Hanze lanceert studiekeuzetest in samenwerking met Fontys

Groepswerk in Noorderplantsoen 2022.jpg

Google ‘studiekeuzetest’ en je belandt in een doolhof van meer dan 37.000 resultaten. Toch biedt de Hanze vanaf nu ook een studiekeuzetest aan, die is ontwikkeld door Evelyne Meens van Fontys Hogeschool. Studiekeuzeadviseur Paulien Smidt legt uit waarom.

Wie ben ik en wat vind ik leuk
Een verkeerde studiekeuze is een belangrijke reden waarom studenten in het eerste jaar hbo stoppen met hun studie. “Daarom wil de Hanze aankomende studenten ondersteunen bij het maken van een goede studiekeuze”, vertelt Paulien Smidt. Als studiekeuzeadviseur begeleidt zij jongeren bij hun studiekeuze. “Jongeren zijn bezig met hun identiteitsontwikkeling en doen vaak studiekeuzetesten. Toch herkennen ze zich vaak niet in de uitkomst en is er meer begeleiding nodig. Ze geven aan: ik heb wel tien tests gedaan en nu weet ik het nog niet. Studiekeuze is een proces. Daar hoort bij: wie ben ik, wat vind ik leuk en waar ben ik goed in.”

Welke test werkt echt?
Hoe weet je welke studiekeuzetest goed is, welke echt werkt? “De Hanze wil een studiekeuzetest aanbieden die ook theoretisch goed is onderbouwd. Waarmee je studiekiezers aan het begin van hun keuzeproces kunt helpen om een goede keuze te maken. Wij mochten vanuit Studiekeuzeadvies meedenken over de inhoud van de test. We hebben onderzocht wat er allemaal is en hoe het eruit ziet. Toen kwamen we bij de interesselijst van Evelyne Meens uit. Zij is lector bij Fontys en heeft het boek Een leven lang kiezen geschreven, dat ook voor een deel gaat over studiekeuze. Meens heeft veel onderzoek gedaan naar hoe je een goede studiekeuze maakt en waarom studenten uitvallen.”

Interesses en vaardigheden
Meens’ interesselijst bestaat uit 38 stellingen met interesses en vaardigheden. “Uit de test komen twee persoonlijkheidstypes die bij de studiekiezer passen. Ze zijn gebaseerd op de zes persoonlijkheidstypes van John L. Holland: Realistisch, Intellectueel, Ondernemend, Sociaal, Artistiek en Conventioneel. De persoonlijkheidstypes kun je linken aan interessegebieden, de interessegebieden kun je weer koppelen aan opleidingen. Daardoor kun je aan de hand van je persoonlijkheidstypen heel gericht gaan kijken welke opleidingen bij je passen. Met gifjes en humor ziet de test er ook leuk en aantrekkelijk uit waardoor deze goed aansluit bij de doelgroep.”

Fontys
De vragenlijst is gemaakt door collega-hogeschool Fontys. “We hebben als hogescholen een gezamenlijk doel: we willen jongeren helpen om een goede studiekeuze te maken, die goed is onderbouwd. De vragenlijst is één van de manieren waarop we samenwerken als hogescholen. Deze lijst is echt gemaakt voor leerlingen uit het voortgezet onderwijs en studenten uit het middelbaar beroepsonderwijs. Er is heel goed gekeken naar: meet deze test wat we willen meten en is het betrouwbaar? De test is gevalideerd onder 6215 studenten. Dat wil zeggen dat de uitkomst van de test laat zien wie je bent, niet wie je wilt zijn.”

“Als je een studie kiest die past bij je interesses en persoonlijkheid én als je je thuis voelt bij de hogeschool, dan heb je de grootste kans op plezier en succes in je studie en je loopbaan”, benadrukt Paulien.