Aanmelden

Lector Rineke Smilde

Rineke Smilde is lector Lifelong Learning in Music aan het Prins Claus Conservatorium in Groningen en het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Ze promoveerde summa cum laude in sociale wetenschappen aan de Universiteit van Göttingen, Duitsland, behaalde haar doctoraal in Muziekwetenschappen (20ste Eeuwse muziek) aan de Universiteit van Amsterdam en studeerde af als uitvoerend musicus met als hoofdvak Fluit aan het Noord-Nederlands (nu Prins Claus) Conservatorium in Groningen. Rineke Smilde was jarenlang uitvoerend musicus. Daarnaast was ze docent Fluit aan het Conservatorium in Alkmaar en docent Muziekgeschiedenis aan het Koninklijk Conservatorium in Den Haag. Van 1994 tot 1998 was ze directeur van de afdeling Klassieke Muziek van het Prins Claus Conservatorium en van 1998 tot 2004 directeur. In 1997 zette ze het Peter de Grote Festival op, een jaarlijks festival in de stad en provincie Groningen, met kamermuziekconcerten op bijzondere locaties en een zomeracademie voor jong talent van over de hele wereld. Tot 2006 was ze artistiek directeur van dit festival.

Vanaf 1995 is Rineke Smilde actief in de European Association of Conservatoires (AEC) als bestuurslid en van 2002 tot 2005 was ze vice president. Ze leidde ook verschillende onderzoeksgroepen op het gebied van lifelong learning. In 2001 werd ze benoemd als Honorary Fellow van de Guildhall School of Music & Drama (HonFGS). Van 2005 tot 2008 was Rineke Smilde bestuurslid van de European Association of Music in Schools.

In 2004 werd Rineke Smilde benoemd tot lector Lifelong Learning in Music & the Arts aan de Hanzehogeschool Groningen (Prins Claus Conservatorium). Samen met een kenniskring die bestaat uit docenten van beide instituten, internationale externe onderzoekers en experts uit het werkveld, ondersteund door twee externe adviseurs, doet ze onderzoek naar concepten van lifelong learning voor musici en kunstenaars. De kenniskring doet (praktijkgericht) onderzoek naar de vraag hoe professionele kunstenaars op een zinvolle manier kunnen reageren op de snelle veranderingen in de maatschappij, met als doel om studenten adaptiever en responsiever te maken ten opzichte van veranderingen op de arbeidsmarkt, en zo bij te dragen aan de continue professionele ontwikkeling van musici en kunstenaars. Rineke Smilde gaf vele presentaties en lezingen op, bijvoorbeeld, de Royal College of Music in Stockholm, de Guildhall School of Music & Drama in Londen, Universidade Federal do Rio Grande do Sul in Porto Alegre, Brazilië, het Antwerps Conservatorium en aan New York University. Daarnaast is ze ook een reguliere spreker op conferenties gewijd aan lifelong learning en muziekeducatie. Sinds 2007 is ze ook 'external examiner' van de Royal College of Music in Londen. In 2008 werd ze door koningin Beatrix geridderd voor haar werk.

Publicaties
2013 in press
Smilde, R. (2013). Facing the Music – challenges and changes: Report from the research group Lifelong Learning in Music from the Netherlands. International Journal of Community Music.

Smilde, R. (2013). Change and challenges of lifelong learning. In D. Bennett (ed.), Life in the Real World, how to make music graduates employable. Common Ground.

Chong, S, Rohwer, D., Emmanuel, D, Kruse, N. and Smilde, R. Community Music through Authentic Engagement: Bridging Community, School, University and Art Groups. (2013). In K.K. Veblen, S.J. Messenger, M. Silverman and D. J. Elliott (eds.) Community music today. Landham, MD: Rowman & Littlefield Publishers.

Smilde, R. en Halldorsson, S. (2013) An International Masters Programme "New Audiences and Innovative Practice": critical reflection and mentoring at the heart of an artistic laboratory. In H. Gaunt and H. Westerlund (eds.): Creative Collaborative Learning in Music. Aldershot: Ashgate.

Lion, B., Stoeger, C. and Smilde, R. (2013). Music Educators: their Artistry and Self Confidence. In I.Mamberg and A. de Vugt (eds.). European Perspectives on Music Education, Vol. 2: Artistry and Craftmanship. Innsbruck: Hebbling.

2012
Smilde, R. (2012). Lifelong Learning among Musicians. In G. Mc. Pherson and G. Welsh (eds.). Oxford Handbook of Music Education. New York: Oxford University Press.

2011
Smilde, R. (2011). Musicians Reaching out to People Living with Demenia: Perspectives of Biographical Learning. In H. Herzberg and E. Kammler (eds.): Biographie und Gesellschaft; Ueberlegungen zu einer Theorie des modernen Selbst. Frankfurt/New York: Campus Verlag.

2010
• Smilde, R. (2010). The Innovative Conservatoire: Creating a Model of Continuing Professional Development for Conservatoire Teachers. In Researching Conservatoires: Enquiry, Innovation and Development of Artistic Practice in Higher Music Education. Utrecht: AEC.
• Smilde, R. (2010). Lifelong and lifewide learning from a biographical perspective: transformation when coping with performance anxiety. International Journal of Community Music 3:2, pp. 185-202, doi10.1386/ijcm.3.2.185_1.

2010 in press
• Smilde, R. (2010). Lifelong Learning among Musicians. G. Mc. Pherson and G. Welsh (eds.). Oxford Handbook of Music Education. Oxford University Press.

2009
• Smilde, R. (2009). Musicians as Lifelong Learners: Discovery through Biography. Delft: Eburon Academic Publishers.
• Smilde, R. (2009). Musicians as Lifelong Learners: 32 Biographies. Delft: Eburon.
• Smilde, R. (2009). Musicians as Lifelong Learners. In P. Alheit and Heide von Felden (Hrsg.) Lebenslanges Lernen und erziehungswissenschaftliche Biographieforschung. Wiesbaden: VS Verlag für Sozialwissenschaften.
• Smilde, R. (2009). Musicians' Profession-related Health Issues and their evolving transformative Learning through Biography. www.formazione.unimib.it
• Smilde, R. (2009). Expanding Career Options. www.musiccareernetwork.org
• Smilde, R, (2009). De Musicus als Kameleon: Noodzaak van een breder Vakmanschap. Utrecht.

2008
• Smilde, R. (2008). Lifelong Learners in Music; research into musicians' biographical learning. International Journal of Community Music 1: 2, pp. 243-252, doi: 10.1386/ijcm.1.2.243/1.
• Mak, P. en Smilde, R. (2008). Meer met Muziek: muziek en de kwaliteit van het bestaan. In R. Diekstra en M. Hogenes: Harmonie en Gedrag. Uithoorn: Karakter uitgevers.

2007
• Amussen, G. and Smilde, R., (eds.) (2007). Trends and Changes in the European Music Profession. Thematic report of the working group on the music profession of the European Erasmus Thematic Network 'Polifonia'. www.polifonia-tn.org.
• Smilde, R. (2007). The Music Profession and the Professional Musician; a Reflection. Revista em Pauta, journal of the Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, Brazil.
• Smilde, R. (2007). Lifelong Learners in a Changing Musical Landscape; Musicians' perspectives. In I. Malmberg and C. Wimmer (eds). Communicating Diversity: Musik lehren und lernen in Europa; Festschrift für Franz Niermann. Forum Musikpädagogik, band 79.
• Smilde, R. (2007). Lifelong Learning in Music-A Model for the Future. Sounds in Europe, Journal of the European Music Council. Issue II

2006
• Smilde, R. (2006). Lifelong Learning for Musicians. Proceedings of the 81 st Annual Meeting of the National Association of Schools of Music, held in Boston, USA in 2005. Reston: NASM.
• Smilde, R. (2006). Lebenslängliches Lernen: Eine Frage der Einstellung. Ueben und Musizieren, April/Mai 2006
• Smilde, R. (2006). Lifelong Learning for Music Teachers. Proceedings EAS congress Würzburg 2006.

2005
• Smilde, R. (2005). Lifelong Learning in Music, a Challenge for Music Education. Revista em Pauta, vol. 16, no. 26, pp. 5 -18.
• Smilde, R. (2005). Lifelong Learning- a Conceptual Framework. Community Opera and the Artist, proceedings working conference Yo! Opera Festival, Utrecht, October 2005

2004
• Smilde, R. (2004). Lifelong Learning as a Challenge; a Portrait of the Conservatoire in 2015. In A Portrait of the artist in 2015; artistic careers and higher arts education in Europe. Amsterdam: Boekman Studies.
• Smilde, R. (2004). De Nouvelles Perspectives pour la Formation du Musician professional: un défi pout les Conservatoires. Journal of the European String Association, France.

2001
• Lafourcade, D. and Smilde, R., (eds.) (2001). Promuse: Professional Integration of Musicians and Continuing Education in Music. Utrecht: European Association of Conservatoires.

2000
• Smilde, R. (2000). Lifelong Learning: Continuing Professional Development for Musicians. Final Report of the AEC working group on Continuing Professional Development for Musicians in the framework of the Socrates Thematic Network (TNP) for Music. Paris: European Association of Conservatoires (AEC).