Leergang voor onderzoekers: “Nu ga ik mijn eigen projecten leiden”
- Nieuws
Het afgelopen jaar volgden 48 deelnemers van 15 verschillende hogescholen de leergang ‘Bouwstenen voor succesvol praktijkgericht onderzoek’. Op vrijdag 19 juni sloot de leergang af op de Hanze met een dragon’s den, waarin de deelnemers hun onderzoeksvoorstel pitchten. Violiste Krista de Wit, onderzoeker bij het lectoraat Music in Context van het Prins Claus Conservatorium (PCC) was één van de deelnemers aan de Engelstalige leergang die dit jaar voor het eerst werd aangeboden.
Tekst: Loes Vader
Foto: Jerem van Duijl
Krista de Wit zat in een transitiefase van onderzoeker naar senioronderzoeker toen de leergang van Regieorgaan SIA op haar pad kwam. Ze ondervond, als iemand die niet uit Nederland komt, dat het niet altijd helder is hoe alle regelingen rondom onderzoek werken. “Ik zocht naar betere kansen voor onderzoek in mijn marginale onderzoeksgebied en ik wilde werken aan mijn eigen professionalisering. Ik zat vaak in projecten die werden geleid door anderen. Nu ga ik mijn eigen projecten leiden.” Krista heeft net een Comenius Senior Fellows-beurs van 100.000 euro gekregen om transdisciplinair muziek in de zorgeducatie te ontwikkelen. “Hier heeft de input uit de leergang zeker aan bijgedragen”, beaamt de onderzoeker.
De carrière van de uit Finland afkomstige Krista de Wit begon vijftien jaar geleden als muziekpedagoog in Zweden. In 2015 deed ze haar promotieonderzoek op het PCC. Ze specialiseerde zich in muziek in verbinding met gezondheidszorg en het sociale domein. “Nu doe ik onderzoek naar collaboratief muziek maken en naar interprofessionele samenwerking tussen musici en andere professionals”, legt Krista uit. “De afgelopen jaren heb ik als musicus en onderzoeker in het ziekenhuis en in de revalidatiezorg gewerkt. Ook geef ik trainingen aan studenten op het snijvlak van muziek en zorg.”
De leergang gaat niet over onderzoeksvaardigheden, maar juist over competenties rondom het doen van onderzoek. Krista: “Hoe vind je de juiste aanvragen en subsidies, hoe formuleer je duidelijk en gedetailleerd je onderzoeksvraag? En hoe verhoudt jouw vraag zich met die van je werkveldpartners? Tijdens de leergang ben je continue aan het reflecteren: waar zit je in je kracht en waar kun je je kansen nog beter ontwikkelen? Aspecten die niet direct over technisch onderzoek doen gaan, maar wel onderdeel zijn van het ecosysteem van onderzoek.”
Er deden vijftien hogescholen mee aan de leergang en van iedere hogeschool drie onderzoekers. De leergang werd dit jaar voor het eerst in het Engels aangeboden. Krista vond het mooi om de Hanze te representeren, en met name de Kunsten. “Ik vind het belangrijk dat het perspectief van welzijn, healthy ageing en de rol van kunst wordt gezien.” Netwerken is een belangrijk thema, ontdekte Krista. “Een collega uit Rotterdam doet onderzoek naar armoede en dakloosheid onder jonge moeders met kleine kinderen. Misschien kunnen wij in de toekomst samenwerken? Wij weten dat muziek mensen kan verbinden en sociaal, mentaal en fysiek kan ondersteunen. Deze groep hogeschoolonderzoekers zie ik ook als een netwerk.”
Ook voor de ethische kanten van onderzoek was aandacht. Krista zat in de internationale groep van de leergang. “De groep was multi-professioneel, dat betekent niet alleen dat er verschillende disciplines samenkomen, maar ook veel verschillende manieren van onderzoek doen. Hoe kijken anderen naar onderzoeksethiek en wat betekent dat voor de dialoog tussen de deelnemers? Ik zit diep in het sociaal participerende onderzoek, maar er waren veel professionals die vooral dataonderzoek doen. Het was heel waardevol om van elkaar te leren.”
De deelnemers gingen ook met een eigen onderzoeksproject aan de slag. Krista kon, tijdens de leergang, praktijkvragen van Lentis Zuidlaren naar een onderzoeksaanvraag vertalen: zou live muziek een rol kunnen spelen in de verbinding tussen psychiatrische cliënten, hun naasten en Lentis? “Ik wil graag onderzoeken hoe een relatiegerichte live muziekpraktijk een gelijkwaardige plek kan creëren voor cliënten, naasten, medewerkers en musici. Zo ontstond er een hele organische verbinding met de leergang. Ik ben druk bezig met de aanvraag en hoop dat het lukt.”
Krista eindigt met advies voor docentonderzoekers die de leergang ook zouden willen volgen. “Ook al ben je Nederlander, overweeg om naar de internationale groep te gaan. De culturele uitwisselingen heb ik als heel verrijkend ervaren. Ook moet je er voldoende tijd voor hebben, anders zal het je niet veel opleveren. Tot slot: denk creatief. Hoe kun je de bouwstenen die je krijgt aangereikt inzetten in verschillende projecten? Ik vond het een unieke kans om te mogen deelnemen.”
De leergang bestaat uit 5 modules die verschillende bouwstenen van praktijkgericht onderzoek belichten: projectvoorstel, strategische netwerkvorming, vraagarticulatie en doorwerking, onderzoeksplan en projectleiderschap. De deelnemers kunnen naar eigen behoefte aan de slag met een aantal vaardigheden. Er is ruimte voor het inbrengen van eigen vragen. Houdingsaspecten waar aandacht aan wordt besteed zijn: het verbreden van de blik tot de hele onderzoekcyclus, vraaggerichtheid en doorwerking, het onderkennen van het belang van kenniscommunicatie en open access.
Hoe tevreden ben jij met de informatie op deze pagina?