Studenten Minerva tonen kunstwerken tijdens Graduation Show

Kirsten kunstwerk.png
kirsten portret.png

Scheemda is van 17 tot en met 22 juni de kunsthoofdstad van Nederland. 140 afgestudeerde kunstenaars, vormgevers en docenten van de bachelor- en masteropleidingen van Academie Minera showen eindexamenkunstwerken in en rondom de voormalige strokartonfabriek De Toekomst.

Kirsten Smit, student aan de opleiding Docent Beeldende Kunst en Vormgeving, is één van de kunstenaars. Over haar eindexamenkunstwerk vertelt ze: “Ik heb een billboard van acht bij drie meter gemaakt te zien langs de A7 richting Scheemda. Op de billboard zie je een foto van mijn ogen met daaroverheen de oogscans die ik iedere twee jaar laat maken. Ik heb een erfelijke afwijking waardoor ik maar 25 procent zie. Het is vanaf de buitenkant niet te zien dat ik slechtziend ben. Door de scans van de oogarts over mijn ogen te leggen zien mensen beter dat ik iets mankeer.”

Feitelijke boodschap

Kirsten vertelt dat haar kunstwerk niet voor niks langs de snelweg staat. “Ik ben opgegroeid met de gedachte dat ik nooit auto kan rijden, omdat je daarvoor 50 procent moet kunnen zien. Een rijbril, een Groningse uitvinding, zorgt ervoor dat ik nu wel kan autorijden.” Kirsten geeft graag een boodschap mee door middel van haar kunst. “Voor dit kunstwerk gaat het om een feitelijke boodschap. Ik laat mijn oogafwijking zien en wat voor effect dat voor mij heeft. Het kunstwerk ziet er ook een beetje uit als een doembeeld. Omdat de scans vrij rood zijn, ziet het er best eng uit. Het is de bedoeling dat mijn kunstwerk vragen opwekt bij automobilisten. Zoiets van: ‘huh, wat is er met haar aan de hand’?”

Kirsten kreeg als beoordeling een 8 voor haar kunstwerk. Ze moet de komende week haar scriptie verdedigen en dan is ze geslaagd. “Ik ben trots op het cijfer”, vertelt ze opgewekt. “In de toekomst wil ik ook graag grotere fotografiekunstwerken blijven maken. Het go big or go home gehalte is sowieso hoog in mijn werk. Grote werken liggen meer in mijn natuur, omdat kleine dingen niet goed zichtbaar zijn voor mij. Daarnaast vind ik het belangrijk dat fotografie niet altijd aan de muur komt te hangen en dus om andere manieren van fotokunst te laten zien aan het publiek.”

Prachtig einde

Kirsten roept geïnteresseerden op om vooral de expositie te bezoeken. “De mensen die nu afstuderen hebben best een rare leerperiode gehad. Door corona zijn veel kansen gemist om werk te laten zien. Stages en andere opdrachten zijn deels geschrapt. We hebben een jaar in isolatie gezeten en dat heeft effect op je werkproces. Dat is te zien op de werken die nu in en rond Scheemda staan. Het is allemaal net wat groter en mooier, omdat we willen aantonen wat we in ons mars hebben. Ondanks de rare periode hebben wij er een prachtig einde van gemaakt. We kunnen als Academie Minerva en de Hanzehogeschool trots zijn op de kunstwerken die te zien zijn.”

• Cultuur en Kunst