Cursisten van omscholings­traject Make IT Work ontvangen microcredentials

  • Nieuws
Make it work microcredentials.JPG

Make IT Work is een omscholingstraject voor mensen zonder achtergrond in de IT, die de overstap naar de IT-sector willen maken. Een bijzonder element van het traject is de baangarantie. De eerste lichting cursisten ontving 31 maart hun microcredentials. Dat zijn digitale certificaten die deelnemers per afgeronde module ontvangen.

Tekst: Bart Breman

“Als Hanzehogeschool Groningen nemen wij een ongebruikelijke positie in, omdat we met Make IT Work de volledige werving, selectie én matching doen”, begint projectleider Marion Koops te vertellen. “Voor de start van het traject faciliteren wij de mogelijkheid om een match te maken tussen werkgevers en kandidaten. Pas als er een match is, starten ze met hun opleiding”, legt Koops uit. “Dit is een fulltime opleidingstraject, waarin deelnemers in vijf maanden alles leren wat zij nodig hebben om een carrière in de IT te kunnen starten.” Na het afronden van de opleiding start de arbeidsovereenkomst bij de werkgever met wie de match werd gemaakt bij de start van het traject. “Binnen het onderwijs is Make IT Work een uniek project, met name omdat we een brug slaan tussen onderwijs en bedrijfsleven”, zegt Koops.

Vrijdag 31 maart waren de feestelijke eindpresentaties van cursisten. De deelnemers aan het omscholingstraject demonstreerden een zelfgebouwde webapplicatie aan nieuwe cursisten, werkgevers en andere geïnteresseerde partijen. Daarna ontvingen zij als eerste lichting hun microcredentials: digitale certificaten, die bewijzen welke kennis en vaardigheden ze tijdens het traject hebben opgedaan.

In de leermodus komen

In de IT-sector is volop vraag naar nieuwe arbeidskrachten, maar niet iedereen kan of wil zich nog wagen aan een langdurige opleiding van drie of vier jaar. In 2015 besloot de Hogeschool van Amsterdam daar op in te spelen. Zo ontstond het idee voor Make IT Work, een omscholingstraject, waarbij de IT’er in spe in korte tijd wordt opgeleid en direct in contact komt met een mogelijke werkgever. Het project bleek succesvol en in 2019 werd Make IT Work geïntroduceerd in Noord-Nederland, waar het via de IT Academy Noord-Nederland, onderdeel van de Hanzehogeschool, wordt aangeboden. “Inmiddels hebben we al meer dan 100 mensen omgeschoold”, vertelt Koops. “Zo maken we de IT-sector voor een grote groep mensen met hele diverse achtergronden veel toegankelijker.”

Maar, het is niet zomaar een omscholing, benadrukt Koops. Het is een intensieve opleiding en om zeker te weten dat een deelnemer het aankan is er een assessment, waarbij leervermogen en persoonskenmerken in kaart worden gebracht. En omdat er vooral in de eerste weken veel op de cursisten afkomt is er na zes weken een go of no-go-moment. Mensen hebben vaak al een aantal jaren gewerkt en moeten eerst weer in een leermodus komen. Koops lacht hardop: “In week vier gooien de meeste cursisten hun handen toch even wanhopig in de lucht, slaat de frustratie toe en hoor je ze zeggen dat ‘het nooit gaat lukken.’ We helpen ze door dat proces heen en gelukkig zien we bij 95 procent van de cursisten dat het uiteindelijk helemaal goed komt.”

Veranderd onderwijs

Het onderwijs verandert en daar is Make IT Work een voorbeeld van, vindt Koops. Mensen met ervaring in het werkende leven willen vaak niet meer full time studeren en kiezen voor kortdurende en flexibele opleidingstrajecten. “Als Make IT Work leiden we op en ontwikkelen we onder meer onderwijs met de vraag van de markt in het achterhoofd”, vertelt Koops. “We slaan de brug tussen onderwijs en het bedrijfsleven door niet alleen te kijken naar een reeds behaald diploma, maar vooral naar opgedane vaardigheden en intrinsieke motivatie. Wat kun je al, wat zou je graag willen en wat heb je dan nog nodig om daar te komen? Dat levert een duurzame arbeidsrelatie op tussen werkgever en werknemer. Het gebruik van microcredentials maakt dit mogelijk. Hierdoor kan iemand met een achtergrond als jurist of docent geschiedenis aantonen dat hij of zij bijvoorbeeld kan programmeren.” 

Angelique Kelly, projectleider microcredentials aan de Hanzehogeschool, knikt bij het horen van de laatste opmerking. Ook zij ziet de vraag naar flexibel onderwijs groeien, zeker in het onderwijs voor professionals. “En dat is mooi,” vindt ze, “want met kortdurend onderwijs kun jij je focussen op wat jij op dat moment nodig hebt. Soms kom je er op latere leeftijd achter wat je echt leuk vindt of geeft de situatie op het werk aanleiding om op zoek te gaan naar onderwijs dat aansluit op de persoonlijke behoefte.”

Microcredentials 

De flexibilisering en digitalisering van het onderwijs is waar de Hanzehogeschool naar toe wil, vertelt Kelly, en het past ook bij de visie van de overheid op een Leven Lang Ontwikkelen. Het gebruik van microcredentials is daarom een logische stap. Bij Make IT Work is het gebruik van deze certificaten heel gangbaar. Daarnaast hebben ook een aantal andere schools binnen de Hanze de eerste microcredentials uitgereikt. Maar, hoe gangbaar het werken met microcredentials ook is, het is nog steeds een pilot, benadrukt Kelly. “We zijn anderhalf jaar geleden begonnen en er doen 32 hogescholen en universiteiten mee. Nou, dat zijn ze bijna allemaal.”

Met zoveel betrokken partijen duurde het aanlooptraject een stuk langer dan gedacht, maar dat heeft wel geleid tot concrete afspraken over de kwaliteit van het onderwijs. En dat is belangrijk. “Met deze pilot stellen hogescholen en universiteiten harde eisen aan de kwaliteitskaders van het onderwijs en het toekennen van microcredentials,” legt Kelly uit. “Er zijn onderling afspraken gemaakt over waar een opleiding aan moet voldoen, bijvoorbeeld over het niveau, over de leeruitkomst en over de beschrijving van die leeruitkomsten. Elke vorm van onderwijs waarvoor een microcredential wordt uitgereikt wordt afgesloten met een toets. Dus als je een microcredential van een organisatie als de Hanzehogeschool ziet, dan weet je dat het met de kwaliteit gewoon goed zit.”

Interessegebieden

  • Economie en Bedrijf
  • Onderwijs en Opvoeding