Week van de Nieuwe Economie: 'Kunstroute voor iedereen'

  • Nieuws
Foto's alle winnaars.jpg

Voor eerstejaarsstudenten Bedrijfskunde, Human Resource Management en Vastgoedkunde vond van 18 tot en met 21 november de Week van de Nieuwe Economie plaats. Voor vier opdrachtgevers gingen de studenten aan de slag met een opdracht over één van de 17 SDG-thema’s van de Verenigde Naties.

Tekst: Jan Willem Kerssies
Foto's: Ward Jonkman & Kim Frijters

De vier opdrachtgevers Martiniplaza, de politie, Rabobank Groningen-Drenthe en de Textielhub stuurden de studenten aan het begin van de week met een opdracht op pad. De opdrachtgevers hebben onderzoeksvragen geformuleerd met betrekking tot de thema’s ondernemerschap & innovatie, diversiteit en inclusie, digitalisering, maatschappelijk verantwoord ondernemen en circulariteit. Aan het einde van de week presenteerden alle studententeams hun plannen. De twee beste pitches, van iedere opdrachtgever, mochten de pitch in de middag in een Theaterzaal onder grote publieke belangstelling nog eens over doen.

Opdrachtgever Martiniplaza kwam met opdrachten over duurzame mobiliteit, klantbeleving en inclusieve maatregelen om evenementen toegankelijker te maken. Het eerste genomineerde studententeam voor beste pitch had een opdracht over duurzame mobiliteit. De studenten riepen Martiniplaza op om vooral te investeren in meer laadpalen. De studenten tijdens hun pitch: “Er rijden 40.000 elektrische auto’s in de provincie Groningen. Martiniplaza heeft 600 parkeerplaatsen en maar zes zijn toegankelijk voor elektrische auto’s. Dat is natuurlijk veel te weinig. Meer laadpalen zorgt voor een betere beleving van de bezoekers en trekt juist mensen aan. Martiniplaza hoeft zeker niet zelf op te draaien voor de kosten, de gemeente Groningen verstrekt subsidies voor het verduurzamen van de parkeergelegenheden. Meer laadpalen betekent meer lachende bezoekers.” Martiniplaza, bij monde van eventmanager en jurylid Floris Frima, kon alleen maar beamen dat er meer laadpalen bij moeten. “Het is inderdaad een must dat we investeren in meer laadpalen, dat zijn we ook zeker van plan.”

Winnaar Martiniplaza pitch.jpg

‘Kunst zonder grenzen’

Het tweede studententeam kreeg als opdracht mee om de ervaring van bezoekers in een rolstoel te verbeteren. “Iedereen moet van kunst en cultuur kunnen genieten. We willen graag een kunstroute in en rondom Martiniplaza creëren die voor iedereen toegankelijk is. De kunstwerken zijn van lokale kunstenaars. Het moet een belevenis worden in zowel beeld als geluid zodat iedereen ervan kan genieten: Kunst zonder grenzen”, vertelden de studenten tijdens de pitch. De jury koos unaniem voor de kunstroute als beste pitch. “Het was geen moeilijke beslissing”, aldus Frima. “Het idee van een kunstroute vinden we allemaal heel creatief en ook nog eens toegankelijk voor iedereen. Cultuur is belangrijk voor een stad als Groningen. We willen onderzoeken of het idee toe te passen is. Ik denk dan met name aan de route vanaf de parkeerplaats tot aan de theaterzalen. Daar zijn namelijk geen drempels. De kunstroute is dan voor iedereen toegankelijk.” Het winnende team bestond uit Sil Bosma, Derk Jorna, Wybe van Wieren en Oscar Wiggers.

Frima zegt over het belang van de Week van de Nieuwe Economie: “De Week van de Nieuwe Economie is belangrijk voor studenten. Zij zijn de mensen die een duurzame impact kunnen creëren voor de toekomst. Laat studenten vooral kartrekkers zijn als het gaat om duurzaamheid.”

Publieksprijs

Tijdens de feestelijke eindshow, met acts van studenten van het Prins Claus Conservatorium en Lucia Marthas Institute voor Performing Arts, mochten alle bezoekers in de zaal ook een publieksprijs uitdelen aan één van de acht genomineerde pitches. Het winnende team bestaande uit Inge Ebels, Pieter Hoff, Charles Langebeeke, Jasper Leegstra, Ivar Prenger en Quintijn Tiemessen onderzochten voor de Rabobank hoe bedrijventerrein Leeksterhout kan worden vergroend. De studenten gaven een bevlogen pitch over groene daken onder het mom: ‘Schreeuw het van de sedumdaken’.

Interessegebieden

  • Economie en Management
  • Onderwijs en Opvoeding