
Maruya Schotanus
Opleidingscoördinator
Wil je leren een Community of Learners (CoL) te ontwerpen en te begeleiden?
Opleidingscoördinator
De term 'community of learners' is een steeds populairder concept aan het worden in de onderwijswereld. Het roept beelden op van studenten die samen in dialoog, betrokken en gemotiveerd en zelfsturend werken aan zinvolle taken. Voor veel docenten betekent het organiseren van Communities of Learners een behoorlijke inspanning, met een onduidelijke uitkomst. Om het potentieel van Community of Learners (CoL) te kunnen realiseren, is het van belang de rationale en de praktische waarde van zo'n gemeenschap te begrijpen, waarmee je vervolgens handvatten kunt ontwikkelen om een CoL te ontwerpen en te begeleiden. Deze cursus geeft daar een solide basis voor.
Een Community of Learners is een kleine groep lerenden die op onderzoekende wijze werkt aan eenzelfde onderwerp, waarbij samenwerkend en onderzoekend leren centraal staat. Omdat de focus van begeleiding in deze groepen gericht is op de kwaliteit van zowel individueel als collectief onderzoekend leren, zelf regulerend leren en peer learning, en niet in eerste instantie het eindproduct het doel is, vraagt een CoL een andere wijze van begeleiden van de deelnemers dan reguliere werkgroepen of werkcolleges.
In deze cursus focussen we op de rationale én het concreet werken met Communities of Learners. We wisselen informatie uit over de rationale en bespreken op basis daarvan de consequenties voor het handelen van ons als docenten en keuzes voor het ontwerp.
Doel
Het doel van deze cursus is het verkennen van de rationale van Communities of Learners. Op basis van deze rationale word je uitgenodigd een set werkzame handvatten te ontwikkelen die je kunnen ondersteunen bij het begeleiden of ontwerpen van Communities of Learners.
Naast deze individuele doelen, is het derde doel het verrijken van het collectief netwerk: het verbinden van docenten met eenzelfde vraagstuk binnen dit domein. Je bent daarom gedurende de cursus uitgenodigd om jouw vragen, twijfels en ook inzichten en kennis met andere deelnemers zowel online als offline te delen, om inzichten en praktisch tips te delen, van en met elkaar.
Inhoud
Dagdeel 1
Wederzijdse kennismaking. Onderwerp: Op zoek naar de rationale van een CoL. De oorsprong, achtergrond en doelen van learning communities komen aan bod. Wat betekent dat voor het ontwerp en uitvoering? Uitwisseling van ideeën en consequenties voor praktijk.
Dagdeel 2
Peer feedback als werkend mechanisme van een CoL. Welke randvoorwaarden zijn daarvoor nodig? Welke verwachtingen zijn er van deelnemers? Processen en ontwikkeling van een CoL & uitwisseling ideeën voor praktisch handelen.
Dagdeel 3
Creatieve live presentaties van persoonlijke sets handvatten en/of ontwerp voor een CoL. Iedere deelnemer deelt zijn inzichten met deelnemers en trainers. De inzichten worden onderbouwd en beargumenteerd vanuit de rationale en relevante literatuur. Hierbij staat de vraag centraal “Waarom en Hoe draagt dit ontwerp en/of set handvatten bij aan een effectieve CoL?”. Vorm van presentaties zijn vrij en kaders in tijd worden gegeven.
Werkvorm
Korte informatieve presentaties, online platform voor uitwisseling en CoL sessies.
Docenten (vo, mbo, hbo en wo) die Communities of Learners (bijvoorbeeld studieteams of leerteams met studenten en/of docenten) begeleiden.
Aanbevolen: Basis Didactische Bekwaamheid (BDB) of gelijkwaardig afgerond.
Wil je samen met collega's dit traject volgen, jouw medewerkers opleiden, of ben je geïnteresseerd in een andere opleiding op maat? Onze maatwerk- en in-company trajecten bieden talloze mogelijkheden. We stemmen deze volledig af op de behoeften van jouw bedrijf of organisatie, en de lessen kunnen vaak zelfs op jouw locatie plaatsvinden.
Deze cursus start 1 keer per jaar.
Hieronder een overzicht van alle startdata.
De cursus bestaat uit 4 bijeenkomsten op donderdag van 09.00 tot 12.00 uur. In 2026 is de planning als volgt:
De cursus gaat van start onder voorbehoud van voldoende aanmeldingen. Deze cursus kunnen we ook als maatwerktraject aanbieden. De startdatum wordt in dat geval samen met de organisatie bepaald.
De lessen vinden klassikaal op locatie plaats.
De cursus bestaat uit 4 dagdelen van 3 uur.
De cursus heeft een tijdsinvestering van 28 uren (inclusief het volgen van de lesbijeenkomsten en het uitvoeren van opdrachten).
In studiejaar 2025 - 2026 bedragen de kosten € 795,-.
Opleidingscoördinator
Op donderdag 4 december is er een Informatieavond voor professionals. Stel je vragen over de inhoud, toelatingsvoorwaarden, financiering en aanmeldprocedures. Ontdek of de opleiding bij je past en welke mogelijkheden er zijn om de volgende stap in je carrière te zetten.
Meer informatie en aanmelden