Rhoda Schuling is genomineerd voor de Pieter Boeke Prijs

Mindfulness.jpg

Rhoda Schuling is genomineerd voor de Pieter Boeke Prijs. Eens in de twee jaar wordt door de Pieter Boeke Foundation de prijs uitgeloofd. De Foundation stelt zich tot doel goed wetenschappelijk onderzoek op het gebied van de psychotherapeutische praktijk te stimuleren. Rhoda is vanuit het Centre of Expertise Healthy Ageing onder meer werkzaam voor het lectoraat Praktijkgerichte Sportwetenschap.

Rhoda heeft in 2021 haar proefschrift verdedigd over ‘Compassion in depression: Mindfulness-based compassionate living for recurrent depression.’ Hierbij heeft ze met een ‘mixed methods’ studie gekeken naar wat de effecten zijn van een psychotherapeutische, sequentiële behandeling van mindfullness en compassietraining bij volwassenen met een terugkerende, depressieve klachten bij het Radboudumc in Nijmegen.

Effectief

Uit het onderzoek is gebleken dat Mindfulness-Based Compassievol Leven (MBCL) effectief was in het verlagen van depressieve klachten, en dat deze verlaging tot stand kwam middels een vergroting van zelfcompassie. Ook verbeterde de kwaliteit van leven significant.

Uit interviews bleek dat de MBCL-training een positieve opwaartse spiraal teweegbracht, waarbij deelnemers zich door de ontwikkeling van zelfcompassie veilig voelden om moeilijke ervaringen te doorvoelen, hetgeen tot meer zelfvertrouwen leidde en het vermogen zichzelf gedoseerd 'exposure' aan moeilijke ervaringen toe te dienen. Uiteindelijk gaf dit voor deelnemers een handvat voor zelfregie op het omgaan met hardnekkige depressieve klachten.

In het najaar wordt de winnaar van de Pieter Boeke Prijs 2021-2022 bekend gemaakt. Meer weten over de Foundation? Je leest het hier.