Alvast sfeer proeven

​Helaas kun je op dit moment niet in onze gebouwen rondkijken om de Master Kunsteducatie live te ervaren. Daarom willen we je hier alvast een inkijkje geven. Waar vindt de opleiding plaats, met wie en hoe? Zo kun je je toch oriënteren!

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Om meer te weten te komen over de opleiding kun je deelnemen aan onze informatiebijeenkomst op 11 mei. Je kunt luisteren naar Gudrun Beckmann over de masteropleiding en in gesprek gaan met een alumna, studente én de nieuwe studieleider Michiel Koelink.

Heb je een specifieke vraag over aanmelden of de toelatingseisen? Kijk dan alvast op de pagina Inschrijvingsprocedure. Ook kun je ons bereiken via Facebook of Linkedin of via email naar masterkunsteducatie@org.hanze.nl. Studenten en docenten komen aan het woord op de website van Academie Minerva

Op deze pagina vind je verder een kijkje achter de schermen: korte video's en foto's die een impressie geven van de master. 


Waarom zou je nu de masteropleiding Kunsteducatie moet volgen?

"In een tijd waarin veel mensen op de onzekerheid van het bestaan zijn teruggeworpen, voelen velen de behoefte aan hernieuwde reflectie, het opnieuw naar de wereld kijken. De Masteropleiding Kunsteducatie is de plek waar je op stevig niveau na kan denken over de rol van kunst in deze tijd en wat je als educator daar aan bij kan dragen."

Beluister hier wat Evert Bisschop Boele, lector Kunsteducatie, nog meer over de waarde van kunst en de Master Kunsteducatie te zeggen heeft. Evert Boele treedt als gastdocent en examinator in de Master Kunsteducatie op. Docenten en studenten kunnen in de door hem geleide Onderzoeksgroep Kunsteducatie participeren.


Wat is de inhoud van de masteropleiding?

Het studieprogramma van de masteropleiding is in vier semesters, zogenaamde masterwerkplaatsen, onderverdeeld. In deze masterwerkplaatsen staan achtereenvolgend de kunsten, de kunstpedagogiek, participatief onderzoek en de innovatie van de beroepspraktijk als onderzoekende en ondernemende kunsteducator centraal. In onze brochure (vraag hem hier aan)  kan je uitgebreider over de masterwerkplaatsen lezen.

In het eerste semester van de opleiding volgen masterstudenten colleges bij prof.dr. Barend van Heusden aan de Rijksuniversiteit. Onderstaand een kort interview met Barend van Heusden waarin hij ook vertelt wat je van de colleges kan verwachten.


Waar vindt de masteropleiding plaats?

Onder normale omstandigheden ontmoeten we elkaar elke maandag voor colleges en lab-dagen. Deze vinden in Groningen in de Academie voor Bouwkunst of Academie Minerva plaats. De gebouwen liggen naast elkaar en bieden ruimte voor dialoog en experiment. Elk semester vinden ook studieactiviteiten buiten de academie plaats. 


Waar komen masterstudenten vandaan?

De kunsteducatieve praktijken van de masterstudenten zijn zeer divers. Zij werken als muziek-, theater- of dansdocent in de binnen- en buitenschoolse educatie, denk aan: 

...Docent beeldende vorming, media, gamedesign e.a. binnen het voortgezet-, middelbaar- en hoger beroepsonderwijs

...Kunstenaar – vanuit elke discipline – binnen het primair onderwijs en in sociaal-artistieke projecten

...Coach en pedagoog bij individuele en maatschappelijke vormingsprocessen die gebruik maken van artistieke middelen

Voor al deze verschillende praktijken ontwikkelen de masterstudenten tijdens het 2e semester een kunsteducatief ontwerp. Bekijk hier enkele van deze ontwerpen. 

Wat is de betekenis van de Community of Learners (COL)

In de masteropleiding ga je in gesprek met professionals vanuit verschillende disciplines en werkvelden. Deze dialoog in de 'community of learners (COL)' laat een nieuw licht vallen op je eigen praktijk. Alumnus Meinder Lodewijks vertelt wat de COL voor hem heeft betekent. Bekijk op de website van Academie Minerva ook wat andere studenten over de opleiding zeggen en welke projecten de opleiding uitvoert.


Als community of learners organiseer je in het tweede studiejaar een korte internationale excursie. Je zoekt collega's buiten de eigen landsgrenzen op en gaat met hen in gesprek over je kunsteducatieve praktijk. 


Hoe ziet het onderzoek in de masteropleiding eruit?

Individuele professionaliseringsvragen en urgente vragen uit de beroepspraktijk worden in de masteropleiding onderzoeksmatig aangepakt.

Onderstaande animatie laat zien welke plek en functie onderzoek in de masteropleiding heeft.


Om studenten op het doen van onderzoek voor te bereiden, hebben we diverse animaties die een introductie op verschillende onderzoeksmethodes geven zoals artistiek onderzoek, case study, narratief interview, ontwerp onderzoek e.a. Onderstaande animatie is de introductie op verdere animaties die je in de opleiding zal gebruiken. (Filmpje introductie op onderzoek)


Op de website kan je een selectie van diverse masteronderzoeken vinden. Hier vindt je onderzoeken over kinderen & kunst; over kunstonderwijs en over cultuurparticipatie.

Op dit moment werken 12 studenten aan de doorwerking van hun onderzoek. Deze zullen zij tijdens REURING 2020 op 29 juni (digitaal) presenteren. Bea de Vries vertelt alvast in onderstaand interview met onderzoeksdocente dr. Corinne van Beilen wat haar drijfveer voor een onderzoek over kinderparticipatie in musea is.


Waarom kiezen professionals voor de Master Kunsteducatie en wat levert het hen op? 

Alumni aan het woord

Bekijk hoe Wilke van der Molen werk en studie wist te combineren. 

 


Verbinding met het werkveld

In de werkveldadviesraad van de masteropleiding worden regelmatig actuele vragen uit het kunsteducatieve veld besproken. Marieke Vegt, directeur van de Stichting Kunst & Cultuur en lid van de werkveldadviesraad vertelt welke uitdagingen zij in deze tijd voor kunsteducatieve professionals en de masteropleiding ziet.


Inspiratie

En tenslotte een actuele clip van Geosy Kleefman, muziekdocent op het Hondsrug College en eerstejaars student bij de master:

 



{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}