Kritische vrienden helpen ondernemende studenten verder

​Op 15 januari was Start-up City aan de Kadijk 2 op de Zernike Campus het toneel voor de eerste "Critical Friend Experience": een interactieve sessie met de methodiek Critical Friends. Zes student-ondernemers kregen door een groep van 30 jonge ondernemers, onderwijsmanagers en docenten het vuur op vriendelijke wijze aan de schenen gelegd.

Studenten van het Alfa-college hebben in tien weken een idee ontwikkeld en een ondernemingsplan geschreven. Zij presenteren hun idee aan een tafel met mensen die de rol hebben van critical friend. Een critical friend stelt vanuit een vriendschappelijke relatie kritische vragen. Dit is een systematiek om studenten te helpen om nieuwe ideeën voor hun eigen bedrijf te ontwikkelen. De manier van vragen stellen is opbouwend. Dat is heel behulpzaam vindt student Sara: 'De kritische vragen hebben mij geholpen met nieuwe ideeën. Het is heel fijn om daarbij een coach te hebben om mee te sparren.'

Onderzoek naar de Critical Friends methodiek

Alexander Grit, lector Ondernemen in Verandering licht toe: 'In de methode is ingebouwd dat de ondernemende student tijd heeft om over een vraag na te denken. De vragen worden gesteld, maar de student hoeft ze niet gelijk te beantwoorden. Hij of zij krijgt de tijd om te overleggen met een coach. Pas daarna komt de groep weer bij elkaar en worden alleen de relevante vragen beantwoord. Zo komt de student en de groep verder in het proces van ondernemen.' Alexander Grit doet onderzoek naar ondernemend onderwijs en introduceert de methode bij de Hanzehogeschool Groningen en het Alfa-college. Samen met Louise Hompe, innovatiecoach bij het Alfa-college, is deze inspiratiesessie georganiseerd. De methode is gedeeltelijk gebaseerd op het 'structura model', dit model geeft de studenten handvaten bij het stellen van de kritische vragen. Het praktische model is ontwikkeld door kenniskringlid Herman Gesink.

Ondernemerschapsonderwijs

De Critical Friends methode leent zich goed voor ondernemerschapsonderwijs. 'Een student of startende ondernemer heeft vaak wel een netwerk om zich heen die hij of zij om tips en adviezen kan vragen. Hiervan weet je alleen niet zeker of ze ook met de júiste tips en adviezen komen. Doordat studenten via hun opleiding in aanraking komen met critical friends, kunnen ze via een gedegen systematiek en met de hulp van een coach feedback ontvangen. Hiervan groeien ze in zowel hun persoonlijke ontwikkeling als met hun onderneming.' Aldus coach Erwin de Beer.

Ondernemerschapsprogramma Kiemkracht

De Critical Friends methode is geïntegreerd in het ondernemerschapsprogramma Kiemkracht van het Alfa-college. Kiemkracht werd dit jaar voor de vierde keer gegeven en ontwikkelt zich steeds verder door. Zeventig studenten van de opleiding Mediavormgever en Game Artist werden geïnspireerd om ondernemend te worden. Dit jaar vond het programma plaats in Start-up City van het Marian van Os Centrum voor Ondernemerschap van de Hanzehogeschool Groningen. Dit is een uitnodigende en gastvrije ruimte, waar het contact tussen mbo- en hbo-studenten makkelijk gelegd wordt.  

E-COOL: entrepreneurial mindset van jongeren

Deze interactieve inspiratiemiddag maakt deel uit van het Europese project E-COOL, waarin het ontwikkelen van een entrepreneurial mindset van jongeren centraal staat.

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{vm.newsItem.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'AttachmentsWidget_Title' | i18n}}