Tips voor succesvol thuis studeren!

​De huidige situatie is voor alle mensen in Nederland zeer ongewoon, ook voor studenten van de Hanzehogeschool Groningen. Gevoelens van onzekerheid, het missen van contact met medestudenten en docenten, het gebrek aan de gebruikelijke dagelijkse structuur en aan deadlines, kunnen leiden tot lusteloosheid, doelloosheid en hulpeloosheid. De situatie is zo ongewoon dat studenten zich thuis (in de eigen woonsituatie) vaak verloren voelen, niet weten wat te doen en wanneer te beginnen met het starten en uitvoeren van hun studietaken.

{{filterCtrl.numberOfItems}} {{filterCtrl.filterTitleKey | i18n}}

{{refinerGroup.entityName + "_FilterTitle" | i18n }}
{{"Filter_ShowAll" | i18n }}

Tips voor succesvol thuis studeren!

​De huidige situatie is voor alle mensen in Nederland zeer ongewoon, ook voor studenten van de Hanzehogeschool Groningen. Gevoelens van onzekerheid, het missen van contact met medestudenten en docenten, het gebrek aan de gebruikelijke dagelijkse structuur en aan deadlines, kunnen leiden tot lusteloosheid, doelloosheid en hulpeloosheid. De situatie is zo ongewoon dat studenten zich thuis (in de eigen woonsituatie) vaak verloren voelen, niet weten wat te doen en wanneer te beginnen met het starten en uitvoeren van hun studietaken.

​In kader van een Comenius Leadership Fellow werkt het lectoraat Rehabilitatie al anderhalf jaar aan het Move aHead-project. Een project dat zich richt op het ontwikkelen van een training voor studenten met cognitieve problemen, zoals problemen met planning, ordening, aandacht,  concentratie en taakinitiatie. Studenten leren compenserende strategieën voor het omgaan met deze problemen en worden -op maat- geholpen bij het volhouden van hun opleiding. Enkele van deze strategieën kunnen op dit moment voor alle studenten van pas komen en richten zich speciaal  op het thuis studeren, zoals het ordenen van je studeerplek, taakinitiatie en leren. De studenten die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van de training, zijn zeer tevreden met de hen aangeboden strategieën.

Hieronder zetten we voor studenten een aantal van de belangrijkste strategieën op een rijtje, aangevuld met een aantal praktische apps. Strategieën en apps die overigens ook door medewerkers die momenteel thuis werken gebruikt kunnen worden.

Succes met het thuis studeren!

Het Move aHead projectteam: Franca Hiddink, Jacomijn Hofstra, Jorien van der Velde en Lies Korevaar

Omstandigheden aanpassen

Waar je bent, met wie je bent en wat er gaande is op het moment dat je wilt gaan studeren kan de effectiviteit van je inspanningen behoorlijk beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Je bent echter geen slachtoffer van de omstandigheden als je bewust keuzes maakt. Wanneer je thuis werkt, is het belangrijk dat je de omstandigheden aanpast zodat je in een werksfeer/ studiesfeer terechtkomt. Studenten die heel effectief thuis werken noemen als belangrijkste maatregelen:

  • Creëer een rustige, opgeruimde ruimte. Zorg dat je uitkijkt op een rustige muur of een rustig uitzicht. Het schijnt dat mensen het beste presteren in een 'Scandinavisch' ingerichte ruimte (licht, natuurlijke materialen en comfortabel).
  • Ga ergens anders zitten dan waar je zit om te relaxen. Bijvoorbeeld aan een opgeruimd stuk van je tafel of leeg bureau, op een andere stoel, rechtop.
  • Doe kleding aan die je anders ook aan hebt als je studeert. Het kan al helpend zijn als je schoenen aan doet in plaats van pantoffels en een broek in plaats van een pyjama.
  • Reduceer afleiding door geluiden, visuele beelden en sociale media door muziek en tv uit te zetten en je telefoon op 'stil' te zetten.
  • Verlaag de drempel door een (keuken-)wekker(app) in te stellen. Je begint bijvoorbeeld met een half uur te werken voor je opleiding.

Met wie?

Kies bewust voor alleen studeren of studeren met de juiste (online) studiegenoot of andere persoon die jou ondersteunt.

Een serieuze (digitale) studiegenoot

Als je ervoor kiest om samen met iemand te studeren, kies dan bewust voor een persoon door wie jij effectiever gaat studeren. Bedenk op welke wijze iemand jou kan helpen om aan je studietaken te gaan werken.

  • Ga je samen studeren om in ieder geval samen digitaal de pauzes door te kunnen brengen?
  • Wil je hulp en extra uitleg van de persoon waarmee je gaat studeren?
  • Wil je iemand gebruiken als stok achter de deur, iemand die je aanspoort en die eventueel achteraf mee-controleert of je je taken hebt uitgevoerd? 

Studeren in een groep via Skype voor bedrijven en via Blackboard collaborate

Soms zijn er studieverenigingen, huiswerkklassen of groepen die samen studeren. Dat kan ook via een digitale omgeving. Doel is altijd om elkaar te ondersteunen bij het beginnen aan - en maken van -  studietaken. Je kunt altijd zelf een oproep doen en een studiegroep starten.

Een persoon die jou ondersteunt als 'schaduwpersoon'

Binnen het onderwijs betekent dit dat je ervoor kunt kiezen samen met iemand te werken in dezelfde omgeving, wel met in achtneming van de voorgeschreven 1,5 meter afstand. Dit kan een vriend of vriendin zijn of een andere persoon die jij als steunend ervaart. Het is niet belangrijk dat die ander met dezelfde taak bezig is, maar wel dat hij of zij aan het werk is op een manier die jou niet afleidt. Terwijl jij bijvoorbeeld aan de keukentafel voor je opleiding bezig bent kan jouw huisgenoot bezig zijn met overhemden strijken. De schaduwpersoon kan ook iemand zijn die jou via Skype of ander medium uitnodigt om samen te gaan studeren. Je ervaart sociale druk om door te gaan met werken voor je studie doordat het opvalt als je niets zou doen of je met andere zaken bezighoudt.

Strategieën voor thuis studeren

Om effectief te kunnen studeren gebruik je extra strategieën die te maken hebben met  de voorbereiding, de organisatie en de juiste mindset.

Bereid je goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. De belangrijkste strategie daarvoor is
te zorgen dat je de juiste leerstof bij de hand hebt, dat wil zeggen:

  • Maak een lijst of overzicht van wat je moet bestuderen en/of bereiken.
  • Zorg dat je de juiste benodigdheden, up-to-date, in de buurt hebt.
  • Vraag anderen om aantekeningen van de lessen die je gemist hebt.

Ga georganiseerd aan het werk

Kies bewust voor werkplek en organiseer zowel de plek als jezelf. Denk dan aan de volgende aandachtspunten:

  • Kies een goede werkplek.  Als je aan de keukentafel gaat zitten waar iedereen komt
    en gaat, dan loop je het gevaar dat de grens tussen 'werken voor de opleiding' en 'samen chillen' vervaagt.
  • Houd je werkplek schoon, zonder rondslingerende rommel.
  • Organiseer je materialen, leg je boek en aantekeningen rechts en je laptop links, of andersom. Werk digitaal met meerdere schermen of deel je scherm op in digitale leerstof en aantekeningen.
  • Organiseer 'jezelf', om zo te zorgen voor een goede mindset. Dat kan door jezelf te
    verzorgen zoals je ook zou doen als je naar de opleiding gaat. Bijvoorbeeld door te gaan douchen en je bijvoorbeeld anders te kleden en schoenen aan te trekken.
  • Verminder mogelijke afleidingen. Goede muziek en je lievelingssnack bij de hand lijken prettig, maar kunnen ook te verleidelijk zijn.
  • Verminder sociale digitale afleidingen. Zet je mobiel op stil of schakel apps in waardoor je niet gestoord kan worden. Zet een koptelefoon op. Geef je mobiel aan iemand anders in bewaring.
  • Plan korte pauzes in om jezelf weer op te laden. Hoe lang je je kunt concentreren verschilt van persoon tot persoon, maar elke 20 minuten kort pauzeren - 1 of 2 minuten - helpt om geconcentreerd bezig te zijn.

Studeer actief

Bedenk dat studeren een werkwoord is. Je hoeft niet stil te zitten 'boven een boek' of te staren naar je laptopscherm. Je kunt lopen, (hardop) praten, schrijven, tekenen, opnames maken, luisteren en herhalen.

  • Neem, binnen een uur na je online les, je aantekeningen ten minste één keer door.
    Hoewel het in de praktijk niet altijd mogelijk is, blijkt dit in principe heel goed te werken. Doe het in ieder geval zo spoedig mogelijk na de les.
  • Herschrijf je aantekeningen. Maak tekeningen bij je aantekeningen.
  • Vul aantekeningen aan met wat je leert uit het luisteren naar de opnames van je les.
  • Maak en gebruik flitskaarten. Flitskaarten kunnen je helpen bij het aanleren en onthouden van nieuwe stof. Je kan flitskaarten zelf maken door op de ene kant van de kaart een vraag te schrijven en op de andere kant het antwoord. Er zijn echter ook apps beschikbaar waarmee je digitale flitskaarten kan maken. Je kan deze flitskaarten bovendien delen met je studiegenoten. Een voorbeeld van een dergelijke app is Quizlet.
  • Praat met iemand over het materiaal of nog beter: geef iemand anders uitleg over het materiaal. Dit kan je ook digitaal doen.
  • Maak opnames van het voorlezen van je aantekeningen en luister de opnames terug.
  • Maak in je hoofd een filmpje van de te bestuderen stof.
  • Hang, op een plek waar je het vaak tegenkomt (tafeltje naast de bank, toilet), een lijst met zaken die je uit je hoofd moet leren.
     

Bouw routines in     

Het organiseren van je omgeving en dagelijkse routines helpen je om te beginnen met studietaken en om makkelijker te herinneren wat je moet doen en waar je de benodigde spullen kunt vinden.

  • Houd je aan een gestructureerd rooster. Bepaal je dagelijkse routine en rooster daarin de taken die je wilt doen maar waar je de discipline niet voor hebt of die je vaak vergeet te doen bijvoorbeeld: leerstof herhalen, sporten en kamer opruimen.
  • Verlaag de drempel om aan de slag te gaan met werk waar je tegenop ziet. Leg bijvoorbeeld je studiemateriaal 's avonds al klaar op tafel, het boek op de juiste pagina opengeslagen, als  je de volgende ochtend wil starten met studeren. Of zet je sportschoenen voor je bed als je van plan bent eerst nog even te gaan (hard)lopen.
  • Maak gebruik van 'automatische plekken' voor dingen: plekken in je omgeving waar
    je altijd bepaalde dingen bewaart, zodat je altijd weet waar je ze kunt vinden.
  • Plan automatische plekken voor:
  • Boeken en aantekeningen
  • Je laptop
  • Waardevolle papieren
  • Belangrijke telefoonnummers
  • Je agenda/ mobiele telefoon/ iPad enzovoort
  • Je sleutels

Hoe meer je van deze strategieën gebruikt, hoe productiever je leersessie zal zijn.

Beginnen aan een taak

Als je opziet tegen een taak, begin dan met een korte tijd: 'een half uur moet toch kunnen….'.
Vaak zie je dat, wanneer je eenmaal in de stof zit, het gemakkelijker is om door te gaan.

Ga daarom een half uur werken aan een taak voor je opleiding

  • Kijk in je agenda en kies een overzichtelijke taak.
  • Stel je wekker in op 30 minuten.
  • Bereid je goed voor: zoek je spullen bij elkaar: studiehandleiding, boek, powerpoint, aantekeningen en laptop of computer.
  • Kies een rustige plek.
  • Reduceer afleiding. Zet je mobiel uit, stel een programma in om niet gestoord te worden.
  • Ontspan je. Let op je ademhaling, zet een glas water binnen handbereik en let op je zithouding.
  • Start met 'studeren'. Als de wekker gaat krijg je een 'automatisch feedback moment' en kan je dan bedenken of je door wil gaan of niet.

Taakinitiatie

Taak initiatie is het vermogen om zonder te treuzelen en op efficiënte wijze aan een taak te beginnen. Studenten die problemen hebben met taakinitiatie vinden het, onder andere, moeilijk om aan hun huiswerk en/of opdrachten te beginnen. Misschien herken je het wel, je weet dat je nog moet leren of een verslag moet schrijven, maar het lukt je niet om eraan te beginnen. Je stelt het, om welke reden dan ook, uit. Soms ga je dan juist met andere, minder belangrijke taken bezig. Maar…. je blijft er toch op een of andere manier telkens aan denken. Het blijven denken aan een uitgestelde taak kost veel denkenergie en levert geen studieresultaat op. Het uitstellen van taken die je eigenlijk wil en moet doen en waarvan je weet dat het uitstellen tot extra stress kan leiden heet "Procrastinatie".

Een andere situatie die je wellicht ook herkent is dat je, wanneer je eenmaal toch aan het werk gaat met je studietaak, dat het dan eigenlijk wel meevalt. Je vraagt je af waarom je het toch steeds hebt uitgesteld. Je zou een parallel kunnen trekken met een auto die stil staat en waarbij de motor het wel doet, maar de startmotor het laat afweten.

Om de juiste vaardigheden, hulpbronnen en strategieën te gebruiken is het belangrijk om eerst te achterhalen wat de belangrijkste reden is waarom je er (maar) niet toe komt om te beginnen. Iedere reden vraagt meestal om een andere oplossing!

Klik hier voor een overzicht van veel voorkomende problemen en daarbij mogelijke oplossingen.

Apps voor studiesucces

Klik hier voor een lijst met handige apps.

 

{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{aic.article.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'DocumentsWidget_Title' | i18n}}

{{'DocumentsWidget_FileAndFolders' | i18n}}
{{'DocumentsWidget_Modified' | i18n}}

Tips voor succesvol thuis studeren!

​De huidige situatie is voor alle mensen in Nederland zeer ongewoon, ook voor studenten van de Hanzehogeschool Groningen. Gevoelens van onzekerheid, het missen van contact met medestudenten en docenten, het gebrek aan de gebruikelijke dagelijkse structuur en aan deadlines, kunnen leiden tot lusteloosheid, doelloosheid en hulpeloosheid. De situatie is zo ongewoon dat studenten zich thuis (in de eigen woonsituatie) vaak verloren voelen, niet weten wat te doen en wanneer te beginnen met het starten en uitvoeren van hun studietaken.

​In kader van een Comenius Leadership Fellow werkt het lectoraat Rehabilitatie al anderhalf jaar aan het Move aHead-project. Een project dat zich richt op het ontwikkelen van een training voor studenten met cognitieve problemen, zoals problemen met planning, ordening, aandacht,  concentratie en taakinitiatie. Studenten leren compenserende strategieën voor het omgaan met deze problemen en worden -op maat- geholpen bij het volhouden van hun opleiding. Enkele van deze strategieën kunnen op dit moment voor alle studenten van pas komen en richten zich speciaal  op het thuis studeren, zoals het ordenen van je studeerplek, taakinitiatie en leren. De studenten die tot nu toe gebruik hebben gemaakt van de training, zijn zeer tevreden met de hen aangeboden strategieën.

Hieronder zetten we voor studenten een aantal van de belangrijkste strategieën op een rijtje, aangevuld met een aantal praktische apps. Strategieën en apps die overigens ook door medewerkers die momenteel thuis werken gebruikt kunnen worden.

Succes met het thuis studeren!

Het Move aHead projectteam: Franca Hiddink, Jacomijn Hofstra, Jorien van der Velde en Lies Korevaar

Omstandigheden aanpassen

Waar je bent, met wie je bent en wat er gaande is op het moment dat je wilt gaan studeren kan de effectiviteit van je inspanningen behoorlijk beïnvloeden. Zowel positief als negatief. Je bent echter geen slachtoffer van de omstandigheden als je bewust keuzes maakt. Wanneer je thuis werkt, is het belangrijk dat je de omstandigheden aanpast zodat je in een werksfeer/ studiesfeer terechtkomt. Studenten die heel effectief thuis werken noemen als belangrijkste maatregelen:

  • Creëer een rustige, opgeruimde ruimte. Zorg dat je uitkijkt op een rustige muur of een rustig uitzicht. Het schijnt dat mensen het beste presteren in een 'Scandinavisch' ingerichte ruimte (licht, natuurlijke materialen en comfortabel).
  • Ga ergens anders zitten dan waar je zit om te relaxen. Bijvoorbeeld aan een opgeruimd stuk van je tafel of leeg bureau, op een andere stoel, rechtop.
  • Doe kleding aan die je anders ook aan hebt als je studeert. Het kan al helpend zijn als je schoenen aan doet in plaats van pantoffels en een broek in plaats van een pyjama.
  • Reduceer afleiding door geluiden, visuele beelden en sociale media door muziek en tv uit te zetten en je telefoon op 'stil' te zetten.
  • Verlaag de drempel door een (keuken-)wekker(app) in te stellen. Je begint bijvoorbeeld met een half uur te werken voor je opleiding.

Met wie?

Kies bewust voor alleen studeren of studeren met de juiste (online) studiegenoot of andere persoon die jou ondersteunt.

Een serieuze (digitale) studiegenoot

Als je ervoor kiest om samen met iemand te studeren, kies dan bewust voor een persoon door wie jij effectiever gaat studeren. Bedenk op welke wijze iemand jou kan helpen om aan je studietaken te gaan werken.

  • Ga je samen studeren om in ieder geval samen digitaal de pauzes door te kunnen brengen?
  • Wil je hulp en extra uitleg van de persoon waarmee je gaat studeren?
  • Wil je iemand gebruiken als stok achter de deur, iemand die je aanspoort en die eventueel achteraf mee-controleert of je je taken hebt uitgevoerd? 

Studeren in een groep via Skype voor bedrijven en via Blackboard collaborate

Soms zijn er studieverenigingen, huiswerkklassen of groepen die samen studeren. Dat kan ook via een digitale omgeving. Doel is altijd om elkaar te ondersteunen bij het beginnen aan - en maken van -  studietaken. Je kunt altijd zelf een oproep doen en een studiegroep starten.

Een persoon die jou ondersteunt als 'schaduwpersoon'

Binnen het onderwijs betekent dit dat je ervoor kunt kiezen samen met iemand te werken in dezelfde omgeving, wel met in achtneming van de voorgeschreven 1,5 meter afstand. Dit kan een vriend of vriendin zijn of een andere persoon die jij als steunend ervaart. Het is niet belangrijk dat die ander met dezelfde taak bezig is, maar wel dat hij of zij aan het werk is op een manier die jou niet afleidt. Terwijl jij bijvoorbeeld aan de keukentafel voor je opleiding bezig bent kan jouw huisgenoot bezig zijn met overhemden strijken. De schaduwpersoon kan ook iemand zijn die jou via Skype of ander medium uitnodigt om samen te gaan studeren. Je ervaart sociale druk om door te gaan met werken voor je studie doordat het opvalt als je niets zou doen of je met andere zaken bezighoudt.

Strategieën voor thuis studeren

Om effectief te kunnen studeren gebruik je extra strategieën die te maken hebben met  de voorbereiding, de organisatie en de juiste mindset.

Bereid je goed voor

Een goede voorbereiding is het halve werk. De belangrijkste strategie daarvoor is
te zorgen dat je de juiste leerstof bij de hand hebt, dat wil zeggen:

  • Maak een lijst of overzicht van wat je moet bestuderen en/of bereiken.
  • Zorg dat je de juiste benodigdheden, up-to-date, in de buurt hebt.
  • Vraag anderen om aantekeningen van de lessen die je gemist hebt.

Ga georganiseerd aan het werk

Kies bewust voor werkplek en organiseer zowel de plek als jezelf. Denk dan aan de volgende aandachtspunten:

  • Kies een goede werkplek.  Als je aan de keukentafel gaat zitten waar iedereen komt
    en gaat, dan loop je het gevaar dat de grens tussen 'werken voor de opleiding' en 'samen chillen' vervaagt.
  • Houd je werkplek schoon, zonder rondslingerende rommel.
  • Organiseer je materialen, leg je boek en aantekeningen rechts en je laptop links, of andersom. Werk digitaal met meerdere schermen of deel je scherm op in digitale leerstof en aantekeningen.
  • Organiseer 'jezelf', om zo te zorgen voor een goede mindset. Dat kan door jezelf te
    verzorgen zoals je ook zou doen als je naar de opleiding gaat. Bijvoorbeeld door te gaan douchen en je bijvoorbeeld anders te kleden en schoenen aan te trekken.
  • Verminder mogelijke afleidingen. Goede muziek en je lievelingssnack bij de hand lijken prettig, maar kunnen ook te verleidelijk zijn.
  • Verminder sociale digitale afleidingen. Zet je mobiel op stil of schakel apps in waardoor je niet gestoord kan worden. Zet een koptelefoon op. Geef je mobiel aan iemand anders in bewaring.
  • Plan korte pauzes in om jezelf weer op te laden. Hoe lang je je kunt concentreren verschilt van persoon tot persoon, maar elke 20 minuten kort pauzeren - 1 of 2 minuten - helpt om geconcentreerd bezig te zijn.

Studeer actief

Bedenk dat studeren een werkwoord is. Je hoeft niet stil te zitten 'boven een boek' of te staren naar je laptopscherm. Je kunt lopen, (hardop) praten, schrijven, tekenen, opnames maken, luisteren en herhalen.

  • Neem, binnen een uur na je online les, je aantekeningen ten minste één keer door.
    Hoewel het in de praktijk niet altijd mogelijk is, blijkt dit in principe heel goed te werken. Doe het in ieder geval zo spoedig mogelijk na de les.
  • Herschrijf je aantekeningen. Maak tekeningen bij je aantekeningen.
  • Vul aantekeningen aan met wat je leert uit het luisteren naar de opnames van je les.
  • Maak en gebruik flitskaarten. Flitskaarten kunnen je helpen bij het aanleren en onthouden van nieuwe stof. Je kan flitskaarten zelf maken door op de ene kant van de kaart een vraag te schrijven en op de andere kant het antwoord. Er zijn echter ook apps beschikbaar waarmee je digitale flitskaarten kan maken. Je kan deze flitskaarten bovendien delen met je studiegenoten. Een voorbeeld van een dergelijke app is Quizlet.
  • Praat met iemand over het materiaal of nog beter: geef iemand anders uitleg over het materiaal. Dit kan je ook digitaal doen.
  • Maak opnames van het voorlezen van je aantekeningen en luister de opnames terug.
  • Maak in je hoofd een filmpje van de te bestuderen stof.
  • Hang, op een plek waar je het vaak tegenkomt (tafeltje naast de bank, toilet), een lijst met zaken die je uit je hoofd moet leren.
     

Bouw routines in     

Het organiseren van je omgeving en dagelijkse routines helpen je om te beginnen met studietaken en om makkelijker te herinneren wat je moet doen en waar je de benodigde spullen kunt vinden.

  • Houd je aan een gestructureerd rooster. Bepaal je dagelijkse routine en rooster daarin de taken die je wilt doen maar waar je de discipline niet voor hebt of die je vaak vergeet te doen bijvoorbeeld: leerstof herhalen, sporten en kamer opruimen.
  • Verlaag de drempel om aan de slag te gaan met werk waar je tegenop ziet. Leg bijvoorbeeld je studiemateriaal 's avonds al klaar op tafel, het boek op de juiste pagina opengeslagen, als  je de volgende ochtend wil starten met studeren. Of zet je sportschoenen voor je bed als je van plan bent eerst nog even te gaan (hard)lopen.
  • Maak gebruik van 'automatische plekken' voor dingen: plekken in je omgeving waar
    je altijd bepaalde dingen bewaart, zodat je altijd weet waar je ze kunt vinden.
  • Plan automatische plekken voor:
  • Boeken en aantekeningen
  • Je laptop
  • Waardevolle papieren
  • Belangrijke telefoonnummers
  • Je agenda/ mobiele telefoon/ iPad enzovoort
  • Je sleutels

Hoe meer je van deze strategieën gebruikt, hoe productiever je leersessie zal zijn.

Beginnen aan een taak

Als je opziet tegen een taak, begin dan met een korte tijd: 'een half uur moet toch kunnen….'.
Vaak zie je dat, wanneer je eenmaal in de stof zit, het gemakkelijker is om door te gaan.

Ga daarom een half uur werken aan een taak voor je opleiding

  • Kijk in je agenda en kies een overzichtelijke taak.
  • Stel je wekker in op 30 minuten.
  • Bereid je goed voor: zoek je spullen bij elkaar: studiehandleiding, boek, powerpoint, aantekeningen en laptop of computer.
  • Kies een rustige plek.
  • Reduceer afleiding. Zet je mobiel uit, stel een programma in om niet gestoord te worden.
  • Ontspan je. Let op je ademhaling, zet een glas water binnen handbereik en let op je zithouding.
  • Start met 'studeren'. Als de wekker gaat krijg je een 'automatisch feedback moment' en kan je dan bedenken of je door wil gaan of niet.

Taakinitiatie

Taak initiatie is het vermogen om zonder te treuzelen en op efficiënte wijze aan een taak te beginnen. Studenten die problemen hebben met taakinitiatie vinden het, onder andere, moeilijk om aan hun huiswerk en/of opdrachten te beginnen. Misschien herken je het wel, je weet dat je nog moet leren of een verslag moet schrijven, maar het lukt je niet om eraan te beginnen. Je stelt het, om welke reden dan ook, uit. Soms ga je dan juist met andere, minder belangrijke taken bezig. Maar…. je blijft er toch op een of andere manier telkens aan denken. Het blijven denken aan een uitgestelde taak kost veel denkenergie en levert geen studieresultaat op. Het uitstellen van taken die je eigenlijk wil en moet doen en waarvan je weet dat het uitstellen tot extra stress kan leiden heet "Procrastinatie".

Een andere situatie die je wellicht ook herkent is dat je, wanneer je eenmaal toch aan het werk gaat met je studietaak, dat het dan eigenlijk wel meevalt. Je vraagt je af waarom je het toch steeds hebt uitgesteld. Je zou een parallel kunnen trekken met een auto die stil staat en waarbij de motor het wel doet, maar de startmotor het laat afweten.

Om de juiste vaardigheden, hulpbronnen en strategieën te gebruiken is het belangrijk om eerst te achterhalen wat de belangrijkste reden is waarom je er (maar) niet toe komt om te beginnen. Iedere reden vraagt meestal om een andere oplossing!

Klik hier voor een overzicht van veel voorkomende problemen en daarbij mogelijke oplossingen.

Apps voor studiesucces

Klik hier voor een lijst met handige apps.

 

{{'Research_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'AttachmentsWidget_Title' | i18n}}

{{'AttachmentsWidget_Intro' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'PartnerBannerWidget_Title' | i18n}}

{{vm.widgetDescription}}

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}