Nieuwe Technologie

​Hypes zijn niet nieuw en zeker niet op het gebied van technologie. Bij elke grote technologische ontwikkeling is het weer zover, de kranten staan vol met voorspellingen over de impact op onze samenleving: 'met de virtual reality bril hoef je nooit meer uit huis!'

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Een hype heeft meestal grote consequenties, voor wat betreft de verwachtingen van de maatschappij en ondernemers. De beloftes die gemaakt worden zijn meestal erg overdreven en zullen zeker niet in dezelfde vorm de markt bereiken. Een mooi voorbeeld daarvan is de Segway, een nieuw soort vervoermiddel, waarbij al snel gesteld werd dat niemand ooit meer op een fiets zou rijden. Een paar jaar laten blijkt het te duur en te onpraktisch, waardoor het eindigt als een niche product.

Er is bij ondernemers, onderzoekers en leken veel behoefte aan een groep die kritische vragen kan stellen over deze technologie: wat kan het wel/niet en waar willen we het voor inzetten? Hebben we hier nu, als ondernemer of als maatschappij, nu echt wat aan? Wat zijn de consequenties voor de maatschappij? In deze onderzoekslijn staan dit soort vragen centraal.

Inzet van nieuwe technologie

Het gevaar aan hypes is dat er vooral word gekeken naar we willen iets inzetten en minder naar het waarom we iets zouden willen inzetten. Dit is vooral het geval bij nieuwe technologie, waar de maatschappelijke relevantie en toepasbaarheid soms ondergeschikt lijkt aan de ontwikkeling zelf. De consequentie? Er wordt veel tijd en moeite gestoken om een product uit te ontwikkelen en het levert niets op (noch voor de consument noch voor de producent).

Het is daarom belangrijk om onderzoek uit te voeren naar de relatie tussen gestelde (maatschappelijke) problemen en verschillende soorten van nieuwe technologie. Naast een kritische analyse op het gebied van haalbaarheid is het ook essentieel om te formuleren wat dan de benodigdheden zijn van de technologie om tot het doel te komen. Op deze manier kunnen we nieuwe kennis genereren en zo ondernemers 'behoeden' om veel tijd en aandacht te stoppen in onrealiseerbare projecten.  

Innovatieve vormen van interactie

Een belangrijk onderdeel van digitale innovaties is de interactie tussen de gebruiker en het systeem. Deze interactie is in de afgelopen jaar veel geëvolueerd, waardoor er een boel zogenaamde best-practices zijn te benoemen. Denk maar aan de Windows interface, of de symbolen die staan op onze afstandsbedieningen.

Als het aankomt op technologie is deze het moeilijk om te bouwen op deze best-practices; eigenlijk hebben we te maken met technologie waar onze ervaringen en verwachtingen niet meer op toepassingen van zijn. Hoe interacteren we namelijk met een interface binnen een virtual reality omgeving, of hoe willen we interacteren met de software van een zelfrijdende auto?

Daarnaast is het ook belangrijk om te kijken naar de interactie tussen mensen binnen deze technologische ontwikkelingen. Naarmate digitale technologie steeds meer losgekoppeld zal worden van onze vertrouwde digitale schermen wordt de interactie tussen mens en mens en machine ook steeds belangrijker. Deze ontwikkelingen klinken nog als toekomstmuziek, maar er wordt ook al reeds gewerkt aan lenzen met een digitale scherm. ​

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}