Take Control

​Anno 2018 is de wereld steeds meer bezig met duurzaamheid. Een van de ontwikkelingen die is ontstaan ten behoeve van een groene wereld is die van energiemanagementsystemen (EMS). Deze systemen helpen de consument niet alleen bij het monitoren en besparen van energie, maar bieden hen sinds de komst van het Internet of Things eveneens gemak. Echter, heeft slechts een kleine groep Nederlanders daadwerkelijk een EMS in huis. Hoe zit dat?

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Dat is een vraag waar de lectoraten User-Centered Design en Communication, Behaviour & the Sustainable Society zich mee bezig houden. Gemoeide oorzaken zijn kosten, de noviteit, gecompliceerde installatieprocessen en gebruiksonvriendelijke interfaces. In opdracht van de lectoraten heeft een studententeam van de opleiding Communication & Multimedia Design onderzoek gedaan naar de gebruikersinterfaces van EMS'en.

De studenten hebben het project doorlopen met behulp van de methode Design Thinking. In de oriëntatiefase is geconstateerd dat de gebruikersinterfaces van dergelijke systemen in de meeste gevallen erg technisch zijn vormgegeven waardoor slechts een selecte groep mensen wordt aangesproken. Daarom hebben de studenten onderzoek verricht naar toegankelijkheid en retentietechnieken binnen applicaties.

Op basis van de onderzoeksresultaten is een prototype van een EMS applicatie ontwikkeld. Door het project te benaderen vanuit de disciplines User Experience Design en User Interface Design staat de gebruiker centraal. Er is rekening gehouden met zowel studenten, starters als senioren (wie relatief grote energieverbruikers zijn). De drempel is verlaagd door het inbouwen van een begeleidingstraject voor de first-time users (onboarding), waarbij ze de applicatie stap voor stap leren kennen. Zo is het EMS niet alleen toegankelijk voor de techneut, maar voor iedereen.

Om te zorgen dat de gebruiker het systeem blijft gebruiken (met als einddoel CO2 reductie), zijn er verschillende retentietechnieken toegepast. Onder andere door implementatie van spelelementen (gamification mechanismen), een geleidelijke leercurve en een slimme notificatie strategie is het waarschijnlijker dat de gebruiker frequent blijft terugkomen.

Het prototype is inmiddels getest onder een kleine groep respondenten. Zowel het prototype als de testresultaten zullen worden ingezet bij de voortzetting van het algehele project omtrent EMS'en. Verder wordt het mogelijk gedeeld met aanbieders van EMS'en om de standaard in gebruiksvriendelijk op te krikken.

Het studententeam Communication & Multimedia Design bestaat uit: Rinze van der Brug, Nout Gons, Leon Koole, Sytze Koster, Marciano Planque en Alex Venema. 



{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}