GROND; Luister eens... Over kinderen, ouders, school & samenwerken | 4 november 2015

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

​Luisteren, leren en lachen op tweede GROND
De tweede Groninger Onderwijsdag op 4 november 2015 in het Hampshire Hotel stond helemaal in het teken van kinderen, ouders, school en samenwerking. Met 150 deelnemers en een enerverend programma kijken we terug op een zeer geslaagde middag.

Ouderbetrokkenheid is van cruciaal belang voor het schoolsucces en de ontwikkeling van kinderen en staat daarom hoog op de agenda van basisscholen. Samenwerking tussen ouders en school gaat niet altijd vanzelf. Wat is van belang voor een goede samenwerking en wat willen leerkrachten en ouders? Luisteren zij naar elkaar? Deze vragen stonden centraal op de tweede Groninger Onderwijsdag.

Belang samenwerking tussen scholen, ouders en leerlingen
De Groningse wethouder Ton Schroor trapte de middag af met zijn ambitie voor Groningen. Hij zou graag zien dat elke Groningse school op korte termijn een eigen ouderbeleid formuleert en passende activiteiten organiseert om hieraan concreet vorm te geven. Deze oproep was Mariëtte Lusse uit het hart gegrepen. Als lector 'Ouders in Rotterdam Zuid' aan de Hogeschool Rotterdam doet zij onderzoek naar de samenwerking tussen scholen en ouders. Zij gaf aan hoe belangrijk een goed contact tussen ouders en school is. Hoe meer overlap er bestaat tussen de leefwereld van het kind thuis, op school en in de buurt, hoe beter dat is. Ze noemde tien succesfactoren met als belangrijkste kernwoorden het leggen van contact, het aangaan van samenwerking en het samen werken aan toekomstperspectief. Een belangrijke conclusie is dat het daarbij niet alleen gaat om ouders en leerkrachten: leerlingen spelen zelf ook een belangrijke rol bij het contact tussen school en thuis.

Naar elkaar luisteren
Senior onderzoeker van het lectoraat Integraal Jeugdbeleid Annelies Kassenberg demonstreerde het succes van elf basisscholen in het Noorden. Deze scholen doorlopen een traject waarbij goed  luisteren naar ouders, kinderen en leerkrachten centraal staat. Daarmee richten ze hun ouderbeleid in en ontwikkelen ze activiteiten die goed aansluiten bij de school en de gezinnen. Koekoeksjong Arts-onderzoeker Lucas Wenniger liet zijn eigen kijk op ouderschap zien. Hij vertelt dat ook in de dierenwereld ouders de taken verdelen, al verschilt de betrokkenheid bij het eigen kroost per dier. Een leeuw bijt eerdere jongen van zijn vrouwtje dood zodat hij zeker weet dat hij zijn energie steekt in zijn eigen genen. De koekoek laat haar jong door andere ouders grootbrengen. Er valt volgens Wenninger veel te leren van de gedragingen van deze 'beestachtige' ouders.

Praktijk in de speelruimte
Acteurs van 'De Speelruimte' speelden realistische scènes uit de dagelijkse praktijk van ouders en leerkrachten. Hoe ga je om met een ouder die je aanklampt met een lastige vraag vlak voordat je de les wilt beginnen? De zaal gaf enthousiast aanwijzingen hoe de leerkracht het beste kan reageren. Herkenbare en hilarische taferelen waren het gevolg. Met de luisterliedjes van de Groningse tekstschrijver en zanger Erwin de Vries werd de tweede Groninger Onderwijsdag ook muzikaal gevuld. Een geslaagde middag waar we hebben geluisterd, geleerd en gelachen. 

Foto's
Foto's van de GROND van 4 november jl. vindt u in het fot​oboek.
De film 'De Gouden Driehoek' over de samenwerking tussen leerkrachten en ouders en de rol van het kind kunt u hier bekijken


De eerstvolgende GROND vindt plaats op woensdag 20 april 2016
De eerstvolgende GROND gaat over 'Talentontwikkeling' en vindt plaats op woensdag 20 april 2016. Binnenkort vindt u meer informatie hierover op deze pagina.

Informatie
Wilt u meer inhoudelijke informatie over het project ‘Samenwerken met ouders’? Neemt u dan contact op met de projectleider Annelies Kassenberg via telefoonnummer (050) 595 36 92 of e-mail a.kassenberg@pl.hanze.nl.

Voor vragen over de GROND kunt u contact opnemen met Lisette Schrage via telefoonnummer (050) 595 55 18 of e-mail l.schrage@pl.hanze.nl.

 

 

 

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.name}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}