Top Dutch Solar Racing zet zich schrap

Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing bereidt zich voor op de Bridgestone World Solar Challenge. Tijdens deze challenge rijden zij 3000 kilometer dwars door de Australische Outback. De uitdaging is om zo snel mogelijk te finishen op alleen zonne-energie. Het team is al in Australië en rijdt tijdens de Trip Up al de gehele route in simulatievorm. De race begint op 22 oktober.

Het team achter de Green Thunder maakt zich na anderhalf jaar op voor het grote moment. Hier in Australië moet het allemaal samenkomen. Drieënhalve week geleden kwam het eerste team aan om met de laatste voorbereidingen te beginnen. “Deze weken zijn best wel een tumultueuze periode geweest voor het team”, vertelt Rick Eichelsheim, teammanager van Top Dutch Solar Racing. “Onze container met onderdelen is veel later pas aangekomen, waardoor we minder tijd hebben om te bouwen. Daarom zijn de laatste weken extra druk geweest. De planning is korter, het is zwaar, mensen zijn moe. We zijn hele dagen bezig geweest om alles voor elkaar te boksen en we hebben afscheid genomen van vrije dagen. Toch blijven we gedreven. We werken allemaal naar hetzelfde doel toe: we willen wereldkampioen worden.”

Alle fouten nu maken

Tijdens de Trip Up probeert het team zo veel mogelijk scenario’s en omstandigheden na te bootsen die zich kunnen voordoen tijdens de race. Alumni van het team hebben hier een roadbook voor ontwikkeld. Hierin staan alle control stops uitgestippeld zoals deze ook in de race voorbij komen. Rick: “Control stops zijn plekken waar je verplicht moet stoppen. In de simulatie doen we dit dus ook en wachten we een half uur. We bootsen zo veel mogelijk factoren na. Hoe gaat de auto met de omstandigheden om? En het team? Stop je als heel konvooi als er iemand onwel wordt of blijf je doorgaan? Daar willen we graag antwoord op hebben. Het liefst zou je zien dat de race zo voorspelbaar mogelijk verloopt en dat je alle fouten nu al maakt.”

Na de trip-up

Vóórdat de race kan beginnen volgen er eerst een scrutineering en een kwalificatie. Tijdens zo’n scrutineering wordt alles van top tot teen gecontroleerd. Hier moet het team documentatie aanleveren, keuzes beargumenteren en zorgen dat alles volgens het boekje gaat. De kwalificatie vindt plaats op de Hidden Valley Raceway. Hier rijden alle teams een ronde om te kijken wie de snelste zonneauto heeft. “Hier zien we hoe de auto het doet in nét iets andere omstandigheden. Je probeert altijd de balans te vinden tussen een wagen die het goed doet in de race, maar ook tijdens een kwalificatie”, vertelt Rick. Op de Raceway zien ze of dat gelukt is.

Rick is ondanks de tegenslagen goedgezind en heeft zin in de uitdaging die voor de boeg ligt. “Het is zeker niet zoals Prins Constantijn het zegt. Groningen mist geen ambitie. Als je er niet naar toe wil streven, ga je er nooit het beste van maken. Tuurlijk, er zijn ups en downs, maar we hebben momenten die we vieren. Dat brengt power.”

Over Top Dutch Solar Racing

Top Dutch Solar Racing is een multidisciplinair studententeam dat bestaat uit MBO, HBO en WO studenten vanuit verschillende studierichtingen. Samen bouwen ze een zonneauto om mee te doen aan de internationale Bridgestone World Solar Challenge. Het team werkt samen met overheden, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven om het project te realiseren. Het team bestaat deze keer uit studenten van de Hanzehogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort, het Alfa college, NHL Stenden en de hogeschool Arnhem en Nijmegen.

Foto door Top Dutch Solar Racing

• Techniek