Top Dutch wint prestigieuze engineering award

Adelaide, 20 oktober 2019 - Tijdens de Award Ceremony, het officiële eind van de Bridgestone World Solar Challenge, viel Top Dutch Solar Racing in de prijzen. De nieuwkomers wonnen de prestigieuze Excellence in Engineering Award. De jury noemde het meer dan bijzonder dat een team dat debuteert zo'n hoog niveau van excellentie behaalt.

Mbo, hbo en wo

Electrical engineer, driver en founder Vincent Taselaar is blij met de award: ‘Deze prijs erkent al het harde werk van de afgelopen tweeënhalf jaar. En het bewijst de kracht van ons team: dat je met verschillende disciplines – mbo, hbo en wo – succesvol meedoet in de internationale top van techniek.’

Top Dutch Solar Racing
Het team bestaat uit 26 studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort en het Friesland College. De zonneauto is gebouwd in samenwerking met overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen in Noord-Nederland.

 

Scroll naar benden voor meer berichten. 


 

Adelaide, 17 oktober 2019 – Top Dutch Solar Racing is als vierde gefinisht in de Bridgestone World Solar Challenge in Australië. Het team dat uit 26 studenten van de Hanzehogeschool (21), Rijksuniversiteit Groningen (1), Noorderpoort (3) en Friesland College (1) bestaat, reed van Darwin naar Adelaide in krap vijf dagen. Eerste werd het Belgische team van de KU Leuven.

Debutanten

Top Dutch Solar Racing deed voor het eerst mee aan de Bridgestone World Solar Challenge. In twee jaar tijd ontwikkelde en bouwde het team de Green Lightning. Een vierde plaats is dan ook een prachtig resultaat. Teammanager Jeroen Brattinga: 'Van de 26 teams die aan de start stonden, zijn wij als vierde over de eindstreep gekomen. Dat is een mooi resultaat voor het hele team.'

Pole position

Het team begon goed aan de Challenge. Doordat Top Dutch Solar Racing de kwalificatieronde op het circuit won, mocht het team starten op pole position. De Green Lightning was de eerste zonneauto die Darwin uit reed en begon aan de Challenge.

Tegenslag

'We hebben er bijna vijf dagen over gedaan, om van Darwin naar Adelaide te rijden. Dit viel nog niet mee: op de tweede dag  hadden we een tegenslag. We moesten een stop maken omdat de accu te heet werd, waardoor we niet meer konden opladen. Dit heeft ons een aantal posities gekost. Op de vierde dag kregen we te maken met hele harde wind, dat was zwaar voor de drivers van de zonneauto.'

Dat het een hevige Challenge was, blijkt ook uit de algemene resultaten. Solar Team Twente viel gisteren al uit en het Vattenfall Solar Team van de TU Delft, dat op kop lag, vloog vandaag onverwacht in brand en moest uit de Challenge stappen. Jeroen Brattinga: 'Dat is natuurlijk vreselijk en ook al is het een race, dit wens je geen enkel team toe. Gelukkig zijn hun drivers en de andere teamleden ongedeerd.'

Adelaide

Op het moment dat Top Dutch Solar Racing over de finish ging, was er veel publiek. Van Aussies tot Nederlanders die er toevallig op vakantie zijn tot rasechte fans van de zonneauto's. 'Dat doet wel wat met je, hier hebben we ruim twee jaar naartoe gewerkt. Ik ben ontzettend trots op het team', aldus Jeroen Brattinga.

Eindklassement

Eerste werd het Belgische team van de KU Leuven, tweede de Japanse Tokai University en derde het team van de University uit Michigan. De overige 17 zonneauto's zijn op dit moment nog niet over de finish.

 Scroll naar beneden voor meer berichten.


Top Dutch op de vijfde plaats

Top Dutch staat na de vierde racedag op de vijfde plaats. Na een stormachtige dag waarop vier teams crashten, bleef Top Dutch overeind en schoof twee plaatsen op in het klassement. Het team gaat veilig de nacht in met nog 471,22 kilometer voor de boeg naar de finish in Adelaide.

Glendambo 16 oktober - Software engineer en coureur Ruben Otter gaf gisteren in de dagelijks update al aan dat de harde wind het rijden zwaar maakt. Vandaag was het weer zelfs een game changer. 'De zonneauto's zijn heel licht en dat maakt het zwaar sturen. Het was een heftige dag voor onze debutanten, die doorreden naar de vijfde positie. Het team heeft rigide veiligheidsmaatregelen genomen: extra windmetingen, extra contact met de drivers en een andere manier van rijden, namelijk de crab methode. Met deze rijstijl rijden ze als het ware schuin over de weg, waardoor ze stabieler zijn. Daardoor hebben ze minder last van de wind, maar het zet nog meer druk op de coureurs. Niet alleen rijdt het heel zwaar, ze moeten de auto urenlang in een specifieke hoek rijden.'
Friso Resink, student Technische Natuurkunde aan de RUG en strateeg van Top Dutch, via de satelliettelefoon: 'Vandaag hebben we voor het eerst schuin gereden (crabbing). We hadden een hevige zijwind, waar we door crabbing daadwerkelijk voordeel van hadden. Vanmorgen hebben we een beetje ingehouden vanwege bewolking. We hebben een gemiddelde snelheid van 70 kilometer per uur gehaald.'

Veilig

Top Dutch is veilig aangekomen op de kampeerplek voor de nacht. Helaas hebben niet alle auto's de storm getrotseerd. In de loop van de racedag zijn vier auto's van de weg geblazen. Koploper Twente sloeg over de kop en kan de race niet afmaken, van het team Sonnewagen uit Aachen is nog onbekend of ze verder rijden. Het Japanse solar team, van Kogakuin University, dat vlak achter de Green Lightning reed, heeft ook moeten opgeven, evenals het Western Sidney team. Gelukkig zijn er geen gewonden, maar de sfeer binnen het Top Dutch team is door de crashes wel wat bedrukt. Er is gelukkig alleen materiële schade aan de auto's, maar de teamleden zijn geschrokken. 'We leven ontzettend mee met de getroffen teams. Iedereen baalt er gigantisch van, want dat gun je natuurlijk niemand. Dit is niet hoe je het wil.'

Vattenfall op kop

Op 865 kilometer van de finish ging het mis met de RED E van Twente. Coureur Evert van der Hoek werd verrast door een harde zijwind die de auto van de weg blies. De RED E spinde 180 graden, sloeg over de kop en belandde ondersteboven in het rode zand. Dat is extra tragisch omdat het TU-Twente-team al sinds 2005 probeert de snelste zonneauto ter wereld te bouwen. Ze wonnen nog nooit, maar dit jaar leek daar verandering in te komen nadat Twente op de eerste racedag direct de leiding greep. Na de crash van de Twentse RED E is de leiding overgenomen door concurrent Vattenfall van de TU Delft. De Nuna begon de dag met een paar minuten achterstand op Twente, maar wist op de weg te blijven. Agoria van de Belgische KU Leuven staat op de tweede plaats. Het Japanse team Tokai staat op plek drie. De wedstrijd finisht morgen in Adelaide. 

Weer

De weersvoorspelling voor morgen: de wind zakt af naar normale zijwind. Vannacht daalt het kwik tot 6 graden en morgen wordt een zonnige dag voorspeld. De verwachting is dat Top Dutch morgen in Adelaide zal finishen.

Elke dag rijden de teams van 08.30 tot 17.00 uur. Na afloop van de racedag brengen wij verslag uit. Blijf ons volgen! Lees hier de blogs van Top Dutch Solar Racing en de vlogs op HanzeMag.

 
 
Vanuit Groningen en de Hanze wensen we Top Dutch een razendsnelle en vooral veilige finish in Adelaide!
 
Scroll naar beneden voor meer berichten.
 

 

Top Dutch zakt naar de zevende plaats

Dag 3 Bridgestone World Solar Challenge. Top Dutch Solar Racing behoudt de zevende plek met de Green Lightning. Met nog 991,224 kilometer voor de boeg, sluit het team een zware dag af.


Kulgera, dinsdag 15 oktober
. Top Dutch Solar heeft vandaag 612 kilometer afgelegd met een gemiddelde snelheid van 83,3 kilometer per uur. Het team slaat zijn kamp op in Kulgera, de plaats waar de acht snelste teams vannacht onder zeil gaan.

Harde wind

Via de satelliettelefoon krijgen we moeizaam contact met software engineer en driver Ruben Otter. De stormachtige wind en de slechte verbinding maken het lastig om een  gesprek te voeren. Het maakt Ruben niet minder positief en optimistisch. ´We zijn over de helft en het gaat supergoed! Het is vandaag heel erg heet, zoals eigenlijk elke dag hier. De wind is wel wat zorgwekkend, maar over het algemeen gaat het gewoon goed. De problemen die we gisteren hadden met oplopende temperaturen zijn opgelost. We hebben vier drivers en elke twee tot vier uur stoppen we voor een controle. Dan houden we – verplicht - een half uur pauze en wisselen we van coureur. Dat is vandaag hard nodig door de harde wind. De zonneauto is heel licht en dat maakt het rijden nu zwaar. We hebben onze zevende positie stevig behouden en kruipen dichter naar plaats zes.'

Klassement

Het klassement zier er als volgt uit. Op kop ligt het Solar Team Twente met studenten van de Technische Universiteit en Saxion (790,338 kilometer tot finish). Ze worden op de hielen gevolgd door het Vattenfall-team van de TU Delft (790,805 kilometer tot finish). Het Algoria-team van KU Leuven ligt op de derde plaats met nog 810,703 kilometer voor de boeg tot de finish in Adelaide.

Elke dag rijden de teams van 08.30 tot 17.00 uur. Na afloop van de racedag brengen wij verslag uit. Blijf ons volgen! Lees hier de blogs van Top Dutch Solar Racing en de vlogs op HanzeMag.

Scroll naar beneden voor meer berichten!


 

Dag 2 Bridgestone World Solar Challenge: Top Dutch Solar Racing staat na twee racedagen op de zevende plek met de Green Lightning. We bellen vandaag met team lead & founder Jeroen Brattinga.

Barrow Greek - Maandag 14 oktober

Jeroen: 'Het gaat goed, we zijn net aangekomen op een kampeerplek. Vandaag startte we als derde, vlak achter het team uit Delft. Na de eerste controle moesten we een extra stop maken. De temperatuur van de auto liep op. Dat komt door het geringe verschil tussen de binnentemperatuur en de temperatuur buiten. De lucht van buiten die normaal gesproken koelt was te heet, wat het koelen van de elektronica lastig maakt. We hebben het zonnedek open gegooid, waardoor frisse lucht naar binnen kon stromen. Dit heeft ons een aantal posities gekost, maar we wilden het risico niet lopen dat we straks niet meer konden laden. Een beveiliging zorgt ervoor dat bij oververhitting de accu niet laadt tijdens het rijden. Het was een strategische keuze om te stoppen zodat we daarna weer konden laden. In het Noorden, waar we nu zitten is het erg heet, vandaar de moeilijkheden. Hoe meer we naar het zuiden gaan, hoe koeler het wordt en dan is oververhitting geen probleem meer. De auto staat nu met het zonnedek open om te laden. Daarna gaan we alle technische checks uitvoeren, maar eerst nog even maximaal laden.'

Kamperen in de bush 

'We zitten nog niet op de helft, maar we zitten er al wel tegenaan. Gisteren haalden we twee controlestops en zijn we echt goed gefinisht. Vandaag hebben we weer twee controlestops gehaald en zijn daarna nog een uur doorgereden. Dat betekent wel dat we nu echt in de bush bush kamperen! Gisteren was het onbewolkt, stralend weer. Zo begon het vanochtend ook, maar nu is het flink bewolkt. Voor morgen is dit ook de voorspelling, qua strategie wordt het nog een hele uitdaging. Een aantal topteams probeert nu nog zo hard mogelijk te gaan om voor de bewolking uit te komen. Dat weet ik niet hoor, ik denk dat dit hun strategie is.

'Verder gaat het hier hartstikke goed. Het is wel wennen omdat we niet op de baan racen, maar op de weg. Gisteren stonden we nog op een campingterrein en nu in de bush. Dat maakt het allemaal spannender, maar de sfeer hier is eigenlijk heel relaxed.'

Solar Team Twente ligt met de RED E nog steeds op kop, gevolgd door het Vattenfall Team uit Delft en Agoria Solar Team van de KU Leuven.

Elke dag rijden de teams van 08.30 tot 17.00 uur. Na afloop van de racedag brengen wij verslag uit. Blijf ons volgen!

Scroll naar beneden voor meer berichten. 


 

Top Dutch op positie drie

Darwin, zondag 13 oktober- De Bridgestone World Solar Race is een race waar met eigengebouwde zonneauto's een afstand van ruim 3000 kilometer door Australië wordt afgelegd. De eerste dag heeft het team al 635 kilometer afgelegd, waarmee ze voor de dag op een derde plek staan. Het verschil tussen de teams is op dit moment nog miniem: de teams van de 2e plek (Vattenfall Solar Team), 3e plek (Top Dutch Solar Racing) en 4e plek (Agoria Solar Team) liggen secondes van elkaar vandaan en hebben nu samen het kamp opgebouwd aan de kant van de weg. Het Solar Team Twente ligt met zonneauto RED E op kop. De top drie wordt nu volledig gedomineerd door Nederlandse teams.

Voor het team was het een spannende dag. Na de fantastische kwalificatie van gisteren was de stemming goed, maar wel met het besef dat een race op de weg in de woestijn iets heel anders is dan een rondje op de racebaan. Ook deze eerste dag ging boven verwachting goed, voor de debutanten in de zonnerace.

Aan Vincent Taselaar, student Elektrotechniek aan de Hanze, de eer om met Green Lightning weg te rijden bij de start. "Het is vermoeiend om 4 uur lang te focussen in een kleine ruimte waarin het al gauw heel heet is. Wat wel bijzonder is, dat er langs de weg allemaal mensen staan die ons aanmoedigen. Ook rijden er wat mensen mee met de Challenge om te volgen wat er onderweg gebeurt."

 Elke dag mogen de teams rijden van 08.30 tot 17.00. Na afloop van de racedag brengen wij verslag hierover uit. Blijf dus op de hoogte!


 

Top Dutch op pole position

Zaterdag 12 oktober- De zonneauto, genaamd Green Lightning, is als eerste geëindigd in de kwalificatieronde van de Bridgestone World Solar Challenge in Australië.

Kwalificatierace

In de kwalificatierace rijden de 43 deelnemende teams individueel een ronde op het circuit in Darwin. Top Dutch Solar Racing reed de ronde in 1:51:99 met een gemiddelde snelheid van 92.25 kilometer per uur en een zelfgemeten topsnelheid van 142 kilometer per uur. Met de behaalde tijd heeft het team het bestaande record verbroken. Agoria Solar Team uit België eindigde als tweede met een tijd van 2:02:64.

Deze prestatie is uitzonderlijk, zeker omdat het team voor de eerste keer deelneemt aan de Bridgestone World Solar Challenge en dus ook voor het eerst de kwalificatie heeft gereden. Kevin Luinge, lead driver van het team heeft de kwalificatieronde gereden en is blij met de uitkomst; 'Ik voel me supergoed! Hier hebben we met hele team naar toe gewerkt. We hebben een ongelooflijke tijd neergezet en dat gaat veel voordeel opleveren tijdens de race. Mijn passie is karten en dat ik dat nu zo kan inzetten voor het team is onvergetelijk!'.

Pole position

De uitslag van de kwalificatieronde bepaalt tevens de startpositie van de Challenge zondag. Top Dutch Solar Racing start op pole position en zal dus als eerste van start gaan in Darwin.


Foto: Job Verkruisen

Bridgestone World Solar Challenge

De Bridgestone World Solar Challenge is een wedstrijd waarin teams met zelfgebouwde zonneauto's een rit van 3022km rijden door de outback van Australië. De route gaat van Darwin naar Adelaide en duurt van 13 tot 20 oktober. Tijdens de race rijden de teams van acht uur 's ochtends tot vijf uur 's middags. Daarna slaan teams kamp op in de Australische outback, voor overnachting en om zich klaar te maken voor de volgende wedstrijddag.

Top Dutch Solar Racing 

Het team bestaat uit 26 studenten van de Hanzehogeschool Groningen, Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort en het Friesland College. Dit is wat Top Dutch Solar Racing uniek maakt: het is geen universiteitsteam, maar een team met mbo-, hbo- en wo-studenten. De zonneauto is gebouwd in samenwerking met overheden, bedrijven en onderwijsinstellingen in Noord-Nederland.  

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'LastModified_Dateformat' | i18n}} {{vm.newsItem.ModifiedDate | date:'longDate'}}

{{'AttachmentsWidget_Title' | i18n}}