ICCS volgt 5Groningen op

5G Kick off Marc Cremers Studenten sfeerfoto

Na 7 jaar wordt het succesprogramma 5Groningen van Economic Board Groningen per 1 januari 2023 vervolgd door het nieuwe Innovation Center Connected Solutions (ICCS). Dit onder leiding van Tineke Kroontje van de Hanzehogeschool. ICCS is het nieuwe innovatiecentrum in Noord-Nederland voor innovaties en kennisontwikkeling voor toepassingen met de nieuwste (draadloze) communicatietechnologie.

Innovation Center Connected Solutions

Het innovatiecentrum ICCS zet de nieuwste (draadloze) communicatietechnologie in om innovaties en kennisontwikkeling te delen, te stimuleren, te initiĆ«ren en te faciliteren. De geografische scope wordt hierbij verbreed naar Noord-Nederland en daarbuiten. ICCS gaat zoveel mogelijk samenwerken met de nationale 5G hubs, de AI-hub, ASTRON en het Wireless Datalab, de TechHub, IT hub, Smart Industry Hub en de kennisinstellingen in Noord-Nederland op MBO-, HBO- en WO-niveau.

Daardoor wordt ICCS een centrum voor innovaties waar (mkb-)ondernemers en organisaties kunnen werken aan hun digitale transformatie. Het innovatiecentrum gaat samen met haar partners oplossingen ontwikkelen voor mobiliteit, energietransitie, landbouw en zorg met de inzet van de nieuwste communicatietechnologieĆ«n om daarmee op duurzame wijze de leefbaarheid en brede welvaart in Nederland te stimuleren. ICCS verwelkomt studenten vanuit het MBO, HBO en WO, innovatieve bedrijven, non-profitorganisaties en regionale overheden in Groningen, Friesland en Drenthe om te participeren.

5Groningen krijgt een vervolg

De afgelopen 7 jaar heeft het programma 5Groningen van Economic Board Groningen onder meer een proeftuin geboden voor mkb-ondernemers in Noord- en Midden Groningen. Met de support van de 11 programmapartners hebben ruim 50 ondernemers samen 40 pilots uitgevoerd en zijn diverse prototypes ontwikkeld en getest. Meer dan 250 studenten vanuit het MBO, HBO en WO hebben opdrachten uitgevoerd met 5G en in drie 5G Student Battles met elkaar gestreden voor de beste 5G innovaties. Alles met als doel de mkb-ondernemers en organisaties koploper te maken in hun sector met behulp van 5G. Het programma voor 5G-connectiviteit, waarbij ondernemers en non-profitorganisaties samenwerkten met experts om toepassingen van 5G te testen, krijgt door het succes een vervolg.

Peter Rake, programmanager 5Groningen bij Economic Board Groningen: "Ik ben bijzonder trots dat onze 5G proeftuin, die landelijke bekendheid heeft gekregen en een vaste waarde is geworden in het regionale ecosysteem voor digitale innovaties, wordt voortgezet in de vorm van het innovatiecentrum".

Bestaande partners gaan verder

Alle bestaande partners, bestaande uit Economic Board Groningen, KPN, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom), VodafoneZiggo, TNO, Huawei, Rijksuniversiteit Groningen, Hanzehogeschool Groningen, Dell Technologies, VMware en SURF, zijn enthousiast om dit vervolg in te zetten. Zij zijn daarom ook allen betrokken bij het Innovation Center Connected Solutions (ICCS).

Nieuwe programmamanager

Tineke Kroontje is de nieuwe programmamanager van ICCS bij de Hanzehogeschool. Zij nam vanaf 1 januari 2023 het stokje over van Peter Rake. Tineke Kroontje: "Met de start van het nieuwe ICCS wordt een volgende stap gemaakt: van proeftuin en pilots naar een structureel centrum voor onderzoek en experimenten in een moderne faciliteit. Ik zie het als een geweldige uitdaging om dit vorm te geven de komende jaren.

Tineke Kroontje .jpeg

In het ICCS wordt het voortouw genomen door de kerncoalitie van Hanzehogeschool Digital Society Hub, Rijksuniversiteit Groningen, TNO, Rijksinspectie Digitale Infrastructuur (voorheen Agentschap Telecom) en Economic Board Groningen. Voor een soepele overgang en de afronding van de huidige lopende pilots in de 5G proeftuin van het programma 5Groningen is de EFRO-subsidie voor de bijbehorende 5G proeftuin verlengd tot en met mei 2023.