Lectoren verdwalen in transitie-escaperoom

Energy escaperoom

Daar staan ze dan, met hun duurzame gedrag. In een kille, zeg maar steenkoude, container. Hanzelectoren Marten van der Laan (Energietransitie), Wim Elving en Carina Wiekens (beiden van het lectoraat Communication, Behaviour & the Sustainable Society). Hoe redden ze zich hier uit?

Tekst: Boudewijn Otten
Foto: Luuk Steemers

Een enorme catastrofe

Kun je ontsnappen? Dat is de vraag voor Tania Ouariachi Peralta, die studenten van de masteropleiding Energy for Society deze escaperoom liet maken (de docent-onderzoeker ontving voor de uitvoering van dit project een Comenius-beurs van het Ministerie van Onderwijs).
De lectoren Marten van der Laan, Wim Elving en Carine Wiekens bevinden zich op Valentijnsdag in het prototype van de escaperoom op het terrein van het Energy Transition Centre in Groningen. Ze hebben een half uur de tijd om puzzels op te lossen, waarna ze de denkbeeldige trein mogen verlaten die razendsnel opstoomt naar een enorme catastrofe. Het denderde geluid op de achtergrond houdt de lectoren bij de les.

In de escaperoom leert men spelenderwijs wat er komt kijken bij het besparen, opslaan en produceren van schone energie. De opdrachten zijn niet eenvoudig, zelfs niet voor deze mensen die gepokt en gemazeld zijn in de wereld van de energietransitie. Zo dienen ze uit te knobbelen welke apparaten het energiezuinigst zijn, ze moeten paraat hebben over welk continent de kaalhoofdige arend vliegt en ze moeten weten hoe ze waterstof kunnen maken. Ondertussen moeten ze achterhalen met welke codes ze cijfersloten kunnen openen.

Sexy

En de trein raast voort en voort, en verder. Gelukkig is daar Mathieu Przybyla die zo af en toe een niet mis te verstane hint de ruimte inslingert. Przybyla is de voice-over en de loods in de escaperoom, maar hij houdt, net als Ouariachi, ook in de gaten of en waar zich de zwakke plekken in het spel bevinden. Die zijn er nog wel, concluderen ze, maar dan vooral in de vormgeving.

Natuurlijk slaagt het trio er net niet in om op tijd te ontsnappen. Toch stappen ze alle drie ongeschonden uit de container-trein. Lector Wim Elving is blij en tevreden. 'De energietransitie is niet sexy', zegt hij, 'maar met initiatieven als deze escaperoom kunnen we dat er zonder meer van maken. Alles voor de bewustwording! Ik ben druk bezig met een opzet voor een Energietranstiekermis. Op die kermis kunnen mensen op een speelse manier kennismaken met allerlei aspecten van de energietransitie. Dit spel verdient daar een mooie, prominente plaats.'

Wil je de escaperoom uitproberen? Dat kan!

De escaperoom voor energietransitie staat open voor studenten en andere geïnteresseerden. Bij binnenkomst krijgen ze van de gids ze de volgende introductie te horen.

It's 2058. Earth has become a dangerous, unpredictable place. The weather is severe and there are only a couple of habitable places left. Yet, people still underestimate what is going on. Your friend works as a scientist on a so-called sustainable mobile universal research facility (SMURF) – a train – and studies samples from around the world to monitor the conditions. Recently, he/she discovered anomalies in the environment you live in, indicating short-term changes in the weather, with lethal consequences. It's now or never: you have to get on that train to get to safety. There's just one little problem: Civilians aren't allowed, so you have to remain hidden and blend in. Good luck and see you on the other side...

De escaperoomsessies vinden plaats op alle woensdagen van blok 3. Studenten kunnen meedoen van 12.00 tot 13.00 uur en van 13.15 tot 14.15 uur. Meld je aan! De toegang is gratis (maximum vijf spelers per sessie). Voor vragen kun je terecht bij Mathieu PrzybylaSee you at the SMURF!

• Exact en Informatica
  • Onderwijs en Opvoeding