Hanze Makerspace: walhalla voor knutselaars en creatievelingen

Hanze makerspace.jpg

Sinds dit studiejaar heeft de Hanze een eigen Makerspace: 660 m2 state of the art apparatuur in de Van DoorenVeste. Je vindt er de nieuwste 3d-printers naast een professioneel medialab. Harde werktuigbouwkunde en zware metaalbewerking naast een virtual reality-ruimte. Kjell Neumann is één van de twee coördinatoren van dit spiksplinternieuwe handenarbeidlokaal 2.0.

Voor iedereen

'De Hanze Makerspace is een open en creatieve werkplaats voor iedereen', legt Kjell uit, terwijl hij een rondleiding door de werkplaats geeft. 'Toegankelijk, laagdrempelig, ongedwongen en uitnodigend', somt hij het idee achter de Makerspace op. 'Mensen ontmoeten elkaar terwijl ze nieuwe dingen leren of iets aan het bouwen zijn. Een ontmoetingsplek waar alles samenkomt op het gebied van praktisch uitvoeren, bouwen en bedenken. Daaruit vloeien organisch nieuwe ideeën, projecten en samenwerkingen. Ik denk dat hier heel veel kansen liggen om verbindingen binnen de Hanze tot stand te brengen', aldus de coördinator van de droomwerkplaats.

Volop experimenteren

Indrukwekkend is de Hanze Makerspace zeker. In de sewing room, een professioneel naaiatelier, vind je alles om textiel te bewerken. Naaimachines, een borduurmachine en een transferpers. Op de paspop hangt een groene jurk. 'Iedere dag zijn hier studenten bezig', vertelt Kjell. In het digital art lab staan 3d-scanners en tekentablets. 'Hier gaat de echte wereld over in de digitale. Je kunt bijvoorbeeld jezelf scannen en daar een poppetje van printen.'

Op een andere plek wordt volop geëxperimenteerd met afbreekbare plastics. Plastic tassen worden met een vacuümtechniek gerecycled en gered van de vuilverbrander.

Ervaren begeleiding

De Hanze Makerspace is er voor studenten, medewerkers én voor derden met bijzondere vraagstukken. Voor professionals en hobbyisten. 'Tegen iedereen die hier met een project komt waarvan wij iets kunnen leren, zeg ik: welkom. Aan technische studenten bieden we machines en gereedschap om hun project écht een stap verder te tillen. Voor beginners en minder technische studenten staan we klaar om de wondere wereld van het maken te introduceren, door ervaren begeleiding en het hele jaar doorlopende workshops.

Welkom van 9 tot 21 uur

Een team van 22 mensen, waaronder twee coördinatoren, vier praktijkinstructeurs en dertien student-assistenten staan van 9.00 tot 21.00 uur klaar om je te verwelkomen, te helpen en te adviseren. En om opdrachten uit te voeren die via de portal binnenkomen. Daar kun je opdrachten voor bijvoorbeeld 3D-prints of lasersnijden geven en binnenkort machines en materiaal reserveren. 'Als je met de draaibank wilt werken of een professionele fotoshoot van je project wilt maken, kun je de ruimte reserveren. Gelimiteerd, want binnenlopen blijft het concept. Ondanks dat de Makerspace net open is, weten studenten de werkplaats te vinden. We hebben al vaste bezoekers die hier 's avonds een paar keer in de week komen. Als alles dicht is, is de Makerspace nog open.'

Vier technische schools

De Hanze Makerspace is een initiatief van de vier technische schools. 'We willen zichtbaar en toegankelijk maken wat we in huis hebben, zodat we er allemaal van leren en de mogelijkheden leren kennen. Niet weten hoe je iets moet doen is geen excuus. Het hbo pur sang: theoretisch denken zonder de praktijk uit het oog te verliezen', besluit Kjell.

• Techniek