Prijs bij EnTranCe Energy Kick Start Week

1694097998345.jpeg

Onlangs nam Ruben Matahelumual, betrokken bij het lectoraat Ruimtelijke Transformaties – Water, deel aan de Energy Kick Start Week bij EnTranCe. Deze week bood studenten een diepgaande kennismaking met de energietransitie, gastcolleges en gesprekken met experts uit de energie-industrie.

Prijs voor idee huisvestingsfaciliteit
Het hoogtepunt van de Energy Kick Start Week was de opdracht om een innovatieve, betaalbare, klimaat adaptieve en klimaat positieve huisvestingsfaciliteit voor studenten te ontwerpen op de Zernike Campus. Uit 24 voorstellen van meer dan 100 (internationale) studenten werden uiteindelijk 6 groepen geselecteerd om hun ideeën te presenteren aan een deskundig panel van juryleden. De winnende groep, bestaande uit Ignacio Buenaño, Jaakko Niemi, Marcia Sulman, Max Dubelski en Ruben Matahelumual, viel op met hun creatieve en goed doordachte ontwerp.

Het concept van de groep was een ontwerp van het ‘C-Block’ (Community-Block), met een sterke nadruk op gemeenschappelijke huisvesting. Betaalbaarheid en gemeenschapszin waren hierbij van essentieel belang. Om de studentenwoningen volledig emissievrij te maken, bracht de groep innovatieve ideeën naar voren. Deze omvatten onder andere het gebruik van een biotank voor de verwerking van biologisch afval als verwarmingsbron, het inzetten van Cross Laminated Timber (CLT) voor duurzame constructie, passieve koelingssytemen voor warme zomers en de creatie van een gemeenschappelijke daktuin.

De overwinning onderstreept niet alleen de toewijding en creativiteit van het team, maar ook het belang van samenwerking en innovatie in het kader van de energietransitie. Ruben volgt dit semester de minor “Energy & Society” om zijn expertise op dit gebied te verdiepen.