TT&E: Alle lessen op een rij

​In het schema hieronder vindt u alle behandelde onderwerpen per les. Hiermee heeft u een overzicht van alle binnen het project vallende activiteiten.

Bij aanschaf van de leerlijn ontvangt u van ons de materialen per groep, lesmappen met alle handleidingen en toegang tot de website met alle digitale materialen.

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:
{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

Groep 1 en 2

Les
Onderwerp
Vakgebied/activiteiten
1/2.1Introductie van het thema energieTaal 
1/2.2Energie in relatie tot lichaam en motorTaal, W&T, biologie, handvaardigheid
1/2.3aWind en energieTaal, W&T (onderzoeken)
1/2.3bVerwachtingen uitsprekenTaal, W&T
1/2.4OntdekhoekW&T (onderzoeken), taal
1/2.5WindmolenW&T (onderzoeken, ontwerpen, bouwen), taal, handvaardigheid
1/2.6MindopdrachtenW&T (ontwerpen, bouwen), taal
1/2.7Loopspel energieBewegingsonderwijs, toetsing, taal
1/2.8Lied van de windMuziek, bewegen muziek


Groep 3

Les
Onderwerp
Vakgebied/activiteiten
3.1Introductie van het thema energieTaal
3.2Zonne-energieW&T (onderzoek), taal
3.3ZonnewijzerW&T (onderzoeken, ontwerpen, bouwen), handvaardigheid, taal
3.4Spel Levend GanzenbordW&T, toetsing, taal


Groep 4

Les
Onderwerp
Vakgebied/activiteiten
4.1Introductie van het thema energieTaal, tekenen
4.2Voertuig bouwenW&T (ontwerpen, bouwen), handvaardigheid, taal
4.3EnergiebronnenW&T, taal, toetsing, handvaardigheid
4.4TaalspelTaal, toetsing


Groep 5

Les
Onderwerp
Vakgebied/activiteiten
5.1Film en Energiebingo – energiebegrippenTaal
5.2Speurneuzen – op zoek naar energie in de schoolomgevingRekenen (plattegrond) tekenen, fotograferen, presenteren
5.3Woordweb maken over energiebegrippen – relaties leggenTaal (discussiëren, mindmap)
5.4Energie in je lichaam– voedsel als brandstof
Verhaal Mannetje Motor
Biologie (onderzoek eigen lichaam)
5.5Stroomkring maken – geleiden van materialenW&T (technisch tekenen, onderzoeken)
5.6De bloedsomloop – in spelvorm (estafette) principes leren rond de bloedsomloopBiologie, bewegingsonderwijs
5.7Magnetisme, w.o. kompasW&T (onderzoeken), aardrijkskunde
5.8Bouwen van apparaat waarvan de werking is gebaseerd op het principe van de open en gesloten stroomkringW&T (bouwtekening lezen, bouwen), handvaardigheid,
5.9De fietsmachine – een toekomstmachine ontwerpen met je zelf op een fiets als motorTekenen, W&T (ontwerpen, presenteren)
5.10Lied Robbie Robot
Ren-je-rot – afsluitend spel als toets
Muziek, bewegen op muziek, toetsing
SpelZunnespel – spel met Ja/Nee vragen over energieBiologie, geschiedenis, aardrijkskunde, taal


Groep 6

LesOnderwerpVakgebied/activiteiten
6.1Fossiele brandstoffen – reis terug in de tijd – ontstaan fossiele brandstoffenAardrijkskunde, geschiedenis, (informatie verwerken en presenteren)
6.2
6.3
Inventarisatie thuis en op school van energiegebruik van diverse apparaten en berekening van kostenRekenen, W&T (onderzoeken)
6.4Wat ben ik?  – in spelvorm zaken rond energiedistributie leren (distributieketen)Taal, bewegen
6.5Onder stoom – principe van de stoommachine, de industriële revolutie, kinderarbeid vroeger en nuGeschiedenis, aardrijkskunde
6.6Luchtdruk – windenergie les over aanwezigheid van lucht, luchtdrukW&T (onderzoeken)
6.7Waterraket bouwen en testenW&T (bouwen), handvaardigheid, rekenen
6.8Energietaal – taalspelletjes rond energiebegrippenTaal
6.9Windmolen bouwen die een gewicht moet ophijsenHandvaardigheid, W&T (onderzoeken)
6.10Strip en quiz – strip afmaken over energie in de toekomst. Afsluitende quiz als toetsTaal, tekenen, toetsing
SpelEnergiebaas – spel over distributie en evenwicht in energieaanbod en vraagTaal, aardrijkskunde


Groep 7

LesOnderwerpVakgebied/activiteiten
7.1Energie bij dieren – spelvorm, tekst schrijven en uitspelenBiologie, taal, drama
7.2Windenergie – ontstaan windenergie, windstilte, opdrachtkaartenAardrijkskunde, W&T (onderzoeken)
7.3
7.4
7.6
7.8
7.10
Energiemarkt – leerlingen organiseren een markt waar ze allerlei zaken rond energie tentoonstellen en verkopen. (quizjes, energietips, elektromotor maken, groot elektrospel, etc.)W&T (ontwerpen, organiseren, presenteren), leren ondernemen. Afhankelijk van de keuzes: biologie, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, taal, drama, handvaardigheid, tekenen, muziek.
7.5Elektromagnetisme deel 2 – de elektromagneet, dynamo, demontageW&T (onderzoeken)
7.7Zonneboot – boot bouwen die op zonne-energie werktW&T (bouwen), handvaardigheid
7.9Energiezuinige woning – bouwen met papierW&T (bouwen en presenteren), handvaardigheid
SpelVolta- spel rond energievraag en aanbodAardrijkskunde, taal


Groep 8

 Les Onderwerp Vakgebied/activiteiten
8.1Wereldontbijt – ecologische voetafdruk – ontbijtproducten worden gevolgdAardrijkskunde, duurzaamheid
8.2
8.3
Actie-reactiebaan – ontwerp en bouwenW&T (ontwerpen, bouwen, presenteren), handvaardigheid
8.4Schakelingen – vervolg op stroomkring, parallel en serie, kortsluiting, simulatiespelW&T, (onderzoeken)
8.5CO2-Koolstofdioxide – discussiebladen met conceptcartoonsTaal, biologie, duurzaamheid
8.6
8.7
Energiebronnen – energie in Europa, energietransitieAardrijkskunde (onderzoeken, presenteren)
8.8EnerCities – spelen van de serious game EnerCities, een simulatiespel rond energieAardrijkskunde (spel), rekenen
8.9
8.10
Een nieuwe wereld – een nieuwe wereld bouwen met energiebalans in de vorm van een maquette, tekening, kaart of spelW&T (ontwerpen, bouwen, presenteren), eindtoets

 

Combinatieklassen

Voor combinatieklassen kan gekozen worden om één jaarprogramma met
de gecombineerde groep te volgen en het daarop volgende schooljaar
het andere jaarprogramma. Steeds wordt ter introductie met een voorleesboek begonnen of het tonen van de film.

1024x768_bestfit (5)

Een andere mogelijkheid is de volgende indeling te volgen:

Bij de combinatie 1/2
A. Voorleesverhaal Eiki en Oeki+1-2.1+1-2.2+1-2.3A+1-2.6+1-2.7 B. Voorleesverhaal Eiki en Oeki+1-2.3A+1-2.3B+1-2.4+1-2.5+1-2.8

Bij de combinatie 3/4
A: Voorleesverhaal Suzie+3.1+3.3+4.3+4.4
B: Voorleesverhaal Robbie+4.1+4.2+3.2+3.4

Bij de combinatie 5-6:
A: 5.1 + 5.3 + 5.5 + 5.7 + 5.9 + 6.1 + 6.4 + 6.5 + 6.7 + 6.10
B:  5.2 + 5.4 + 5.6 + 5.8 + 5.10 + 6.2 + 6.3 + 6.6 + 6.8 + 6.9

Bij de combinatie 7-8
A: 7.3 + 7.4 + 7.5 + 7.6 + 7.8 + 7.10 + 8.4 + 8.5 + 8.6 + 8.7
B: 7.1 + 7.2 + 7.7 + 7.9 + 8.1 + 8.2 + 8.3 + 8.8 + 8.9 + 8.10

DISCLAIMER

Alle materialen op deze site vallen onder het auteursrecht. Als gebruiker bent u enkel bevoegd deze materialen te gebruiken binnen de lessen van Techniek, Talent & Energie en Duurzaam Drenthe.

{{'Opbouw_Title' | i18n}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

  • {{item.Title}}
    • {{child.Title}}

{{'Kernvakken_Title' | i18n}}

  • {{vak.Titel}}

{{'StudieInCijfers_Title' | i18n}}

{{'ShareCounter_Share_Label' | i18n}}:

{{'Contact_Title' | i18n}}

{{'Contact_LabelName' | i18n}} {{vm.name}}
{{'Contact_LabelAddress' | i18n}} {{addressLine}}
{{'Contact_LabelOffice' | i18n}} {{vm.office}}
{{'Contact_LabelAssistant' | i18n}} {{vm.assistantName}} {{vm.assistantName}}
{{'Contact_LabelPhone' | i18n}} {{vm.phone}}
{{'Contact_LabelEmailAddress' | i18n}} {{vm.emailDisplay}}
{{'Contact_LabelWebsite' | i18n}} {{vm.website}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'ResearchProject_InfoWidgetTitle' | i18n}}

{{'ThemesWidget_Title' | i18n}}

{{"FocusAreas_Title" | i18n}}

{{'EducationProfile_Title' | i18n}}

{{'EducationProfile_VWO' | i18n}}

{{'EducationProfile_HAVO' | i18n}}

{{'EducationProfile_MBO' | i18n}}

{{'Opleidingen_Title' | i18n}}

{{'Location_Title' | i18n}}

{{'Locations_Title' | i18n}}

{{vm.model[0].Title}}

{{vm.model[0].Street}}
{{vm.model[0].ZipCode}}  {{vm.model[0].City}}

{{'ContactInformation_Title' | i18n}}