Bereken je collegegeld

Studeren met telefoon in Forum 2022

Afhankelijk van jouw persoonlijke situatie betaal je of het wettelijk collegegeld of een instellingscollegegeld. Zaken als je nationaliteit, een eventuele verblijfsvergunning en een eerder behaalde graad bepalen welk tarief je betaalt. Daarnaast zijn er nog diverse uitzonderingen.

Voor 2024-2025 is het wettelijke collegegeld 2530 euro bij inschrijving voor een Bachelor voltijd opleiding vanaf september (de start van het studiejaar). Volg je voor het eerst een opleiding in het Hoger Onderwijs in Nederland, dan kom je in aanmerking voor halvering van het collegegeld.

Ook tweedejaars studenten aan een lerarenopleiding komen in aanmerking voor halvering van het collegegeld. Kijk hier voor meer details: Wanneer heb ik recht op halvering collegegeld op de hogeschool of universiteit? | Rijksoverheid.nl.

Let wel: vanaf studiejaar 2024-2025 is halvering van het wettelijk collegegeld niet meer van toepassing.

Bereken je collegegeld

Bereken hier je collegegeld voor het collegejaar 2023 - 2024

Bereken je collegegeld voor het collegejaar 2024 - 2025 met de tool hieronder.

Aan de tools kunnen geen rechten worden ontleend