Wat zijn de routes uit het zorginfarct?

• Onderzoeker aan het woord
HAN3965_WEB_headers Sway 6_1000x624_rgb_01_Hanze Impact Podcast De routes uit het Zorginfarct.jpg

In deze podcastserie gaan we in gesprek met betrokkenen van de Hanzehogeschool Groningen. Zij werken in verschillende lectoraten of projecten aan verschillende invalshoeken van één onderwerp. Dit keer ‘De Zorg’…

Er is een Zorginfarct in Nederland. Oorzaken worden onder andere toegeschreven aan de vergrijzing (en het niet inspelen hierop), de belasting op de zorgmedewerkers en dat de zorgsector vertrekt uit wantrouwen. Oftewel: alles moet administratief verantwoord worden. En de gevolgen? Aan alle kanten tekorten: financieel, arbeidskrachten en lange wachttijden.

Hoe houden we het werkbaar voor de komende 20 jaar? En wat zijn routes uit dit zorginfarct? Bij de Hanzehogeschool wordt er onderzoek gedaan op verschillende gebieden binnen de zorg. Hierdoor ontstaan praktische oplossingen die ervoor moeten zorgen dat de zorg in de toekomst werkbaar blijft.

De gasten die vandaag aan tafel zitten werken dagelijks aan (een van) deze oplossingen:

• Dr. Marie Louise Luttik | Lector bij het lectoraat Familiezorg
  • Gepke Veenstra | Docent-onderzoeker Bureaucrazy naar Carehappy
  • Lenie Oziel-Schut | Projectleider bij projectgroep FastSwitch HBO-Verpleegkunde

​​​​​​​Luister hier de podcast