Aanmelden

Airline Pilot & Management

​Bangkok, 24.00 uu​​r lokale tijd.

Je vertrekt vanaf Bangkok International Airport voor de terugvlucht naar Amsterdam. Vlak na de start wil je collega (co-piloot) met de gear-handel het landingsgestel inhalen. Er gebeurt niets. Je schakelt de automatische piloot in, om de emergency checklist te krijgen. Zo kun je op een alternatieve manier het landingsgestel omhoog halen. Het werkt! Je vliegt door naar Amsterdam. Het neerlaten van de wielen kan ook problemen geven en je hebt meer vertrouwen in de technische dienst van Schipho​l dan van Bangkok.

 

Onderweg krijg je van de dispatcher de weersverwachting te horen: hevige onweersbuien met turbulentie. Je kan een andere route volgen om dat te ontwijken. Maar dit geeft een uur vertraging en kost veel extra brandstof. De kans bestaat dat je een tussenlanding moet maken om extra brandstof te tanken.

 

Dilemma! Je wilt de tussenlanding niet maken vanwege het defect van je landingsgestel. Maar volgens de operations manual mag je niet door heavy turbulence vliegen. Toch zul je snel een beslissing moeten nemen.

Dit voorbeeld laat zien dat je als piloot essentiële beslissingen moet nemen. Beslissingen waarbij je moet vertrouwen op je vaardigheden als beroepsvlieger en je managementvaardigheden. Hoe zorg je ervoor dat het veilig blijft?

 

Airline Pilot & Man​​​​agement

Kies je voor de specialisatie Airline Pilot & Management, dan kies je voor spanning. Eerst studeer je anderhalf jaar aan de Hanzehogeschool Groningen bij de opleiding Technische Bedrijfskunde. Hierna start de specialisatie die je gedurende twee jaar bij de KLM Flight Aca​demy volgt. De vliegopleiding vindt plaats in Eelde en in Arizona. Na twee jaar kom je terug naar de Hanzehogeschool Groningen voor je afstudeeropdracht. Na het succesvol afronden van de opleiding heb je je diploma Bachelor of Engineering én je vliegbrevet op zak.

 

 

​Waarom Airline Pilot &​​ Management? 

Een ​moderne piloot bestuurt niet alleen een toestel, maar is tegenwoordig ook ‘manager of flight’. Hij of zij is (mede)verantwoordelijk voor de passagiers, de bemanning, de techniek, de kosten, enzovoorts. Luchtvaartmaatschappijen vragen juist daarom steeds meer om piloten die de verbindende schakel zijn tussen passagier, techniek en de (luchtvaart)organisatie. Wil je tegemoetkomen aan de toenemende eisen die vliegmaatschappijen aan piloten stellen en je kansen op de arbeidsmarkt verbreden? Dan kies je voor Airline Pilot & Management. Je gaat een spannende carrière tegemoet. Door de vierjarige studie bouw je bovendien aan je levenservaring en heb je bredere mogelijkheden op de arbeidsmarkt.