niveau van een master wel aankunnen? De eerste weken waren zwaar: we leerden veel nieuwe dingen, ik moest wennen aan het wetenschappelijk taalgebruik en de complexe materie. Maar wat ik in theorie leerde, kon ik gelijk toepassen in de praktijk. Dat maakte voor mij het leren makkelijker. 

Ik ben erg tevreden over het docententeam van deze master, we worden goed begeleid. Het doen van onderzoek is complex, maar juist omdat het aansluit bij de eigen praktijk, is het goed uitvoerbaar vind ik. Omdat je het onderzoeksproces laat afspelen binnen je eigen context, levert het direct een bijdrage aan jouw handelen in de klas. Ook bespreek je regelmatig je inzichten in je team, dat maakt ook dat je omgeving betrokken raakt en mee kan profiteren van de nieuwe kennis die je opdoet. 

Dat je de theorie van de studie kunt koppelen aan praktijk maakt ook dat je die nieuwe inzichten die je opdoet makkelijker een plek kunt geven. Dat is me achteraf echt meegevallen. Natuurlijk kost een dergelijke studie tijd, maar ik zie deze investering direct terug in hoe ik mijn lessen inricht. Er is een grote vrijheid om onderwerpen te kiezen die je aanspreken en die ook passen bij je eigen talenten. Deze praktische insteek zorgt ervoor dat je gemotiveerd blijft - je doet het écht voor jezelf- en uiteindelijk de studie haalt.

De master maakt je een specialist in het onderwerp talentontwikkeling, iets wat momenteel overal in de belangstelling staat. Scholen willen graag het beste in hun leerlingen naar boven halen, maar hoe doe je dat? Wat verstaan we eigenlijk onder talent? Docent, leerling en taak beïnvloeden elkaar doorlopend, onder welke omstandigheden laten leerlingen optimale prestaties zien? (Veenker, H., Steenbeek, H., van Dijk, M., & van Geert, P., 2017) Daar gaat de master Talentontwikkeling & Diversiteit over. Niet vanuit je onderbuikgevoel, maar met een wetenschappelijke onderbouwing. De master bestaat uit drie modules die de basis vormen tot het kunnen schrijven en uitvoeren van je afstudeeronderzoek.

In de module 'Interactie in de klas' heb ik onderzocht hoe groot de invloed is van het verlenen van autonomie door de docent op het ontlokken van talentvolgedrag bij leerlingen is. Bij de module 'Leeromgeving' heb ik onderzocht op welke wijze docenten de fysieke leeromgeving (het klassieke leslokaal) talentkrachtig kunnen inrichten. De aanleiding voor dat onderzoek zijn de soms zielloos ingerichte lokalen op het voortgezet onderwijs. Waarom doen we dat eigenlijk zo? Waarom zijn lokalen op de basisschool rijk ingericht en doen we dat op het voortgezet onderwijs zo anders? Dat moet anders kunnen dacht ik. Een paar eenvoudig beïnvloedbare factoren op de effectiviteit van je les kun je lezen in de flyer die ik heb ontwikkeld. Bij de module 'Opbrengsten' heb ik onderzocht op welke wijze affordante taken talentvolgedrag bij leerlingen kunnen ontlokken.

Voor mijn afstudeeronderzoek verdiep ik mij opnieuw in de fysieke leeromgeving van het klassieke leslokaal. Nu wil ik graag de leerlingen laten participeren in het inrichten van het lokaal. Wat verwachten zij eigenlijk van de ruimte om zich heen? Wat is voor hen de meest optimale context om in te leren? Ik geef dit vorm via een methode van design thinking. Gebruikers van de ruimte,  docenten van meerdere vakgebieden, en leerlingen gaan op gelijkwaardig niveau met elkaar een creatief proces in om antwoord te geven op deze complexe vraag.

De master zit goed in elkaar en heeft een logisch vervolg. De drie modules bereiden je goed voor op afstuderen en de onderzoeken kun je in je eigen les binnen je eigen school uitvoeren.

Door het volgen van deze master gaan er deuren open, waarvan ik niet wist dat er een deur was. Ook is mijn professionele netwerk vergroot. Het is intensief om een master te combineren met werk en gezin, maar het heeft me veel meer gebracht dan ik vooraf had verwacht. Ik zou deze master dan ook zeker aanraden aan onderwijsprofessionals.

Heb je specifiek vragen over de onderzoeken die ik heb gedaan? Of wil je graag meer weten over de master Talentontwikkeling en Diversiteit? Neem gerust contact met mij op via LinkedIn.'