NIMA A Marketing PLUS

​Waarom kiest de ene consument voor een Samsung en de ander voor een iPhone? Waarom zweert de ene klant bij CocaCola en de andere bij Pepsi? Tijdens de minor NIMA A Marketing PLUS leer je de beginselen van het marketingproces te doorgronden.

Je leert meer over marketing op zowel operationeel als strategisch niveau. Gedurende de eerste helft van de minor word je klaargestoomd voor het landelijke NIMA A-marketingexamen. Het NIMA A-marketingdiploma is zeer bekend en verhoogt jouw kansen op de arbeidsmarkt. In de tweede helft werk je in multidisciplinaire groepjes onder andere samen aan een marketingplan en ontwikkel je een portfolio waarmee je jezelf positioneert als marketeer. 

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Eerste helft NIMAminor: toewerken naar het NIMA A-marketingexamen

Marketing komt van "market getting" of "getting the market". Marketeers willen de markt voor zich winnen, willen die verleiden met een goed product. Maar het cliché "dit product verkoopt zichzelf'" gaat allang niet meer op. Het aantal organisaties is de afgelopen decennia enorm gegroeid, evenals het bijbehorende aanbod en de media die ze in kunnen schakelen. Aan de vraagzijde zien we steeds kritischer wordende consumenten die willen weten waarom organisaties doen wat ze doen. Marketing is een hulpmiddel dat ervoor kan zorgen dat zowel consumenten als organisaties hun doelen halen.

Als marketeer moet je in staat zijn je boodschap optimaal af te stemmen op je doelgroep en te luisteren naar wat je doelgroep bezighoudt en beweegt. Tijdens de eerste helft van de minor word je klaargestoomd voor het landelijke NIMA A-marketingexamen. Je kunt dan antwoord geven op vragen als:
- Welke verschillende soorten marketing zijn er?
- Welke factoren beïnvloeden de marketingomgeving?
- Welke factoren beïnvloeden het consumentengedrag?
- Welke soorten marktonderzoek zijn er en waartoe dient het?
- Wat zijn relevante trends en ontwikkelingen?
- Op welke manieren kan een organisatie zich positioneren?
- Hoe kan de marketingmix worden ingevuld?
- Wat zijn de financiële gevolgen van het gekozen marketingbeleid?

Bovenstaande vragen zijn vragen waar marketingprofessionals alle dagen mee te maken hebben. Daarom worden er gedurende twee dagen colleges gepland die je helpen de marketing kernstof eigen te maken evenals online marketing en rekenvaardigheid. Je bent van harte welkom bij de colleges als je voorbereid bent en actief meedoet, dus: wanneer je je opstelt als een professionele marketeer.

Tweede helft NIMAminor: kennis in de praktijk brengen

De PLUS in de naam van de NIMAminor staat voor verdieping. De kennis uit het eerste gedeelte van de minor ga je nu verdiepen en toepassen. In een groepje met studenten uit andere hbo-opleidingen ga je lering trekken uit een gespeelde marketinggame. Met datzelfde groepje ga je ook aan de slag met het ontwikkelen van een marketingplan. Je gaat onderzoek doen naar de doelgroep en relevante trends en ontwikkelingen. Je analyseert in hoeverre de propositie en positionering hierop aansluiten en doet voorstellen voor de marketingstrategie en de marketingmix. Natuurlijk ben je met je eigen groep in the lead. Elke week komen we met alle groepjes bij elkaar om de voortgang te bespreken en stil te staan bij gemaakte keuzes, de inhoud van jullie plan, maar ook over het samenwerkingsproces en jouw bijdrage daaraan. Immers, van een marketeer wordt een nieuwsgierige, onderzoekende en kritische houding verwacht. Laat jij dat zien, maak jij dat waar? Daarom bevat dit gedeelte ook individuele opdrachten waaronder het ontwikkelen van een positioneringsportfolio waarin je jezelf positioneert als marketeer en reflecteert op je eigen (marketing)ontwikkeling in de minor.


Word uitgedaagd én leer in korte tijd heel veel over marketing!

'Bij de minor NIMA A Marketing PLUS leer je in een korte tijd heel veel over marketing. Ik heb veel geleerd over consumentengedrag, hoe marketing werkt, en over verschillende vormen van marketing, zoals B2C, B2B en relatiemarketing. Ook hebben we het gehad over hoe social media advertenties werken en hoe je op deze manier door middel van data gericht kunt adverteren, op basis van de interesses van de consument. Ik heb inzicht gekregen in welke factoren het gedrag van een consument kunnen beïnvloeden en hoe je door middel van marketing een bepaald gevoel bij consumenten kunt oproepen. De theorie behandelden we door middel van het gebruik van actuele cases en voorbeelden van hoe verschillende bedrijven hun merken positioneren. Heel interessant!

De minor geeft een goed beeld van hoe je door middel van marketing en het inspelen op de wensen en behoeften van consumenten, verschillende doelen binnen een bedrijf kunt bereiken. Wil je graag uitgedaagd worden tijdens je minor, in korte tijd veel leren over marketing én een erkend Nima certificaat halen? Dan is de minor NIMA A Marketing PLUS zeker iets voor jou!'

Oliviér de Leeuw, student Communication & Multimedia Design

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}