Bye bye Facebook?

Moet de Hanze op Facebook blijven na alle berichten over privacyschendingen en het verkopen van data?
De laatste weken ligt het populaire platform Facebook zwaar onder vuur. Op het moment van schrijven van dit blog is er een ‘congressional hearing’ met Mark Zuckerberg, de CEO van Facebook, waarin hij zich voor de zoveelste keer enorm aan het verontschuldigen is en ‘verregaande’ interne maatregelen aankondigt. Mark is enorm rijk geworden met het verkopen van onze gegevens. Hij zoekt de grenzen van privacy op en gaat daar meermaals overheen. 



In zeer korte tijd is Facebook enorm populair geworden. Privacy-organisaties hebben continu gewaarschuwd, maar overheden bleven stil. Weinig overheidsbemoeienis vonden we fijn.. Iedereen downloadde immers muziek van Napster, voordat Spotify alles voor een klein bedrag per maand beschikbaar stelde. 

Dit lijkt nu te veranderen, zeker met de recente beïnvloeding van verkiezingen en referenda. Opeens lijken micro-targeting en Facebookmarketing niet meer zulke onschuldige termen en vragen we om betere bescherming van onze privacy. 


De Nederlandse zoektocht met de drie woorden privacy, bescherming & Facebook levert 2,2 miljoen hits. Dit geeft aan dat de meeste gebruikers zich terdege bewust zijn van de risico’s op het platform. De laatste dagen hoor je ook meer mensen die zeggen van het platform af te gaan. Arjan Lubach deed hiertoe afgelopen zondag (8 april) zelfs een oproep met de hashtag #byebyefacebook. 



De vraag die mij gesteld werd is of de Hanzehogeschool nu ook van Facebook af moet. Ik denk (nog) niet. De Hanze is namelijk een organisatie die aan marketingcommunicatie (vroeger noemden we dat voorlichting) moet doen om voldoende nieuwe studenten te kunnen werven om haar programma’s te kunnen blijven aanbieden en te kunnen blijven innoveren. 


Facebookmarketing, micro-targeting is een zeer effectieve manier van marketing. Voor de oproep voor het inzenden van abstracts voor ons congres over MVO-communicatie in Wenen in 2017 (http://csr-com.org/) hebben we dit ingezet en meer dan 30% van onze (betalende) bezoekers is via deze wijze bereikt (+ 50 bezoekers a €400,-). En voor de advertentie hebben we nog geen €200,- betaald. De opties die je kunt aangeven binnen Facebookadvertenties zijn zeer uitgebreid en heel erg gevarieerd wat zeer gerichte marketing (micro targeting) mogelijk maakt. 


Maar niet alleen voor marketing is Facebook belangrijk geworden. Ook voor allerlei fora waar leden kennis, nieuwtjes en informatie uitwisselen heeft een enorme groei gekregen. Het scheelt dat je als gemeenschap niet zelf een website hoeft te bouwen en te beheren. Dit doen ze al voor je.

Social media geven de mogelijkheden om makkelijk, snel en efficiënt informatie te delen. 

Yammer deed het niet lang geleden binnen bedrijven ook heel goed en ik hoor ook positieve verhalen over Facebook @work, het interne platform van Facebook voor bedrijven. In kennisintensieve omgevingen is er behoefte aan centrale opslag van documenten waar gelijktijdig aan kan worden gewerkt en waar informatie snel kan worden gedeeld. Dat biedt Facebook ook voor de externe communicatie, de branding en de positionering. 



Zelfs op persoonlijk vlak. De eerste sceptici noemden Facebook niet voor niets een platform voor narcisten, maar eigenlijk vinden we het allemaal leuk om positief nieuws te delen (vakantie, dinertjes, hoe snel je je rondje hebt gefietst, enzovoort). Echter de keerzijde is dat al deze informatie gekocht kan worden en jou op jouw interesse kan bestoken met advertenties en aanbiedingen.

In principe hoeven we deze marketing ook niet af te wijzen, maar daarbij moeten we ons ook realiseren dat als we zelf meer data delen, we natuurlijk ook steeds geavanceerder worden beïnvloed. 

Als je je daar onprettig bij voelt, dan moet je van Facebook afgaan. Maar Facebook is niet het enige bedrijf dat informatie over jou verzamelt. Doe een zoektocht op Google naar vakantie of product, en je wordt de dagen erna bestookt met allerlei aanbiedingen op jouw zoekopdracht. En Twitter, LinkedIn, Snapchat en Instagram zullen vast niet braver zijn. WhatsApp is zelfs van Facebook... 



De overheid heeft natuurlijk een taak in het beschermen van onze privacy, echter is het wereldwijde web niet te controleren door één overheid. Dan blijft er maar een persoon over die gaat over wat jij wilt delen met de rest van de wereld, en dat ben je zelf. 

Mijn enige advies is om bewust te blijven van wat je deelt, niet alleen met Facebook, maar ook met Google en andere internetbedrijven, websites, apps of vergelijkbare media. Gebruik niet de optie om op andere websites met je Facebook of Twitter-account in te loggen en check je privacy-instellingen regelmatig zijn de belangrijkste en voor de hand liggende adviezen die je moet opvolgen. 



Facebook zal diep door het stof gaan en Mark heeft het Amerikaanse congres overtuigd van zijn goede bedoelingen en krijgt daar vast miljoenen likes voor. Of die echt zijn, zullen we echter nooit weten.

 

 


{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{vm.blogItem.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'BlogWidgetController_Title' | i18n}}

{{'BlogWidgetController_By' | i18n}} {{profileData.DisplayNameWithAcademicDegree}}