FRAGE: een fundamentele dialoog over goed onderwijs

  • Nieuws
2025_KCKS_KE_FRAGE_AfbFreepik_uitsnede.jpg

Wat is goed onderwijs? Het is een vraag die al decennialang het onderwijsveld bezighoudt. Het dominante idee daarover legt de nadruk op het efficiënt en effectief overdragen van kennis en vaardigheden. Maar daarmee dreigen andere dimensies van onderwijs, zoals de vorming van kinderen tot unieke mensen-in-de-wereld, naar de achtergrond te verdwijnen. Hoe zorgen we ervoor dat het gesprek over wat 'goed onderwijs' is op gang blijft?

Foto: Designed by Freepik

Met het project Fundamentally Re-Addressing 'Good Education' (FRAGE) willen onderzoekers dit gesprek nieuw leven inblazen. Het vijfjarige project, dat op 1 november  2025 van start gaat, is mogelijk dankzij een subsidie van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO) in het programma ‘EdVenturous Questions’.  

Het doel is om het counternarratief voor het dominante intrumenteel-technische perspectief op onderwijs door te ontwikkelen om zo een vruchtbare dialoog over wat we verstaan onder ‘goed onderwijs’ te stimuleren.  In het onderzoek worden fundamentele inzichten uit de fenomenologie verbonden aan de praktijk van het lesgeven. Dit wordt onder andere gedaan door in leergemeenschappen met leraren en onderzoekers te reflecteren op de dagelijkse onderwijspraktijk. 

Evert Bisschop Boele (lector Kunsteducatie) en onderzoekers Corinne van Beilen en Astrid Rass zijn vanuit het lectoraat Kunsteducatie van het Kenniscentrum Kunst & Samenleving (Hanze) betrokken bij dit onderzoek. Dit project vindt plaats in nauwe samenwerking met onderzoekers van Thomas More Hogeschool (Rotterdam), Hogeschool Windesheim (Zwolle) en de Radboud Universiteit (Nijmegen). Daarnaast wordt samengewerkt met onder meer de Rotterdamse Vereniging voor Katholiek Onderwijs (RVKO), Stichting SchOOL Lelystad, VRIJDAG Groningen, Stichting NIVOZ Rotterdam en het Instituut Ecologische pedagogiek van de Hogeschool Utrecht.

Lees meer over het project

Interessegebieden

  • Onderwijs en Opvoeding