Marcel Former, Corey Hobson en Daniël Krysztofiak {{vm.testimonial.TestimonialType | i18n | capitalize}} {{vm.testimonial.JobTitle ? ' | ' + vm.testimonial.JobTitle : ''}} {{'Article_PortalIn' | i18n}} {{vm.testimonial.SiteTitle || ('Article_Portal' | i18n)}}

Drie studenten van de opleiding Communication & Multimedia Design, major Game Design ontwikkelen in hun startup Cloudwhale videogames voor iedereen met een beperking. ‘De Hanzehogeschool geeft ons alle ruimte met het bedrijf bezig te zijn.’

Maak een game voor Jeroen, een 46-jarige man die door een hersenbeschadiging alleen zijn hoofd kan bewegen. Die opdracht kwam tijdens een tweedejaarsproject Game Design terecht bij Marcel Former (22), Corey Hobson (24) en Daniël Krysztofiak (22). Marcel: 'De enige manier waarop Jeroen kan communiceren is via twee schakelaars in zijn hoofdsteun. Met die schakelaars selecteert hij knoppen op een schermpje.'

Marcel en Corey maakten een number stacking  game voor Jeroen waarmee hij direct goed overweg kon. 'Dat motiveerde ons om Cloudwhale op te richten en door te gaan met het maken van videogames voor mensen met verschillende soorten beperkingen. Toen we marktonderzoek deden zagen we dat de enige oplossingen die er waren voor gamers met een beperking, vaak peperdure hardware nodig hebben en niet inspeelden op de aanpassingen die de mensen al hadden', vertelt Daniël. 'Wij willen softwarematige oplossingen ontwikkelen om zoveel mogelijk mensen te kunnen bereiken. Jeroen stuurt de games aan via de twee schakelaars bij zijn hoofd, maar voor anderen zijn de games bijvoorbeeld aan te sturen via sip-and puff, het blazen in een buisje, of via eye-tracking waarbij je een knop op een scherm selecteert door er naar te kijken.'

Inmiddels heeft Cloudwhale vier games in de aanbieding die ingesteld kunnen worden op de behoefte van de spelers. Corey: 'De spellen die we nu hebben zijn puzzle- of action-based. Het zijn spellen die je vaak kunt spelen, ze passen zich aan het niveau van de speler aan zodat die zich steeds verder kan verbeteren. We hebben tot nu toe de meeste energie gestopt in de besturing van de games en daarover horen we helemaal niets negatiefs. Verbetering van de games zelf is onze volgende stap: meer spanning, meer actie, meer verhaal.'

De klanten van Cloudwhale betalen tien euro per maand. Marcel: 'We zijn nu alleen nog maar actief in Nederland, maar omdat onze oplossingen puur softwarematig zijn kunnen we ze waar ook ter wereld via het web gaan aanbieden. We bezoeken veel congressen en conferenties om ons netwerk uit te breiden. We zijn nu in gesprek met een groot bedrijf in Amerika dat veelbelovende initiatieven ondersteunt. Als we aan dat incubatorprogramma mogen meedoen komen we in een stroomversnelling terecht.'

De Hanzehogeschool geeft Marcel, Corey en Daniël de ruimte om af te studeren op hun bedrijf. 'We mogen minoren doen die met de ontwikkeling van deze games te maken hebben', zegt Corey. 'Ook zijn er inspirerende intervisies met andere studentbedrijven. De docenten die ons als mentor begeleiden zijn fantastische sparringpartners om onze plannen op los te laten en onze ideeën aan te scherpen.'

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}: