Ondernemende studenten in de prijzen

HANZE230323 Raboprijs - anner award prijsuitreiking-4.jpg

Zowel aan de Hanzehogeschool Groningen als aan de Rijksuniversiteit Groningen is het stimuleren van ondernemerschap bij studenten een belangrijk thema. Dat dit streven veel oplevert bleek gisteren toen zowel de Rabo Ondernemersprijs als de ‘Anner Award’ werden uitgereikt.

Foto's: Rosan Bloem

De Rabo Ondernemersprijs, een prijs ter waarde van 10.000 euro voor studenten met een ondernemershart, is uitgereikt aan David de Waal (JaDa Stroom). De Anner Award ging naar Frank Manting (E-motion chair). Beide ondernemers pitchten hun startups glansrijk voor Groningse ondernemers, studenten, docenten en andere geïnteresseerden tijdens de Grand Final in het Forum Groningen.

Vijf finalisten

Uit de aanmeldingen selecteerde een jury tijdens de halve finale op 10 mei, die in de vorm van een Dragons Den heeft plaatsgevonden, vijf finalisten. Deze studentondernemers pitchten tijdens de Grand Final op het podium in het Forum Groningen hun bedrijf aan de jury, bestaande uit Rafaël Redczus van Berkel (Yellowbird & N8W8), Wienke de Vries (directeur MKB, Rabobank Groningen-Drenthe), Harjan van der Linde (Startup & Scale-up Banker Rabobank Noord & Oost Nederland), Saskia IJszenga (INSIDE business & brands) en Robin Slakhorst (Ondernemer en Investeerder).

Stroom voor onderweg

David de Waal is eigenaar van JaDa Stroom en student van de minor De Noorderlingen. JaDa Stroom wil ervoor zorgen dat niemand meer zonder stroom zit onderweg, zonder dat dit ten koste gaat van het milieu. Ze leveren plug & play zonnepanelen sets voor voer- en vaartuigen. Iedereen kan deze sets installeren, omdat ze plug & play zijn en er zit een stapsgewijze instructie bij. David zag dat de markt voor zonnepanelen op huizen erg toegankelijk was in 2020, maar de markt voor zonnepanelen op voer- en vaartuigen was toen nog niet zo toegankelijk. Het doel van de onderneming is deze markt toegankelijk maken door zonnepanelen sets aan te bieden die door iedereen te installeren zijn en door de technische kennis die JaDa Stroom beschikbaar stelt voor haar klanten.

Slim zitkussen

Frank Manting is eigenaar van de E-motion Chair en student Engineering aan de Hanzehogeschool Groningen. De E-motion Chair is een slim zitkussen dat vanuit beweging in de stoel klachten zoals stress, pijn en frustratie kan detecteren bij mensen met dementie die zelf dit niet meer kunnen communiceren. Het doel van de E-motion Chair is het voorkomen van escalatie van (woede) uitbarstingen door oplopende klachten, zo verbeteren zij de kwaliteit van leven bij mensen met dementie en verlagen ze de druk op de zorg’.

Ondernemerschap vanuit het hart

De jury was enthousiast over de vijf presentaties en noemden alle finalisten winnaars, die enorme stappen hebben gemaakt de afgelopen weken. Over David zei de jury: “Het bedrijf heeft een bewezen trackrecord, waardoor JaDa Stroom een waardevolle bijdrage levert aan de energietransitie.”

Over Frank: Frank had de hoogste Anner factor, omdat hij enerzijds een product heeft ontwikkeld dat een grote sociale impact heeft. Daarnaast beschikt hij niet alleen over technologische vaardigheden, maar begrijpt hij ook de vereiste zakelijke vaardigheden.”

Over de prijzen

De Anner Award is een eerbetoon aan een studentondernemer Anner van der Mheen, opgezet in 2011 door het netwerk rond Anner. Anner was een bijzondere, bevlogen ondernemer en student aan de Hanzehogeschool. Tijdens zijn stage werd hij onverwachts ziek en overleed. Om alles waar hij voor stond voort te laten leven, is deze jaarlijkse prijs ingesteld. De Rabo Ondernemersprijs bestaat sinds 2019 en is een initiatief om ondernemerschap te stimuleren. Een aanmoediging om studentondernemers van de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit Groningen te ondersteunen en te laten groeien. Naast de hoofdprijs t.w.v. 10.000, is de tweede prijs t.w.v. 4.000 en de derde prijs t.w.v. 3.000 uitgereikt.

Aftermovie Rabo ondernemersprijs 2023

Ondernemerschap bij de Hanzehogeschool en de Rijksuniversiteit

Het Marian van Os Centre of Expertise Ondernemen van de Hanzehogeschool en de University of Groningen Centre of Entrepreneurship (RUG) leveren met hun ondernemerschapsprogramma's een bijdrage aan de economische ontwikkeling van de noordelijke regio. Door een ondernemende houding en innovatief denken te stimuleren bij studenten wordt er geïnvesteerd in de professionals van de toekomst. Daarnaast worden studenten en (aspirant) ondernemers gestimuleerd en begeleid bij het ontwikkelen, starten en groeien van hun eigen bedrijf. Een mooi voorbeeld van een dergelijk programma is De Noorderlingen, waar winnaar David de Waal aan deelneemt. Deze toonaangevende ondernemerschapsminor – een samenwerking met onder andere NHL Stenden – heeft al eerder winnaars van ondernemerscompetities voortgebracht. Een ander voorbeeld is studentenplatform BusinessMatch Groningen van de Hanzehogeschool, dat medeverantwoordelijk is geweest voor de organisatie van deze competitie.

• Economie en Bedrijf