Marketing NIMA A en B

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Met de minor NIMA Marketing A en B leer je meer over Marketing op zowel operationeel als strategisch niveau. Met de minor bereid je je voor op de landelijke NIMA examens; de NIMA Marketing diploma's zijn zeer bekend en hebben veel waarde op de arbeidsmarkt.

NIMA A

Waarom kiest de ene consument voor een Samsung en de ander voor een iPhone? En waarom zweert de ene klant bij CocaCola en de andere bij Pepsi? Leer het marketingproces te doorgronden en zie hoe online en offline marketing elkaar kunnen versterken. Naast kennis is daarbij ook inzicht nodig. De hoor- en werkcolleges zijn zowel gericht op de voor het examen relevante stof, als op het verkrijgen van vaardigheden om de theorie in de dagelijkse praktijk te kunnen toe te passen en te herkennen. Dit doen we door een voortdurende (terug)koppeling tussen de leerstof en de praktijk, door middel van praktijkvoorbeelden, cases, recente NIMA examens, etc. 

NIMA B

Bij NIMA B ga je de bij NIMA A opgedane kennis verdiepen en toepassen. Zo leer je om strategisch marketingbeleid te kunnen formuleren en dat verder uit te werken naar een meer operationeel niveau. Ook leer je een strategisch marketingplan voor een bestaand bedrijf te schrijven. Onderwerpen die aan bod komen, zijn:

  1. Wat is strategische (marketing)planning
  2. Formuleren businessdefinitie en -scope
  3. Visie & missie definitie
  4. Analyse huidige situatie (intern)
  5. Analyse huidige situatie (extern)
  6. Uitvoeren confrontatieanalyse
  7. Formuleren marketingdoelstellingen en strategie
  8. Formuleren positioneren en segmentatie
  9. Invullen marketingmix
  10. Opstellen implementatieplan

Bijzo​​nderheden
Marketing NIMA A wordt aangeboden in periode 1 en periode 3. Marketing NIMA B wordt aangeboden in periode 2 en periode 4. Voor NIMA B geldt als instapvoorwaarde NIMA A of gelijkwaardig aantoonbaar marketingniveau.

Voor zowel NIMA A als NIMA B heb je ongeveer 6 contacturen per week, meestal op maandag en donderdag. De contacturen bestaan uit een verplicht hoorcollege en daarnaast uit een werkcollege en een rekenvaardigheidscollege

Via deze minor neem je deel aan de landelijke examens NIMA A en (desgewenst) B1, tegen een sterk gereduceerd tarief.

Let op: de NIMA minor kent veel stof die je in korte tijd moet beheersen. Deze minor doet een groot beroep op zelfstudievaardigheden en dus op je zelfdiscipline!

Meer ​​weten?

Neem contact op met Marian Huizinga, tel.: (050) 595 7035, e-mail: m.j.w.huizinga@pl.hanze.nl.

"Bereid je voor op een NIMA A en B examen"

Marketing kom je overal tegen. Ik vind het interessant om erachter te komen hoe je de behoeften van klanten het best kunt vervullen en welke marketingstrategieën bedrijven hanteren. Met deze minor heb ik mijn kennis hierin vergroot en in april 2016 heb ik het NIMA A diploma behaald. Heb je interesse in marketing en wil je het NIMA A en B diploma toevoegen aan je cv? Dan is deze minor zeker aan te raden. In een korte tijd worden theorie en rekenvaardigheid behandeld in de vorm van hoor- en werkcolleges. Door deze nuttige colleges, veel zelfstudie en oefenen is het behalen van je diploma goed te doen!

Arjen Kuipers, Bedrijfskunde MER (Hanzehogeschool Groningen)

Detaili​​nforma​tie NIMA

To​​elatingseisen

Studenten moeten hun propedeuse en ten minste 48 EC's van de hoofdfase van de eigen studie hebben behaald.

Aant​al ECTS credits

30

Onderdeel en aantal ECTS credits

  • NIMA A examen Marketingcase, 7 ECTS
  • NIMA A examen MC, 6 ECTS
  • NIMA A opdrachten, 2 ECTS
  • NIMA B Marketingplan, 7 ECTS
  • NIMA B Case examen, 8 ECTS

​Liter​​​atuur NIMA​​ A

Marketing Kernstof A (6e of 7e druk) – Smal, Tak e.a., Noordhoff Uitgevers, ISBN 90-01-80782-5
Commerciële Calculaties, 5e of 6e druk - Smal, Noordhoff Uitgevers ISBN  90-01-81867-8

Basisboek Online Marketing (2e druk; 3e druk komt binnenkort uit) – Visser & Sikkenga, Noordhoff Uitgevers ISBN 978-90-01-85095-1

Literatuur NIM​​A B

Strategische en operationele marketingplanning (Kernstof NIMA-B), 6de druk, Rustenburg, Noordhoff, 2015, ISBN 90-01-85315-0

Let op! Deze literatuurlijst is onder voorbehoud. De definitieve literatuurlijst wordt nog bekend gemaakt.

Voer​taal

Nederlands

To​​​etsing

Landelijke NIMA-examens, tentamens en individuele opdrachten. Aan de landelijke examens zijn kosten verbonden.

Aangeboden in

Semester 1 en 2​

Toegankelijk voor

  • studenten van de Hanzehogeschool Groningen, uitgezonderd studenten van het Instituut voor Marketing Management;
  • studenten van de bij Kies Op Maat aangesloten hogescholen/universiteiten;
  • studenten van overige hogescholen/universiteiten betalen € 100,- per ECTS credits.​

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.name}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}