Lector Mark Mobach lid internationaal eregenootschap Sigma Xi

Mark Mobach, Lector FM.jpg

Lector Facility Management Mark Mobach is toegetreden tot Sigma Xi, het internationale eregenootschap voor wetenschappers en ingenieurs. “Dit is een belangrijke internationale erkenning van de onderzoeksprestaties van het lectoraat Facility Management en ons kenniscentrum”, vertelt Mobach trots.

“Ik ben zeer vereerd te zijn verkozen als lid van de ‘Scientific Research Honor Society Sigma Xi", zegt Mark Mobach, lector Facility Management aan de Hanzehogeschool Groningen. "Dit is een belangrijke internationale erkenning van de onderzoeksprestaties van het lectoraat Facility Management en ons Kenniscentrum NoorderRuimte. Ik ben de Hanzehogeschool, die mijn praktijkonderzoek de afgelopen jaren enorm heeft ondersteund, en onze praktijk- en kennispartners dan ook buitengewoon dankbaar. Het is een bevestiging dat onze hogeschool een heldere en succesvolle richting heeft gekozen: die van samenwerking. Samen met onze partners werken we aan impact op de samenleving, vooral door de nadruk te leggen op praktijkgerichtheid, multidisciplinariteit en cross-overs tussen onderzoek, praktijk en onderwijs. Hierdoor heb ik de bestaande inzichten in de invloed van de gebouwde omgeving en aanverwante dienstverlening op mensen in en om organisaties kunnen uitbouwen.”

Ruimte en organisatie

Onze aanwezigheid in gebouwen is vaak zo vanzelfsprekend dat we ons niet meer bewust lijken te zijn van de ruimte waarin we werken en hoe we daarbij ondersteund worden. “We staan weliswaar aan het begin, maar er komt langzaamaan schot in het doorgronden van de invloed van ruimte en dienstverlening op organisaties”, zegt Mobach. “Het stadium waarin we verkeren is best verrassend als je bedenkt dat de mens al duizenden jaren gebouwen voor organisaties bouwt. Toch hebben vragen zoals ‘wat is precies de invloed van de gebouwde omgeving en bijbehorende dienstverlening op mens en organisatie’ en ‘hoe kan dit worden gebruikt voor positieve verandering in de samenleving’ de komende jaren nog onze volle aandacht nodig. Ook om de impact van Facility Management op de implementatie van de Sustainable Development Goals (SDG) van de Verenigde Naties te kunnen duiden, gebruiken en vergroten. Want de impact vanuit ons vakgebied is enorm, maar de tijd dringt. Het is zomaar 2030. We kunnen daarbij alle denkbare hulp gebruiken”, aldus Mobach.

Sigma Xi

Sigma Xi is een prestigieus internationaal eregenootschap voor wetenschappers en ingenieurs. Het is het oudste internationale genootschap voor multidisciplinaire onderzoekers - het stamt uit 1886 - en is een initiatief van de Cornell University in de Verenigde Staten. Het genootschap is opgericht om uitmuntend wetenschappelijk onderzoek te belonen en om de samenwerking tussen wetenschappers op alle vakgebieden aan te moedigen. Het lidmaatschap wordt verleend op voordracht van het genootschap en kan worden gezien als een erkenning voor de onderzoeksprestaties en voor de bijdragen aan de kennisontwikkeling op het vakgebied van de genomineerde. Meer dan 200 Sigma Xi-leden hebben de Nobelprijs ontvangen. Sigma Xi is een combinatie van Griekse letters. Het motto van het eregenootschap is: 'Spoudon xynonen'. Dit betekent: vriendschappen in ambitieus onderzoek.

Over Mark Mobach

Dr. Mark Mobach is lector Facility Management aan de Hanzehogeschool Groningen, lector Ruimtelijke omgeving en de gebruiker aan de Haagse Hogeschool en leading lector van het Hanze kenniscentrum NoorderRuimte. Het lectoraat Facility Management wil bijdragen aan betere gebouwen en dienstverlening voor organisaties. De aanpak van het lectoraat is multidisciplinair, waarbij facility management bijvoorbeeld wordt verbonden aan (interieur)architectuur, bouwkunde, planologie, psychologie, technologie en vastgoed. De groep heeft een sterke focus op de gezondheid en het welzijn van eindgebruikers in de gebouwde omgeving en richt zich onder meer op kantoren, onderwijs en zorg. In 2019 ontving Mark de prestigieuze Deltapremie voor zijn onderzoek in Facility Management; hetzelfde jaar waarin het kenniscentrum waaraan hij is verbonden als excellent werd beoordeeld. Hij is leider van het onderzoeksprogramma Gezonde Gebouwen. Mark is lid van de Research Advisory Committee van IFMA, lid van IFMA Foundation United Nations Task Force en bekleedt verschillende andere functies in het vakgebied.

Meer informatie over Mark Mobach

Enkele recente publicaties: