Masterstudent Painting Bobbi Essers wint Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2023

Foto_Jeroen_van_der_Meyde_12.jpg

Vandaag werd de Koninklijke Prijs voor Vrije Schilderkunst 2023 uitgereikt aan tweedejaars masterstudent Painting Bobbi Essers. De prijs biedt al sinds 1871 een podium aan jonge, veelbelovende kunstenaars. De twee andere winnaars zijn Ricardo van Eyk en Thierry Oussou.

Dit jaar zonden 495 kunstenaars werken in. De jury koos hieruit vijftien genomineerden, waaronder twee studenten van het Frank Mohr Instituut (FMI). Naast Bobbi was FMI-student Painting Eddy Eustache ook genomineerd voor de prestigieuze prijs.

Na de uitreiking opende de Koning de tentoonstelling met de werken van de winnaars en de genomineerden. De tentoonstelling is van 7 oktober tot en met 5 november 2023 te zien in het Koninklijk Paleis Amsterdam.

Bobbi Essers, 'Knock it all down’, 145 x 165 cm, oil paint on canvas

Uit het juryrapport

"Bobbi Essers rondde in 2022 de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht af en dingt voor de eerste keer mee naar de Prijs. De jury was onder de indruk van de manier waarop zij inzoomt op verschillende momenten uit het leven van zichzelf en van haar vrienden, en deze scènes - als het ware in een collage - samensmeedt tot een vervreemdende compositie. Haar schilderijen zijn geen portretten, maar het zijn, zoals zij ze zelf noemt, ‘overlappingen van verschillende momenten'. In realistische stijl schildert Essers delen van lichamen. Onduidelijk blijft welke arm, schouder of buik bij welk personage hoort, want de hoofden bij deze lichaamsdelen zijn bewust buiten beeld gehouden. De textuur van de huid waarbij spatjes verf fungeren als moedervlekken wordt daarentegen zeer gedetailleerd in beeld gebracht waarbij je als toeschouwer het gevoel krijgt dichtbij te staan. De jury is overtuigd door de schilderkunstige wijze waarop Essers de intimiteit tussen vrienden onbeschaamd en liefdevol weet te vangen en ons zo deelgenoot maakt van haar leefwereld en van de vriendenkring die haar dierbaar is."

• Cultuur en Kunst