Future Network Services krijgt 61 miljoen voor eerste fase

marc en de rest.jpg

Deze week is bekend geworden dat Future Network Services (FNS) 61 miljoen euro krijgt voor de eerste fase. Het publiek-private programma Future Network Services (FNS) heeft tot doel Nederland te positioneren als wereldleider in 6G, met een focus op intelligente radiocomponenten, netwerken en toepassingen in belangrijke sectoren.

ICCS (Innovation Center Connected Solutions) is dé opvolger voor 5Groningen. Het ICCS stimuleert en ondersteunt innovatieve toepassingen met de nieuwste communicatietechnologie. Bedrijven en ondernemingen in de provincies Groningen, Friesland en Drenthe hebben de mogelijkheid om samen met ICCS hun bedrijfsvoering te verbeteren en hun producten te innoveren met behulp van de nieuwste toepassing van de technologie.

Het Centre of Expertise Ondernemen van de Hanzehogeschool en het ICCS hebben een hechte samenwerking, gedreven door een ambitieus doel: de creatie van een toonaangevend testlab gewijd aan de grensverleggende 6G-technologie. ICCS streeft ernaar om in de toekomst innovatieve bedrijven samen te brengen, zodat zij in het ICCS-lab in Groningen 6G-innovaties kunnen verkennen en perfectioneren. In samenwerking met de Hanzehogeschool en andere vooraanstaande partners binnen het consortium, koestert ICCS de verwachting om de komende jaren indrukwekkende vooruitgang te boeken in de wereld van communicatietechnologie en de ontwikkeling van 6G.

FNS-programma

Het FNS-programma volgt een ketenstrategie waarbij intelligente componenten, netwerken en toepassingen samen worden ontwikkeld. Samenwerking tussen experts in deze domeinen en het opbouwen van kennisniveaus in het hoger onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en het mkb is cruciaal voor 6G-innovaties.

Het programma brengt Nederlandse belanghebbenden samen om een leidende rol in 6G-ontwikkeling te spelen, in tegenstelling tot de versnippering die werd ervaren bij 4G en het programma 5Groningen stimuleert open samenwerking en het ontstaan van nieuwe combinaties rond de intelligentie in 6G. De ontwikkeling van 6G is een wereldwijde wedloop, en Nederland is vastbesloten om een leidende positie te verwerven in dit opwindende technologische veld.

Over 6G-netwerktechnologie

6G-netwerktechnologie is de opvolger van 5G en vertegenwoordigt de volgende generatie draadloze communicatienetwerken. Het wordt verwacht dat 6G-netwerken pas vanaf 2030 operationeel zullen zijn. 6G-netwerktechnologie belooft de digitale revolutie verder te versnellen en zal nieuwe mogelijkheden bieden voor zowel consumenten als bedrijven, terwijl het de basis legt voor de volgende fase van technologische innovatie.

Voor meer informatie over de bijdrage van ICCS in dit programma kunt u contact opnemen met Roland Klarenbeek, projectmanager regionale ontwikkeling, Marian van Os Center of Expertise Ondernemen: [email protected]