Kerstkaartjes zorgen voor blije gezichten in Groningse verzorgings­huizen

Kerstkaartenactie
kerstkaarten noorderlingen

Een mooi initiatief van studenten van minor de Noorderlingen: zij verkochten chocolademelk en kerstkaarten op de Westerhaven in Groningen. Op de kerstkaarten kon een lieve boodschap geschreven worden voor eenzame ouderen. De studenten zorgden met de kaartjes voor blije gezichten in drie verzorgingstehuizen in Groningen.

Ceryl van Zonneveld is student Vastgoedkunde en betrokken bij dit initiatief. Ze vertelt over het ontstaan: “Met zo’n twintig studenten volgen wij minor de Noorderlingen. Deze minor richt zich op ondernemerschap. Iedere student heeft een eigen bedrijf of is bezig om er één te starten. We kregen de opdracht om in een paar weken een bedrijf op te zetten met alles wat daarbij komt kijken. Zo is het idee van ontstaan voor de kerstkaarten voor eenzame ouderen. Iedereen had voor dit project een rol. Er zaten een aantal studenten in de commissie om alle zaken te regelen, bijvoorbeeld de vergunning bij de gemeente om op straat warme chocolademelk en kerstkaarten te verkopen. De overige studenten hebben een taak toegewezen, zoals marketing via sociale media of het regelen van een pan en gasbrander voor de warme chocolademelk.”

Veel aanloop

De studenten kregen van de gemeente Groningen toestemming om bij de Westerhaven een standje op te zetten. “We hebben echt veel aanloop gehad deze dag van jong tot oud. Ook twee agenten hebben een kaartje geschreven. Daarnaast hadden we ook nog een callcenter ingericht. Vanuit daar hebben we mensen gebeld met de vraag of ze geld aan het goede doel wilden doneren. Uiteindelijk hebben we 100 kaartjes verkocht en er zelf ook nog 100 geschreven. Ik heb veel boodschappen voorbij zien komen op de kaartjes. Natuurlijk vaak de tekst fijne kerstdagen, maar ook boodschappen over dat er altijd iemand is die aan u denkt en één oudere werd een mooi jaar gegund. Alle kaartjes zijn vervolgens aan drie zorginstellingen in de stad Groningen gegeven.”

Blijvend initiatief

In de zorgtehuizen kregen de studenten veel blije reacties, zegt Van Zonneveld. “Eén student bracht kaartjes naar het verzorgingstehuis waar zijn oma woont. Zij krijgt nu continue medebewoners over de vloer die vertellen hoe leuk ze de kaartjes wel niet vinden. Bij een andere zorginstelling werd gezegd dat ze vooral hoopten dat dit initiatief niet eenmalig is. Ik hoop ook heel erg dat dit een blijvend initiatief gaat zijn, maar dat gaat vooral afhangen van de nieuwe lichting studenten volgend jaar. Het is een heel mooi initiatief en we zijn trots op wat we hebben neergezet. Alle aandacht die we ontvingen voor ons project heeft ons zelfs een beetje verbaasd.”

De studenten maakten met dit project 290 euro winst. Dit bedrag is volledig geschonken aan
Stichting Gouden Dagen. De stichting zet zich in om eenzaamheid onder ouderen in Nederland tegen te gaan.

• Gedrag en Maatschappij