Studenten van Academie Minerva schilderen op dak van Beatrix Kinderziekenhuis

umcg minerva foto susanne luurs.jpg
umcg minerva foto3 Lisa Bommerson.jpeg

De jonge patiënten van de Special Care afdeling in het Beatrix Kinderziekenhuis kijken vanaf nu uit op een vrolijke onderwaterwereld.

De illustratie is gemaakt op een wel heel bijzonder oppervlak; een groot luchtventilatiesysteem op het dak van het ziekenhuis. Het project is één van de samenwerkingen tussen het UMCG en Academie Minerva waarin kunst wordt ingezet voor afleiding, hoop en troost.

Coral Club

Twintig studenten van AcCoral Clubademie Minerva hebben onderzoek gedaan naar de bijdrage van kunst aan een herstelperiode van patiënten in het ziekenhuis. Uit drie ontwerpen kozen de kinderraad, verpleegkundigen en ouders het winnende ontwerp met de titel de Coral Club. Op 26 april is de schildering op het dak gerealiseerd.

Kleurenonderzoek

Op het grijze, saaie ventilatiesysteem is nu een vrolijk en kleurrijk geïllustreerde onderwaterwereld met waterplanten en -dieren te zien. Het ontwerp is tot stand gekomen na een kleurenonderzoek, waarin studenten constateren dat sommige kleuren van invloed kunnen zijn op het welzijn. Zo zorgt wit bijvoorbeeld voor nervositeit, en zorgt blauw meer voor rust. Er is in het ontwerp ook rekening gehouden met het jungle-thema binnen de verbouwde Special Care afdeling. Bertrand de Jong, hoofd Kunstzaken UMCG, is tevreden met het eindresultaat: “Van dit soort projecten geniet ik. Kunststudenten die het verblijf van kinderen in het ziekenhuis een stukje draaglijker maken.”

Het dak op

Ook docent en projectleider Susanne Luurs sluit het project met een tevreden gevoel af. “Het is belangrijk en leerzaam voor de studenten van Academie Minerva om kunst te maken buiten de muren van de school. Extra uniek aan deze opdracht is natuurlijk dat we buiten op het dak mochten schilderen voor deze specifieke doelgroep”.

Andere projecten met Academie Minerva die op dit moment nog in het UMCG te bewonderen zijn, zijn twee muurschilderingen in het trappenhuis van de Winkelstraat en een tentoonstelling met diverse werken in de vitrines van de Fonteinstraat.

Foto’s: Susanne Luurs en Lisa Bommerson

• Cultuur en Kunst