Maak kennis met: Associate degree Projectleider Techniek

projectleider techniek.jpg

De Ad-opleiding Projectleider Techniek valt onder het Instituut voor Engineering van de Hanze De opleiding leidt toekomstgerichte engineers op en biedt werkenden actuele kennis van engineering. Studenten doen praktijkgericht onderzoek op hun werkplek en dragen bij aan innovatieve oplossingen. De deeltijdopleiding past bij studenten die werk, studie en privé combineren en biedt flexibiliteit.

Ad Projectleider Techniek | Hanze

Ronald.jpeg

Bekijk het verhaal van AD student Ronald Rodenboog.

De Ad-opleiding Projectleider Techniek bestaat uit vier modules: drie basismodules gevolgd door een uitstroommodule waarin studenten zich profileren in Mobile Engineering, Energietransitie of Duurzaam Ondernemen. In de uitstroommodules studeren ze af op een multidisciplinair praktijkvraagstuk waarin  elementen uit de uitstroomprofielen samenkomen.

feiten cijfers projectleider techniek

Passende leerroutes en begeleiding

De Ad heeft als deeltijd opleiding deelgenomen aan het landelijke Experiment Leeruitkomsten en beoogt een flexibel curriculum. De opleiding biedt flexibele instroom- en uitstroommogelijkheden, met aansluiting voor mbo-studenten en werkenden met ervaring. Studenten kunnen vrijstellingen krijgen of maatwerktrajecten volgen. Het curriculum ondersteunt doorlopende leerpaden en combineert online en klassikaal onderwijs. Deze manier van afstandsonderwijs en flexibiliteit past bij de deeltijdstudent, die werk, studie en privé zodanig moet afstemmen dat de beschikbare tijd zo efficiënt mogelijk wordt benut. Studiecoaches begeleiden studenten vanaf het eerste jaar, geven persoonlijk advies en stimuleren reflectie en eigenaarschap. 

Community-vorming en online participatie

Studentbetrokkenheid is cruciaal, vooral in een deeltijdopleiding met veel online componenten. De opleiding stimuleert een actieve learning community door: 

  • Hybride colleges: de meeste colleges worden hybride aangeboden waardoor online deelnemers zich volwaardig onderdeel voelen van de groep. Tijdens verplichte contactdagen ontmoeten studenten elkaar fysiek, ingedeeld op postcode voor samenwerking. 
  • Gedeelde leerervaringen: we organiseren gezamenlijke projecten, discussies en peer-feedback voor alle studenten, fysiek en online, via online platforms, virtuele projectruimtes en interactieve opdrachten. 
  • Informele online contactmomenten: online spreekuren en online afspraken tussen projectgroep-leden stimuleren samenwerking en besparen reistijd. 

Docenten zijn essentieel voor community-vorming. Ze betrekken online deelnemers actief, creëren een veilige leeromgeving en monitoren groepsdynamiek. De Hanze elektronische leeromgeving ondersteunt interactie en samenwerking, waardoor studenten ook online intensief betrokken blijven. 

De opleiding integreert onderwijs, onderzoek en praktijk als samenhangende bouwstenen. Door flexibiliteit, professionele begeleiding en hybride onderwijs ontstaat een leeromgeving waarin studenten kennis ontwikkelen, samenwerken en praktijkproblemen oplossen. Zo worden zij voorbereid op uitdagende functies in techniek, projectmanagement en innovatie.