Koningin Máxima opent hogeschooljaar: ‘Je doet ertoe!’

MaximaToespraak.jpg

Op dinsdag 5 september opende Hare Majesteit Koningin Máxima op de Hanzehogeschool het hogeschooljaar voor alle hogescholen in Nederland. De eer was aan de Hanze omdat de oudste hogeschool van ons land dit jaar 225 jaar bestaat. Het thema van de opening was ‘Je doet ertoe!’.

De Hanze verraste Máxima met een korte rondleiding over de Art Boulevard in de Van OlstBorg, waar de koningin in gesprek ging met de oud-Minervastudenten Charlie Holper en Beth Wong over hun kunstwerken. Daarna genoot de koningin van een speciaal voor de gelegenheid gecomponeerd muzikaal optreden ‘Blend’ van het Prins Claus Conservatorium en Lucia Marthas Institute for Performing Arts.

Dromen en talenten

Dick Pouwels ging tijdens zijn welkomstwoord in op het thema van de opening ‘Je doet ertoe’.
‘Een zin die je ongetwijfeld niet voor het eerst hoort’, aldus de voorzitter van het College van Bestuur. ‘Een cliché misschien. En toch is het meer dan dat. Iedere student, iedere docent, medewerker, onderzoeker, heeft een eigen verhaal, eigen dromen en talenten. Daarom willen we in ons onderwijs nadrukkelijker aandacht besteden aan de persoonlijke ontwikkeling van studenten. Zo krijgen vanaf september 2024 alle studenten van de Hanze geen bindend studieadvies meer, maar een persoonlijk studieadvies. Niet het aantal punten dat je moet halen staat centraal, maar wie je bent, waar je naar toe wilt en of je op het goede spoor zit.’

Koningin Máxima

Koningin Máxima vond het een eer om in het lustrumjaar op de drempel van het nieuwe studiejaar op de Hanzehogeschool te mogen zijn. Ze memoreerde hoe een ideaal van 225 jaar geleden vleugels kreeg en een krachtbron van talent werd. Hare Majesteit stak met name eerstejaars studenten een hart onder te riem door te erkennen dat een nieuwe opleiding, nieuwe vrienden, een andere stad, voor het eerst op kamers je onzeker kunnen maken. Blijf in jezelf geloven, vind je eigen ritme, het hoeft niet perfect. Ook docenten, als ruggengraat van het hbo en basis van de kenniseconomie, kregen een pluim. Docenten helpen studenten om zich te ontwikkelen en het beste uit zichzelf te halen. Daarnaast leggen docenten een basis onder onze kenniseconomie met onderwijs en praktijkgericht onderzoek. Ze noemt studenten, docenten en onderzoekers de pijlers van een vitale samenleving. Het hbo helpt je te ontdekken wie je bent en wat je talent is. Ieder talent is nodig, ieder talent verdient een kans. Máxima wenste iedereen op de Hanzehogeschool een prachtig jaar toe. (toespraak koningin Máxima)

Uitreiking Henk Pijlman Innovatieprijs

Claudio Cavalieri ontving tijdens de opening van het hogeschooljaar, de Henk Pijlman Innovatieprijs voor zijn afstudeeronderzoek naar ammoniakvervuiling in de landbouw. Oud College van Bestuur-voorzitter Henk Pijlman reikte de prijs uit.

Wim van de Donk

De voorzitter van het Nationaal Comité 4 en 5 mei professor dr. Wim van de Donk, en rector magnificus van Tilburg University, benadrukte in zijn toespraak dat we het onderwijs samen moeten doen. ‘Besef dat je het niet alleen voor jezelf doet. Omdat je het nooit alleen gaat redden, dat we elkaar nodig hebben. In deze wereld misschien wel meer dan ooit.’

Máxima in gesprek met studenten

Koningin Máxima ging niet terug naar Den Haag voor ze met studenten en lectoren had gesproken over de ontwikkelingen van praktijkgericht onderzoek. Met lector André Heeres en Johanna Thomann van Kenniscentrum BioBased Economy sprak de koningin over recycling van polymeren en biopolymeren op zowel chemische als biologische wijze. Met lector Lies Korevaar en Angela Horst ging Máxima in gesprek over studentenwelzijn. Joey Koning en Thomas Dol van Kenniscentrum NoorderRuimte deden samen met lector Floris Boogaard uit de doeken hoe de Klimaatboom bijdraagt aan een oplossing tegen hitte en wateroverlast in steden.

Foto opening 123.jpg

Heb je de Opening Hogeschooljaar gemist of wil je het terugkijken? Bekijk dan de opname van de livestream: (Na 40 seconden start het geluid) Foto door: Tim van der Kuip