Klimaatboom gepresenteerd aan koningin Máxima

Konigin Máxima in gesprek met een student, een lector en een onderzoeker over de Klimaatboom

Ter ere van het 225 jarige jubileum van de Hanzehogeschool Groningen opende koningin Máxima 5 september bij ons landelijk het hogeschooljaar. Zij ging ook in gesprek met studenten en lectoren over ontwikkelingen binnen praktijkgericht onderzoek.

Klimaatboom

Vanuit Kenniscentrum NoorderRuimte vertelden lector Ruimtelijke Transformaties-Water Floris Boogaard, onderzoeker Joey Koning en student Thomas Dol Koningin Máxima over de KlimaatBoom. Deze ingenieuze ‘boom’ is een nieuwe stap in het op een duurzame en circulaire manier realiseren van klimaatadaptieve steden.

Student Niels Kuijpens ontwikkelde het idee van de Klimaatboom tijdens zijn stage, een samenwerking tussen Kenniscentrum NoorderRuimte en House of Design. De Klimaatboom bestaat uit een frame van gerecycled plastic waarin levende planten in en boven het frame groeien. Deze circulaire oplossing stelt steden in staat gebieden te vergroenen en te verkoelen, zonder dat hier de ondergrondse infrastructuur voor aangetast hoeft te worden. De boom wordt niet geworteld in de grond, de wortels en een zelfregulerend watersysteem bevinden zich in het frame. Vandaag kon koningin Máxima het uitgewerkte prototype bewonderen. Het is de bedoeling dat binnenkort de eerste Klimaatbomen op de Zernike Campus worden geplaatst. Niels Kuijpens: "Het is geweldig om te zien hoe ons project nu werkelijkheid wordt en het voelt goed te weten dat onze inspanningen de leefbaarheid van steden kunnen verbeteren."

• Aarde en Milieu