Van werkdruk naar werkplezier

​Werkplezier is belangrijk! Maar soms wordt het plezier overschaduwd door werkdruk. Voor veel docenten is dit zo herkenbaar, dat stafbureau Human Recources het project Werkdrukverlichting Onderwijzend Personeel is gestart. 

​Binnen twintig experimenten zochten docenten(teams) naar nieuwe manieren om werkdruk te verlagen en werkplezier te vergroten. Vijf inspirerende en praktische voorbeelden zijn gebundeld in het boekje: Van werkdruk naar werkplezier. Een tipje van de sluier…

Docent Strategisch Management & Ondernemerschap

Toen Jeroen Loef werd gevraagd naar een idee om werkplezier te verhogen en werkdruk te verlagen, hoefde niet lang na te denken. De docent Strategisch Management & Ondernemerschap en werkdrukregisseur gooide het onderwijs in zijn team op de schop en startte het Startup Lab. 
Zijn idee kwam voort uit de hoge beoordelingen die hij steeds van zijn studenten kreeg. 'Dit was altijd een 9 of hoger. Dat is leuk, maar het betekent ook dat ik een uitzondering ben. Ik ben gaan uitzoeken wat studenten waarderen en dat is eigenaarschap. Ik geef de studenten geen antwoord op hun vragen, maar help ze op weg om zelf een antwoord te vinden. Zo voelen studenten dat ze zelf de eigenaar zijn van hun studie. En dat is een heel ander gevoel dan alleen vinkjes zetten achter losse tentamens om zo te komen tot een bachelordiploma.' 

Lector Duurzaam HRM Klaske Veth

Lector Duurzaam HRM Klaske Veth legt uit waarom er in het onderwijs veel burn-out-klachten voorkomen. Veth doet al jaren onderzoek naar duurzame inzetbaarheid en veerkracht van werknemers. 'De grote les is dat drukte er is en altijd zal blijven. Daar ga je niet heel veel aan doen. De crux zit hem in hoe je met die druk omgaat. Het is een open deur hoor', lacht Veth, 'maar als je de ruimte hebt – en neemt – om je werk zo in te richten dat het bij je past, gaat de druk die je voelt omlaag. En het plezier omhoog.'

Paul Hondtong Technisch specialist en werkplaatsbeheerder  

Zelf gaat hij niet gebukt onder werkdruk, vertelt Paul Hondtong. Hij is technisch specialist hoog- en diepdruk en beheerder van de grafiekwerkplaats op Academie Minerva. 'Natuurlijk is er vaak veel werk, zeker in het begin van het jaar. Toch is hij blij met het buddysysteem dat een aantal jaren geleden werd ingevoerd. Daarin worden duo's gevormd van een artistiek docent en een technisch specialist. Hondtong en docent illustratie Trudy Kramer werden buddies. 'Ik heb nu één aanspreekpunt. Dat is fijn, want de docenten werken hier meestal maar een halve dag in de week. Die kan ik vaak helemaal niet bereiken om iets af te stemmen. Volgens Hondtong is bij Academie Minerva veel mogelijk om werkplezier te vergroten en werkdruk te verlagen.

Meer lezen? Lees het boekje en ga juist aan de slag.


{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{vm.newsItem.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'AttachmentsWidget_Title' | i18n}}