Hanze Inkoopseminar 2019

Op donderdag 31 januari 2019 organiseerde het Instituut voor Facility Management samen met het Lectoraat Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen de 14e editie van het Hanze Inkoopseminar: Inkoop achter de horizon. Dagvoorzitter Marleen van der Ziel (Onlanders) en Mira Bloemen-Bekx (Dean van het Instituut voor Facility Management) openden het seminar, dat door ruim 250 inkopers en studenten werd bezocht.

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Tijdens het Hanze Inkoopseminar 2019 stonden de studenten van de minor inkoop centraal. Zij presenteerden via poster-presentaties de resultaten van de praktijkopdrachten.

Drie studentenkoppels waren genomineerd voor de NEVI Purchasing Promise Award:

  1. Fleur van Dijk & Marieke Popma - Op weg naar Professioneel Ordermanagement (OSG Sevenwolden)
  2. Gerard de Wit & Emiel Rouhof - Contractmanagement = Rendement (Provincie Groningen)
  3. Arjan Dortmans & Thijs Bantema - Gepland Inkopen achter de Horizon (Procurance)

De award ging naar Gerard de Wit en Emiel Rouhof voor hun opdracht bij provincie Groningen.

De gastsprekers belichtten vanuit hun eigen waarnemingen de toekomst van het vak inkoper.

Klaas Stek (Universiteit Twente) richtte zich op de skills die inkopers in de toekomst moeten hebben om succesvol te kunnen zijn: wat inkopers moeten 'kennen en kunnen' om toekomstbestendig te zijn.

 

Jan Potkamp (Inkoop Platform Groningen) ging in op het professionele netwerk dat de inkoper in de toekomst nodig heeft. Dit deed hij aan de hand van de ontwikkeling die het Inkoop Platform Groningen gaat doormaken tot Inkoop Platform Noord Nederland (IPNN).

Wolter van der Vlist (senior adviseur inkoopbeleid & strategie voor de Dienst Justitiële Inrichtingen) behandelde het onderwerp vooral vanuit de invalshoek duurzaamheid en deed de oproep om vooral nu aan de slag te gaan.

Begin 2020 zal de 15e editie van het Hanze Inkoopseminar plaatsvinden. Houd daarvoor deze pagina in de gaten.

----------------------------------------------------------------------------------------

Op donderdag 31 januari 2019 organiseert het Instituut voor Facility Management samen met het Lectoraat Inkoopmanagement van de Hanzehogeschool Groningen de 14e editie van het Hanze Inkoopseminar: Inkoop achter de horizon.

Tijdens het Hanze Inkoopseminar staan de studenten van de minor inkoop centraal. Zij presenteren de resultaten van de praktijkopdrachten en gaan daar graag met u over in gesprek. Drie studentenkoppels zijn genomineerd voor de NEVI Purchasing Promise Award. Zij presenteren de resultaten door middel van een pitch. Vervolgens wordt gevraagd welke studenten naar uw mening de award moeten winnen. De jury komt mede op basis hiervan tot een eindoordeel. Uiteraard vindt het bekend maken van de winnaars en de feestelijke prijsuitreiking ook deze middag plaats.

Ook deze keer vindt het Hanze Inkoopseminar plaats in de vertrouwde omgeving van het Congrescentrum de Appel, Zernikeplein 7 te Groningen. Het is geheel gratis te bezoeken. Komt u ook?

Thema: Inkoop achter de Horizon

Wat is de toekomst van het vak inkoper? Worden inkopers in de toekomst inderdaad value officers die in demand & supply cirkels werken? En wordt een belangrijk deel van het proces overgenomen door machine-to-machine automation?

Wij hebben de gastsprekers deze vragen voorgelegd en zij zullen vanuit hun eigen waarnemingen het onderwerp behandelen. 

Gastsprekers

Wolter van der Vlist werkt als senior adviseur inkoopbeleid & strategie voor de Dienst Justitiële Inrichtingen. Hij zal het onderwerp vooral vanuit de invalshoek duurzaamheid bespreken.

Klaas Stek werkt voor de Universiteit Twente en is bezig met promotieonderzoek. Hij richt zich daarbij vooral op de skills die inkopers in de toekomst moeten hebben om succesvol te kunnen zijn. Hij leverde een belangrijk bijdrage aan het PERFECT project. Klaas laat zijn licht schijnen op wat inkopers moeten 'kennen en kunnen' om toekomstbestendig te zijn.

Jan Potkamp is hoofd inkoop bij de gemeente Groningen en voorzitter van het bestuur van het Inkoop Platform Groningen. In laatstgenoemde functie treedt hij op tijdens het Hanze Inkoopseminar. Hij zal daarbij vooral ingaan op het professioneel netwerk dat de inkoper in de toekomst nodig heeft. Dit doet hij aan de hand van de ontwikkeling die het Inkoop Platform Groningen gaat doormaken tot Inkoop Platform Noord Nederland (IPNN).

Dagvoorzitter

Dagvoorzitter voor deze middag is Marleen van der Ziel.

De wereldeconomie verandert snel. Het klimaatakkoord van Parijs en veranderende regelgeving hebben een grote impact op hoe we in Nederland moeten organiseren. Het vraagt om slimmere en flexibele samenwerking. Met Onlanders richt Marleen zich op de samenwerking tussen opdrachtgevers en opdrachtnemers. Na 15 jaar te hebben gewerkt als inkoopadviseur op hele diverse projecten en voor verschillende opdrachtgevers is het voor haar een logische stap om meer de focus te hebben op de samenwerking na het contracteren. Het is haar doel om in de keten een bijdrage te kunnen leveren aan de sustainable development goals van de VN.

Programma

  • 12.30 Ontvangst met lunch
  • 13.15 Opening door Marleen van der Ziel (dagvoorzitter) en Mira Bloemen-Bekx (Dean van het Instituut voor Facility Management)
  • 13.25 "Wat moeten toekomstbestendige inkopers 'kennen en kunnen'?" - Klaas Stek (promovendus Universiteit Twente)
  • 13.40 Pitches NEVI Purchase Promise Award
  • 14.00 Pauze en presentaties praktijkopdrachten studenten
  • 14.45 "Het professionele netwerk van een inkoper in de toekomst"  - Jan Potkamp (voorzitter Inkoop Platform Groningen)
  • 15.00 "Inkoop achter de horizon: duurzaamheid" - Wolter van der Vlist (senior adviseur inkoopbeleid & strategie Dienst Justitiële Inrichtingen)
  • 15.15 Uitreiking NEVI Purchase Promise Award
  • 15.30 Afsluiting en presentaties praktijkopdrachten studenten
  • 16.30 Einde

Aanmelden

Na bovenstaande gelezen te hebben, wilt u vast deelnemen aan het 14e Hanze Inkoopseminar. Dat kan. Meld u zo snel mogelijk aan via de inschrijfpagina.

We heten u van harte welkom!

Bereikbaarheid

Helaas zijn de parkeermogelijkheden op P3, P4 en P5 op deze dag zeer beperkt. We adviseren om, indien mogelijk, met het OV of op de fiets te komen. Van 12.00-13.30 en van 15.30-17.00 hebben we shuttlebusjes ingezet tussen P+R Reitdiep en de Appel. Er rijden ook reguliere bussen naar het Zernikeplein. Houd rekening met eventuele extra reistijd.

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.name}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}