Na vijf dagen en één uur finisht Top Dutch Solar Racing als zesde in Adelaide

solar-fountain.jpg

De studenten uit het Noorden behaalden de zesde plaats in de Bridgestone World Solar Challenge. Tijdens de afsluitende ceremonie werden een aantal speciale prijzen uitgereikt. Top Dutch mocht de Event Safety Award mee naar huis nemen.

De jury was onder de indruk van de veilige werkwijze van het Noord-Nederlandse team. Vooral de manier waarop de racers hun reparaties langs de kant van de weg uitvoerden, kon rekenen op lof van de jury. Het team is trots op hun prestatie. In vijf dagen en één uur legden de studenten met de Green Thunder de ruim 3000 kilometer van Darwin naar Adelaide af, dwars door de Australische Outback. Traditiegetrouw sprongen ze in de fontein om hun prestatie te vieren.

TDSR green thunder.jpeg

België wint de race

Het Leuvense Solar Team Innoptus, dat van start tot finish op kop reed, heeft de race gewonnen met een tijd van 34 uur, 4 minuten en 41 seconden. Solar Team Twente eindigde twintig minuten later op de tweede plaats en het Brunel Solarteam van de TU Delft ging als derde team over de finish.

Groene toekomst

De Bridgestone World Solar Challenge is een race voor auto’s die op zonne-energie rijden, dwars door de outback van Australië. 23 studententeams namen het van 22 tot 29 oktober tegen elkaar op. Het parcours gaat van Darwin naar Adelaide en is ruim 3000 kilometer lang. De auto’s startten iedere dag om 8.00 uur en stopten om klokslag 17.00 uur. De Groningse Green Thunder werd begeleid door een konvooi van zeven wagens. De race gaat niet alleen over het snelst 3000 kilometer afleggen en concurreren met andere teams, maar vooral over het ontdekken van innovaties en het zetten van belangrijke stappen naar een toekomst met groene mobiliteit.

Over Top Dutch Solar Racing
Top Dutch Solar Racing is een multidisciplinair studententeam dat bestaat uit mbo, hbo en wo studenten van verschillende studierichtingen. Samen bouwen ze een zonneauto om mee te doen aan de internationale Bridgestone World Solar Challenge. Het team werkt samen met overheden, onderwijsinstellingen en het bedrijfsleven om het project te realiseren. Het team bestaat deze keer uit studenten van de Hanzehogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen, het Noorderpoort, het Alfa college, NHL Stenden en de Hogeschool Arnhem en Nijmegen.

• Aarde en Milieu
  • Techniek